نسخه Pdf

چخوف روی اندروید

چخوف روی اندروید


زین پس قرار شده این ستون محل تاخت‌وتاز دبیر ضمیمه باشد. اولش فکر کردم اینجا از پشت صحنه هفتگی تولید ضمیمه گپ بزنم. فورا چراغ هشدار مغزم روشن و خاموش شد که قرار است این کار در همین مطلب کناری و توسط یکی‌دیگر از دوستان تحریریه انجام شود تا دوزاری‌تان قشنگ و مجلسی بیفتد که برای بستن و تولید صفحات وزین و شکیل ضمیمه‌ای که پیش‌رو دارید (معلوم است دارم چقدر نوشابه برای خودمان باز می‌کنم؟!) چه برو و بیایی حاکم است و بچه‌ها چقدر توی سر و کله هم می‌زنند و از نگرانی و اضطراب رسیدن سر وقت مطالب، ناخن می‌جوند.
بهتر دیدم در مقام دبیر شامخ یک ضمیمه خفن کتابی و بامخاطبان خفن‌تر، اینجا از مطالب روزمره و روزنامه‌نگارانه خودمان بنویسیم به شرطها و شروطها! شروطش چیست؟! این‌که حتما مربوط به کتاب و کتابخوانی باشد. فی‌الواقع اینجا قرار است هفتگی درباره یک موضوع جالب حرف بزنیم البته مرتبط با کتاب است و کتابخوانی. یحتمل خیلی‌ها دور و بر شما هم هستند که دعوای کتاب کاغذی و الکترونیک دارند. بعضی‌ها طوری به کتاب کاغذی تعصب دارند که اگر جلوی رویشان حرف از کتاب الکترونیک بزنید، رگ غیرت‌شان قلنبه می‌شود و اگر در سیم ثانیه عرصه را خالی نکنید یحتمل مورد ضرب و شتم هم قرار بگیرید. این دسته از ابنای بشر یک طرف قضیه‌اند.
سمت دیگر قضیه هم خوره‌های اینترنت و شبکه‌های اجتماعی‌اند که اصولا دیگر اعتقادی به کتاب کاغذی ندارند و هر آنچه نشود توی گوشی‌های هوشمند چپانده شود را هم شایسته انهدام و نابودی می‌دانند. خیلی‌ها هم هستند که مثل من و شما این وسط حیرانند! بگذارید حالا که وقت گیرم آمده از یک تجربه خوب و دلچسب بگویم. اول از همه بگویم این قلم در زمره آن دسته از ابنای بشر است که اگر فرصت و مجالش فراهم باشد اصولا سمت کتاب الکترونیک هم نمی‌رود. اصلا بخشی از لذت کتاب به استشمام بوی کاغذش است. اما خب چه کنیم به بشر مدرن امروزی شهرنشین که از صبح کله سحر خروس‌خوان بیرون می‌زند و تا بوق سگ پی لقمه‌ای نان! اجمالا با این قلم موافقید که در چنین اوضاع ضیق‌وقت که سگ می‌زند و گربه تپانچه، همراه داشتن کتاب بعضا یک مصیبت عظماست!
این حقیر فقیر سراپا تقصیر که کمتر با کتاب الکترونیک کنار آمده بود در هفته‌های گذشته توانست یک کتاب چند صد صفحه‌ای را توی موبایل ضربه‌فنی کند. قضیه برمی‌گردد به این‌که مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه جناب چخوف را بر بستر اندروید و روی یکی از همین اپلیکیشن‌های کتابخوان، خواندم. خب چون مطالب به‌صورت داستان‌های کوتاه‌کوتاه بود خواندنشان روی موبایل به اندازه رمان‌های جدی اذیت‌کننده نبود. غریبه که نیستید تصمیم گرفته‌ام این تجربه را ادامه دهم. خلاصه اگر طالب کتاب الکترونیک هستید این تجربه ما را هم بگذارید پس ذهن‌تان!