در آرایشگاه های مردانه بالاشهر  چه خبر است؟

گزارش جام جم از سالن های آرایشی كه پاتوق بازیگران، فوتبالیست‌ها و برخی آقازاده‌هاست

در آرایشگاه های مردانه بالاشهر چه خبر است؟

كارشان آرایشگری مردان است، اما دستشان فقط به شانه و قیچی نمی‌رود و از مواد آرایشی و رنگ مو گرفته تا دستگاه‌هایی مثل بخور و سولاریم را می‌توان در بساطشان پیدا كرد. بعضی‌هایشان كه خاص‌تر هستند خدماتی مثل مانیكور و پدیكور هم برای ناخن‌های دست و پا ارائه می‌كنند و برخی هم پا در كفش متخصصان پوست و مو كرده و ترمیم موهای كم‌پشت را انجام می‌دهند. چند سالی است كه در تهران و برخی دیگر از كلانشهرهای ایران سالن‌هایی باز شده‌اند كه مردان را به معنای واقعی كلمه گریم و آرایش می‌كنند. از گریم داماد و گریم مدلینگ گرفته تا آرایش‌های مختلفی برای انواع مراسم و برنامه‌ها. شرط انجام كار در این سالن‌ها نیز فقط یك چیز است، پرداخت پول به اندازه كافی.

با مدیر یكی از سالن‌های آرایشی مردانه قرار می‌گذارم و یك روز كه سر او و همكارانش حسابی شلوغ است به سالن آنها می‌روم. آرایشگاهشان در یك مجتمع مسكونی در محله نیاوران تهران است. به آنجا كه می‌رسم، می‌بینم هیچ تابلویی بالای در مجتمع نصب نشده تا نشان دهد در آن یك آرایشگاه مردانه وجود دارد. حتی روی زنگ هم هیچ اسم و عنوانی به چشم نمی‌خورد. وارد كه می‌شوم، مدیر آرایشگاه كه مردی حدودا 30 ساله است به استقبالم می‌آید و عذر می‌خواهد كه مشغول انجام كار یك مشتری است و من را به لابی سالن راهنمایی می‌كند.

 اصلاح ساده مو 120هزار تومان
 همان‌طور كه از یك آرایشگاه لاكچری انتظار می‌رود، دكور آن را خیلی شیك طراحی كرده‌اند، از مبل‌ها و پرده‌ها و پاركت كرم و قهوه‌ای گرفته تا آینه‌ها و صندلی‌ها و میزهای آرایشی سفید و مشكی كه همگی با هم ست شده‌اند. دیوار آرایشگاه را با عكس‌های بازیگران مشهور داخلی و خارجی تزئین كرده و گوشه‌ای از سالن هم یك ال‌سی‌دی بزرگ گذاشته‌اند با دو سینمای خانگی كنارش. صدای موسیقی راك فضای سالن را پر كرده، اما چهار آرایشگر سالن تمام حواسشان را به مشتری‌هایشان داده‌اند و گاهی نگاه آرایشگرها در آیینه‌های بلندقدی با نگاه مشتری‌ها گره می‌خورد و به این شكل آنها به نوعی از یكدیگر تایید درستی كارشان را می‌گیرند.
نیروی خدماتی آرایشگاه برایم چای می‌آورد. فنجان چای را كه می‌گذارد، می‌رود پای سینكی كه گوشه آرایشگاه گذاشته‌اند تا موهای شخصی را كه همین الان كارش تمام شده است، بشوید.
مدیر آرایشگاه كه تازه از كار مشتری‌اش فارغ شده، درباره خدمات آرایشگاه‌ طوری توضیح می‌دهد كه انگار در حال ضبط فیلم تبلیغاتی باشد و جملات را پشت سر هم ردیف می‌كند و می‌گوید: علاوه بر اصلاح عادی مو و ریش، ما خدماتی مثل متعادل‌سازی چهره، پاكسازی پوست، رفع چین و چروك، ماسك صورت، گریم داماد، گریم مدلینگ و حتی ترمیم موهای كم‌پشت را هم انجام می‌دهیم.
البته منظور او از ترمیم موهای كم‌پشت، كاشت موی طبیعی نیست؛ بلكه آنها برای پرپشت نشان دادن موی سر، كارهای دیگری انجام می‌دهند. یكی از این كارها كه ساده‌تر به نظر می‌رسد، استفاده از پودر پرپشت‌كننده مو است. این روش حداكثر نیم‌ساعت طول می‌كشد و بین 150 تا 200 هزار تومان پای مشتری‌ها آب می‌خورد.
اما روش دیگر كه هزینه بسیار بالاتری دارد، استفاده از پروتز مو است. در این روش، مشتری باید از چند روز قبل به سالن آرایشی مراجعه كند تا آرایشگرها بتوانند براساس جنس و رنگ موهای او، پروتز مناسب را تهیه كنند. قرار دادن پروتز روی سر مشتری هم چند ساعت از آرایشگر وقت می‌گیرد و به خاطر همین سالن‌های آرایشی معمولا برای این كار بین یك میلیون تا یك میلیون و 500 هزار تومان از مشتری‌هایشان پول می‌گیرند.
از مدیر آرایشگاه درباره نرخ اصلاح عادی موی سر در آرایشگاهشان هم سؤال می‌كنم و او در پاسخ می‌گوید: ما برای كوتاه كردن موی سر نرخ ثابتی نداریم، زیرا هزینه این كار بسته به مدل مویی كه مشتری از ما می‌خواهد، متفاوت است؛ ضمن این كه هركدام از آرایشگرهایمان برای اصلاح مو نرخ خودشان را دارند، مثلا خود من كمتر از 120 هزار تومان برای این كار نمی‌گیرم.

ماسك‌هایی برای جوان شدن
كنار یكی از صندلی‌های آرایشگاه، نگاهم به دستگاهی می‌افتد كه بخار را به‌آرامی روی صورت یك مشتری پمپاژ می‌كند. مرد مسنی روی صندلی نشسته و چهره‌اش از گرمای بخار حسابی سرخ شده است. مدیر آرایشگاه توضیح می‌دهد كه دمای بالای بخار آب باعث می‌شود كه منافذ پوست صورت باز شده و برای لایه‌برداری آماده شود.
برای انجام عمل لایه‌برداری از شن‌های خیلی ریز و مواد شیمیایی مخصوصی استفاده می‌كنند و آن را به چهره مشتری می‌مالند تا جوش‌های سرسیاه، چربی‌های سطحی و آلودگی‌های دیگر را از پوست صورت پاك كند. به این كار پاكسازی پوست می‌گویند. بعد از آن، نوبت گذاشتن ماسك‌های گیاهی یا میوه‌ای است كه به سفارش مشتری، از قبل تهیه می‌شود.
از مرد مسن می‌پرسم، آیا همیشه از ماسك صورت استفاده می‌كند؟ می‌گوید: به‌طور مرتب به این آرایشگاه می‌آیم و از آنها می‌خواهم برایم ماسك بگذارند. به نظر من استفاده از ماسك باعث می‌شود كه چهره یك مرد شاداب بماند. خود من هم هروقت ماسك می‌گذارم، احساس می‌كنم كه ده سال جوان‌تر شده‌ام.
​​​​​​​
پكیج‌های آرایشی داماد
در سالن‌های آرایشی مردانه، معمولا علاوه بر گذاشتن ماسك روی صورت، گریم و آرایش چهره هم انجام می‌شود، بخصوص برای دامادها، مدل‌ها و سلبریتی‌ها. مدیر آرایشگاه می‌گوید كه اصولا به جز این افراد كمتر پیش می‌آید كه شخص دیگری بخواهد صورتش را گریم كند.
از او می‌پرسم آیا به نظرش آرایش چهره یك مرد برای شب عروسی كار زنانه‌ای نیست؟ آرایشگر جوان با این حرف مخالفت می‌كند و می‌گوید، وقتی یك زن برای روز عروسی از انواع و اقسام مواد آرایشی استفاده می‌كند، چه اشكالی دارد كه یك داماد هم با استفاده از تكنیك‌های گریم، كاری كند كه چهره‌اش جذاب‌تر به نظر برسد. آقای آرایشگر درباره خدمات گریم داماد در آرایشگاهشان این‌طور توضیح می‌دهد،‌آنها برای این كار سه بسته پیشنهادی دارند و هزینه‌هایش با هم متفاوت است و براساس این كه مشتری حاضر باشد چقدر برای گریم هزینه كند، یكی از این بسته‌ها را روی چهره او پیاده می‌كنند.
گران‌ترین بسته كه در این سالن آرایشی و خیلی از آرایشگاه‌های لاكچری دیگر آن را پكیج VIP می‌نامند با پاكسازی اولیه پوست و انتخاب و پیاده‌سازی مدل مو از چند روز قبل از مراسم عروسی شروع می‌شود و به پاكسازی مجدد پوست، ویتامینه مو، ماسك صورت، متعادل‌سازی چهره و نهایی كردن مدل مو می‌رسد. در پكیج VIP معمولا برای زیباتر شدن چهره نیز سعی می‌كنند با استفاده از مواد آرایشی، طیف رنگ پوست صورت را چند درجه روشن‌تر كنند.
اما انجام همه این كارها چقدر برای مشتری هزینه برمی‌دارد؟ مدیر این آرایشگاه در این زمینه اطلاعات نمی‌دهد و همین باعث می‌شود در قالب یك تازه‌داماد با سالن آرایشی دیگری كه در منطقه زعفرانیه تهران قرار دارد تماس بگیرم. مرد جوانی كه گوشی را برمی دارد با شور و هیجان خاصی شروع به تبلیغ خدمات آرایشگاهشان می‌كند و می‌گوید: اگر می‌خواهید از پكیج VIP ما استفاده كنید، باید همین امروز و فردا برای كار پاكسازی پوست تشریف بیارید و یك هفته بعد، دوباره بیایید تا مجددا پوست صورت شما را پاكسازی كنیم. در نظر داشته باشید كه پاكسازی پوست در سالن ما با همه آرایشگاه‌ها متفاوت است، چراكه ما دو مرحله لایه‌برداری و آبرسانی انجام می‌دهیم و بعد هم با استفاده از دستگاه، ویتامین‌های B، Cو E را زیر پوستتان تزریق می‌كنیم. شخص پشت خط همین‌طور مشغول توضیح دادن درباره پكیج VIP گریم دامادشان است كه از او درباره هزینه این پكیج سؤال می‌كنم. او پاسخ می‌دهد: قیمت انواع پكیج‌های دامادی ما از 700 هزار تومان شروع می‌شود و به یك میلیون و 200 هزار تومان می‌رسد.