رانــــــنــــــــــده پیـــــــمانكار  و دانشـــگاه

مقصران حادثه اتوبوس علوم و تحقیقات مشخص شدند

رانــــــنــــــــــده پیـــــــمانكار و دانشـــگاه

دو هفته پس از حادثه واژگونی مرگبار اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، گزارش كارشناسان درباره علت حادثه توسط دادستان تهران اعلام شد. براساس این گزارش، راننده، دانشگاه آزاد و پیمانكار خدمات دانشگاه مقصر مرگ 9 دانشجو و پدر یكی از آنها معرفی شدند. پیش از این كارشناسان راهور در این حادثه 40درصد راننده، 40درصد پیمانكار و 20درصد دانشگاه را مقصر شناخته بودند كه میزان قصور با گزارش هیات هفت نفره تغییر كرد. به نظر می‌رسد موضوعاتی ماننده مشكل ترمز اتوبوس، بیش از حد سوار كردن مسافر، پیچ خطرناك و نبود گاردریل و ساخت سكوی بتنی از جمله مواردی است كه در گزارش كارشناسان مد نظر قرار گرفته است.
دادستان تهران دیروز با اشاره به گزارش هیأت هفت نفره گفت: راننده، دانشگاه و پیمانكار كه مسؤول خدمات رسانی در آنجا بوده‌اند مقصر اعلام شدند، راننده فوت كرده است و از طریق بیمه، مبلغ دیه‌ها وصول می‌شود.
جعفری‌دولت‌آبادی افزود: برخلاف نظر پلیس كه به‌طور درصدی اعلام تقصیر كرده بود هیات هفت نفره به نحو مساوی افراد و دستگاه‌ها را مسؤول شناخته، بعد از ابلاغ این نظریه مقرر شد طبق قانون اقدام شود و اگر اعتراضی باشد طبق قانون به آن عمل می‌شود.
دادستان تهران اضافه كرد: به بازپرس و دادستان منطقه توصیه كرده‌ایم كه اگر خانواده‌ها آمادگی دارند دیه خود را بگیرند طبق مقررات دیه از طریق شركت‌های بیمه پرداخت می‌شود.
وی با بیان این‌كه پیشرفت پرونده مطلوب بوده، گفت: ان‌شاءا... تا هفته آینده كارهای پرونده از لحاظ قضایی تكمیل می‌شود و به‌زودی كیفرخواست صادر خواهد شد و امیدواریم پرونده به‌زودی نیز به دادگاه ارسال شود.
جعفری‌دولت‌آبادی افزود: چنانچه خانواده‌ها در بخش دریافت دیه پیشقدم شوند و بعد از آن، پرونده به دادگاه برود از نظر ما منعی وجود ندارد و ما آمادگی داریم، همچنین در مورد مصدومانی كه در قید حیات هستند، چون طول درمان آنها طولانی است طبیعتا باید صبر كنیم طول درمان نهایی شود. بنابراین در بخش افرادی كه فوت و مصدوم شده‌اند پرونده تفكیك شده است. دادستان تهران تصریح كرد: در مورد مصدومان نیز كه بخواهند دیه بگیرند منعی وجود ندارد و از طریق بیمه این امكانات در نظر گرفته شده است، توصیه كردیم كه در این بخش‌ها كمك بیشتری شود، تعداد افراد بستری در این حادثه ده نفر هستند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌كه آیا پرونده شاكی خصوصی دارد، گفت: خانواده‌هایی كه فرزندانشان فوت شده و همچنین مصدومان، طرح شكایت كرده‌اند و پرونده شاكی خصوصی دارد.
در دادگاه حكم صادر می‌شود
علی علیزاده حقوقدان هم در این باره به جام‌جم گفت: اغلب مواقع، كارشناسی هفت نفره مرحله نهایی اعتراض به كارشناسی است، اما می‌توان بازهم به آن اعتراض كرد. كارشناسان بعد از بررسی عوامل موثر در حادثه نظر خود را اعلام می‌كنند. بعد از نهایی شدن نظریه و ثبت شكایت افراد دخیل در پرونده، با صدور كیفرخواست پرونده به دادگاه ارسال می‌شود و در آنجا تصمیم درباره مجازات متخلفان گرفته می‌شود.

وعده‌هایی كه عملی نشد
گزارش كارشناسان در حالی اعلام شده كه خانواده دانشجویان جان باخته خواستار رسیدگی سریع به پرونده و برخورد شدید و قاطع دستگاه قضایی با مقصران این حادثه شده‌اند. برخی از آنها نیز از عملی نشدن وعده‌های مسؤولان در رسیدگی به وضعیت‌شان گلایه دارند.
 پدر نگار باب‌الحوائج كه دخترش در این حادثه جان باخت به جام‌جم گفت: چند روز بعد از حادثه، معاون دانشگاه آزاد همراه هیاتی از مسؤولان دانشگاه آزاد همدان برای دلجویی و تسلیت نزد ما آمدند. معاون دانشگاه به ما قول داد كه این حادثه را پیگیری می‌كند و حتی به ما گفتند كه خانواده‌های متوفیان و مصدومان در این مدت هر چقدر هزینه كردند پرداخت می‌شود، اما این اقدام عملی نشد .
وی افزود: به آنها گفتیم كه چرا باید دانشگاه از اتوبوس‌هایی برای جابه‌جایی دانشجویان استفاده كند كه اسقاطی بوده، بیمه و معاینه فنی ندارد كه قول دادند در این‌باره بررسی‌‌های لازم را انجام دهند و نتیجه را به ما اطلاع‌رسانی كنند. برای شكایت درباره مرگ دخترم به دادسرای راهور مراجعه كردم و خواستار مجازات متهمان پرونده شدم. همچنین به ملاقات آقای طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد رفتم كه وی گفت بابت حادثه رخ‌داده ناراحت هستند و خودشان از طریق دخترشان متوجه ماجرا 
شده بودند.
وی گفت: مسؤولان قضایی به ما گفته بودند نظریه نهایی تا دو هفته دیگر به ما ابلاغ می‌شود اما چهارشنبه از طریق رسانه‌ها با خبر شدیم كه نظریه كارشناسی هفت نفره اعلام شده است. ما خواستار برخورد جدی با مقصران این حادثه هستیم.
علی حسین‌زاده‌نوا دیگر دانشجویی بود كه در این حادثه جان باخت. پدر داغدیده او به جام‌جم گفت: علی تنها پسرم بود و ما نتوانسته‌ایم مرگ او را باور كنیم. زمانی كه حادثه برای پسرم علی كه دانشجوی دكترای دامپزشكی بود، رخ داد شوكه شدیم. دعا می‌كردیم خبری كه از او شنیدیم واقعی نباشد اما واقعیت داشت و او و تعدادی از هم‌دانشگاهی‌‌هایشان در این حادثه دلخراش فوت شدند. داغ بچه‌ام و دیگر بچه‌ها تا ابد در دل خانواده‌ها خواهد ماند.
وی افزود: شاید اگر مسؤولان دانشگاه دقت بیشتری به خرج می‌دادند و برای حمل و نقل دانشجویان از این اتوبوس‌های خطرآفرین استفاده نمی‌كردند الان كسی دچار حادثه نمی‌شد و خانواده‌هایی داغدار نمی‌شدند.  بعد از مرگ فرزندم مسؤولان دانشگاه آزاد برای دلجویی نزد من و همسرم آمدند و قول دادند كه با مقصران مجموعه خودشان برخورد می‌كنند .
 پدر داغدیده ادامه داد: من برای مقصران این حادثه اشد مجازات و قصاص می‌خواهم. شاید اگر كمی تدبیر و اندیشه را مسؤولان دانشگاه به كار می‌بردند، بچه‌های ما زنده بودند. با هزاران امید و آرزو تنها پسرم را بزرگ كردیم و هیچ‌وقت فكر نمی‌كردم چنین حادثه تلخی او را از ما جدا كند. غم او هیچ‌وقت از دلمان نمی‌رود و هر روز كه می‌گذرد این غم تازه می‌شود.
وی درباره علت برگزارنشدن تشییع دسته‌جمعی برای جان‌باختگان هم گفت: چون برخی دانشجویان ساكن شهرهای دیگر بودند، نشد كه تشییع پیكر دانشجویان در یك روز و با هم انجام شود. من و برخی خانواده‌‌ها چون فرزندانمان در را ه علم جان باختند از مسؤولان می‌خواهیم كه آنها را به‌عنوان شهید راه علم بدانند و این عنوان را برایشان در نظر بگیرند تا شاید یك یادگاری برای خانواده‌های داغدیده باشد.