نسخه Pdf

چه خبر از زمان؟

مروری بر بخش‌های مختلف موزه زمان

چه خبر از زمان؟

در موزه زمان شما می‌توانید سیر تكاملی ابزارهای سنجش زمان را در آن مشاهده كنید؛ از نمونه‌های اولیه ساعت‌های مكانیكی تا نمونه‌های امروزی‌تر. از فضای باز زیبا و سرسبز موزه شروع می‌كنیم كه در آن ماكت ساعت‌های اولیه مانند ساعت آفتابی، شنی و سوختی قرار دارد كه علاقه‌مندان می‌توانند از نزدیك با نحوه كار آنها هم آشنا شوند.
در ساختمان موزه هم انواع ساعت‌های قدیمی از قرن هفدهم تا بیستم یافت می‌شود. طبقه اول عمارت مخصوص نمونه‌های مختلف و جالب از ساعت‌های مكانیكی وزنه‌ای و كوكی است؛ مانند ساعت‌های شاهینی، آونگی، رومیزی، دیواری و ایستاده كه هركدام به نوعی تلفیق هنر و صنعت را به نمایش می‌گذارند كه از ظاهر آنها پیداست كه در گذشته به تزئینات ساعت توجه خاصی داشتند.
در طبقه دوم آن هم انواع ساعت‌های جیبی و مچی را می‌توانید مشاهده كنید. ساعت‌هایی كه برخی مربوط به اشخاص مشهور هستند و برخی كاربردهای خاصی داشته‌اند؛ مانند اولین ساعت كارت‌زنی.
از دیگر بخش‌های جالب این موزه می‌توان به تقویم‌های مهم از سراسر دنیا به همراه نمونه‌هایی از تقویم‌های ساده و باستانی، معرفی تقویم‌نویسان مشهور، اسطرلاب‌ها و ظروف سنجش زمان اشاره كرد. حتی جالب است بدانید ماكت قدیمی‌ترین سند تاریخدار ایرانی یعنی كتیبه بیستون هم در این مكان وجود دارد.
ضمیمه قاب کوچک