نسخه Pdf

مروری بر چند سریال خارجی پربیننده تلویزیون در دهه ۵۰

مروری بر چند سریال خارجی پربیننده تلویزیون در دهه ۵۰

در بین سال‌های ۱۳۵۰تا۱۳۵۷ مجموعا ۴۲سریال خارجی روی آنتن تلویزیون ملی ایران رفت. در ادامه مروری بر تعدادی از سریال‌های مهم و پربیننده آن زمان خواهیم داشت.
كلمبو: این سریال كه در ایران به «ستوان كلمبو» مشهور شده بود، یك مجموعه جنایی با محوریت یك كارآگاه و مأمور كشف قتل در اداره پلیس لس‌آنجلس بود. پیتر فالك نقش این كارآگاه را ایفا می‌كرد و منوچهر اسماعیلی دوبله این شخصیت را به عهده داشت. كلمبو در بین سال‌های ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۷ روی آنتن رفت.
مرد شش میلیون دلاری: سریال‌های علمی ــ تخیلی در آن زمان طرفداران فراوانی داشت و این مجموعه هم درباره فضانوردی به نام استیو آستین
(با بازی لی میجرز) بود. هر قسمت از مرد شش میلیون دلاری، یك داستان مجزا داشت و درمجموع حدود ۱۰۰قسمت بود. این سریال
در بین جوانان طرفداران زیادی داشت و جزو برنامه‌هایی بود كه باعث خلوتی خیابان‌ها می‌شد.
چاپارل: این سریال ۹۸ قسمتی یك وسترن آمریكایی درباره زندگی مردی به نام جان كنن (با بازی لیف اریكسون) بود كه دوبله آن را محمود نوربخش به عهده داشت. سازنده این سریال، وسترن دیگری با نام «بونانزا» هم ساخته بود كه با ۴۳۱ قسمت یكی از طولانی‌ترین سریال‌های تاریخ آمریكا محسوب می‌شود. این سریال هم در سال‌های ۱۳۵۲تا۱۳۵۷ از تلویزیون ملی ایران پخش می‌شد و پرطرفدار بود.
ماجراهای هاكلبری فین: رمان مشهور  مارك‌تواین به همین نام برای كتابخوان‌ها شناخته‌شده است و سریال ۲۰ قسمتی‌ای كه از آن ساخته شد نیز برای چند نسل خاطره‌انگیز است. تلویزیون ملی ایران در سال ۱۳۵۵ سریال ماجراهای هاكلبری فین را پخش كرد و نكته جالب این‌که بعد از انقلاب اسلامی و در سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز این سریال روی آنتن رفت.