نسخه Pdf

توزیع درست آثار به اندازه خریدشان مهم است

توزیع درست آثار به اندازه خریدشان مهم است

هر اثری بعد از معرفی و بررسی، راه زیادی را تا پخش می‌رود. حتی همین نکته که از کدام شبکه پخش می‌شود حائز نکات زیادی است که علی‌اصغر غلامرضایی، مدیرکل تامین برنامه خارجی صدا درباره همین مساله توضیحات قابل توجهی دارد.
بعد از بررسی، جست‌وجو، معرفی و پیشنهاد آثار گوناگون نوبت به گلچین کردن آثار برای پخش می‌رسد؟
هنوز برای رسیدن به مرحله پخش زود است و باید چند مرحله دیگر قبل از آن گذرانده شود که به آن اشاره خواهم‌کرد. پس از آن‌که از درگاه‌های مختلف آثار به اداره کل معرفی شد، واحد دیگری وجود دارد که در این واحد کارشناس‌های متخصصی در حوزه سینما وجود دارند که به زبان‌های گوناگون مسلط‌ هستند. آنها کارهای معرفی شده را می‌بینند و با توجه به ضوابط پخش سازمان و آن قوانینی که وجود دارد آثار را به چند دسته تقسیم می‌کنند. کارهایی که مورد قبول قرار می‌گیرند و قابل پخش هستند، کارهایی که مشروط به یک‌سری اصلاحاتند که می‌تواند محتوایی یا فرمی باشد یا کارهایی که به طور کامل رد می‌شوند و دیگر کنار گذاشته خواهندشد. به این طریق طبقه‌بندی و جمع‌بندی آثار انجام خواهدگرفت.
بنابراین آثار تولیدشده خارج از صدا و سیما از فیلترهای گوناگون عبور می‌کند.
بله و در کنار این تیم بررسی، شوراهای تخصصی نیز وجود دارد که با توجه به تایید و رد اعضای این شورا آثار قابل قبول و مشروط انتخاب و برای پخش شدن آماده می‌شوند. یکی از این شوراها، شورای تامین آثار نمایشی است که برای بررسی فیلم و سریال‌ها تشکیل می‌شود و اعضای آن مدیران تامین شبکه‌هایی هستند که فیلم و سریال پخش می‌کنند. شبکه‌هایی مانند یک تا پنج، شبکه‌نمایش، شبکه‌امید و دیگر شبکه‌هایی که مرتب در حال پخش فیلم و سریال هستند. دیگر شبکه‌ها هم که به صورت موردی به پخش این آثار نمایشی می‌پردازند نیز باید به صورت موردی نیز مجوز آن را دریافت کنند. شورای دیگر شورای مستند است که شبکه‌های پخش‌کننده مستند عضو این شورا محسوب می‌شوند. شورای دیگر هم شورای کودک است و شبکه‌هایی که انیمیشن و فیلم و سریال حوزه کودک پخش می‌کنند مانند شبکه دو، شبکه‌پنج، شبکه‌کودک، شبکه‌پویا، شبکه‌امید و... عضو این شورا هستند و در این شورا برای پخش چنین آثاری تصمیم‌گیری می‌شود. در این شوراها آثاری که قابل قبول و مشروط هستند مطرح شده و بخش‌هایی از آنها پخش می‌شوند و خلاصه آثار خوانده و مشخصات و اطلاعات شناسنامه‌ای فیلم نیز ارائه می‌شود تا در این شورا تصمیم نهایی اتخاذ گردد. بعد از تایید  است که اداره کل تصمیم می‌گیرد اثر  از کدام شبکه پخش شود. چون تقسیم‌بندی موضوعی و محتوایی نیز بین شبکه‌ها وجود دارد. مثلا کارهای اصلی و کارهایی که مهم و شاخص هستند در شبکه‌یک به نمایش درمی‌آیند. کارهایی که در حوزه خانواده کار شده‌اند در شبکه دو پخش می‌شوند. کارهایی که در حوزه ورزش و جوانان است پخش آن به شبکه سه محول می‌شود. آثاری که به علم و فناوری و موضوعات تخیلی می‌پردازند نیز در جدول پخش شبکه چهار جای می‌گیرند. کارهایی که شبیه کارهای شبکه سه بوده و کارهای اکشن، فیلم‌های هندی و فیلم‌هایی از این دست در شبکه  5 گنجانده خواهدشد. در شبکه نمایش هم دست بازتر است و می‌تواند هر اثری با هر محتوایی را که مورد تایید قرار گرفته، پخش کند. بعد از تایید وقت  آن‌است که به توزیع آثار در بین شبکه‌ها بپردازیم که این توزیع نیز باز از طریق اداره کل تامین برنامه‌های خارجی صورت می‌گیرد.