نسخه Pdf

پول‌هایی برای پرفروش ماندن

پول‌هایی برای پرفروش ماندن

عاطفه جعفری روزنامه‌نگار کتاب



دو ماه برای این گزارش وقت گذاشته بودم، کتابفروشی‌ها، ناشران و هر جایی که فکر می‌کردم، می شد برای گزارش کمک کند، استفاده کردم تا متنی که منتشر می شود، متن درستی باشد. قبل از نوروز 1400 ، گزارش را منتشر کردیم. از کتاب‌هایی گفته بودیم که در یک سال پرفروش بودند و توانستند بین مخاطبان کتابخوان اقبال بیشتری داشته باشند.
طبق معمول همیشه گزارش را در اینستاگرام منتشر کردم و بعد از 10 دقیقه با پیغامی مواجه شدم که خودش سوژه گزارش دیگری شد. یکی از ناشرانی که کتاب هایش را گاهی برایم می فرستاد و معرفی می کردیم پیغام داد: «چقدر می گیرید که کتاب‌های ما را جزو پرفروش‌های روزنامه معرفی کنید؟»
خیلی از لحن مطمئنش تعجب کردم. گفتم شاید اشتباه برداشت کردم و گفتم منظورتان را متوجه نشدم و سریع پیامی صوتی فرستاد و گفت:«ببینید ما حاضریم برای این‌که کتاب‌مان معرفی شود، پول پرداخت کنیم . مخصوصا اگر کتاب را در لیست پرفروش‌ها بگذارید. این پول حتما بیشتر خواهد بود.»
کنجکاو شدم و تماس گرفتم و گفتم:«این‌که کتاب تان در لیست پرفروش‌ها باشد برایش پول پرداخت می‌کنید، جدی بود؟» حرفش را تایید کر د و گفت:«بله. فقط ما نیستیم که این کار  را می کنیم. شما برو سایت‌هایی را  که کتاب‌های پرفروش را در طول سال منتشر می کنند نگاهی بینداز. همیشه ناشرانی خاص و کتاب‌هایی در این لیست‌ها هستند که در طول سال تکرار می شود و کمتر می بینید که کتاب جدید در این لیست باشد.»
حرف هایش که تمام شد از قیمت درج شدن اسم این کتاب‌ها در این سایت‌ها می پرسم و می گوید:«ببینید قیمت‌ها متفاوت است،برای هر روز بیشتر ماندن در این لیست قیمت خیلی فرق می کند، اگر بخواهید یک سال در همه این سایت‌ها باشید باید پول زیادی بدهید. اما نکته اینجاست که این کار باعث می شود تا فروش کتاب چند برابر شود. برای همین ناشران برای این کار حاضرند بسیار پول خرج کنند. برای یک ماه تا 10 میلیون تومان هم پول می دهند.»
حرف‌هایش که تمام می شود هنوز در فکر این هستم که چقدر این قیمت‌ها می تواند درست باشد، که می‌گوید:«این قیمتی که من گفتم حداقل است، گاهی تا 50میلیون هم هزینه می کنند تا کتاب شان را در لیست بگذارند، چون اگر چند بار اسم کتاب جزو پرفروش‌ها باشد، دیگر برای ناشر سود آن کتاب قطعی است. البته بگویم خیلی از ناشران، با وجود این‌که کتاب‌هایشان پرفروش است اما نمی‌توانند در این لیست‌ها راه پیدا کنند، چون باید بگویم که مافیا برای پرفروش‌ها همیشه وجود داشته است.»در مورد مافیای پرفروش‌ها شنیده بودم اما جدی نمی‌دیدم‌شان. او همچنان در حال حرف‌زدن است و فکر می کنم به پول‌هایی که برای در فهرست یک ماندن خرج می شود و سودی که مشخص نیست چقدر زیاد است که باید برایش میلیون‌ها خرج شود، تا این یک بودن هیچ وقت از دست نرود.