نسخه Pdf

 چطور آب‌ها ناپدید می‌شوند؟

کتابی برای دوستی بچه‌ها با محیط‌زیست

چطور آب‌ها ناپدید می‌شوند؟


زمانی که مدیر پیش‌دبستان بودم، در کلاس‌هایمان یک کتابخانه کوچکی داشتیم. هر هفته، مربی یک کتاب جدید برای بچه‌ها می‌خواند و بعد از خواندن کتاب، آن را در کتابخانه می‌گذاشت تا آنهایی که علاقه داشتند، آزادانه سراغش بروند و در حلقه‌های کوچک، کتاب‌ها و تصاویرشان را مرور کنند. یکی از کتاب‌هایی که بیشتر مواقع در قفسه باقی نمی‌ماند و مرتب دست به دست می‌شد، کتاب «آبچال» بود، چه بین دخترها و چه پسرها.
آبچال، داستان یک چاله آب است. حیوانات مختلف از آب آن می‌خورند و آبچال، رفته‌رفته، کوچک و کوچک‌تر و در نهایت به‌کلی ناپدید می‌شود و وقتی همه‌جا خشک شد، دوباره باران می‌گیرد و همه‌ حیوانات بازمی‌گردند. چاله آب در گوشه پایین تصویر، به اندازه یک بیضی، خالی است. این بیضی توخالی، در هر صفحه، کوچک و کوچک‌تر می‌شود و کودک می‌تواند کم‌شدن آب را با حس لامسه نیز درک کند.
داستان ساده‌ای به نظر می‌رسد؛ پس چه چیزی در این کتاب وجود دارد که این‌قدر بچه‌ها را جذب می‌کند؟
راز کتاب آبچال در تصاویر آن است. تصویر هر صفحه از کتاب، یک تابلوی نقاشی است. تابلویی مربوط به حیوانات یکی از مناطق کره‌ زمین: آفریقا، هند، آفریقای‌جنوبی، استرالیا، چین و ...
کتاب با یک کرگدن شروع می‌شود، صفحه بعد، دو ببر سر چاله می‌آیند و در تصویر سوم، سه توکا  و به همین ترتیب تعداد حیوانات افزایش می‌یابد تا کودک با اعداد یک تا ۱۰ نیز آشنا شود. علاوه‌بر حیواناتی که به‌طور واضح در تصویر دیده می‌شوند، حیواناتی نیز در لابه‌لای شاخ و بر‌گ درختان و سایه‌ها مخفی شده‌‌اند که خواننده باید آنها را کشف کند. برخی از حیوانات رنگی هستند و به‌سرعت پیدا می‌شوند ولی برای یافتن برخی از حیوانات که هم‌رنگ محیط کشیده شده‌اند، باید تلاش بیشتری کرد. با این فعالیت، دقت کودک در مشاهده، افزایش می‌یابد. در حاشیه‌ بالا و پایین صفحات نیز، تصاویر کوچکی از حیوانات آن منطقه همراه با اسم‌شان کشیده شده است.
نشر نردبان، این کتاب را با جلد سخت، در ابعاد بزرگ و با کاغذ خوب چاپ کرده است. بخشی از محصولات نشر نردبان، مرتبط با مسائل زیست‌محیطی است و آبچال انتخاب خوبی برای این موضوع است. شناخت طبیعت و حیوانات جهان و توجه به نعمت آب و پرهیز از اسراف، مسائلی است که بعد از خواندن کتاب، می‌توان با کودک در موردشان گفت‌وگو کرد.
آبچال کتابی است برای کودکان پنج سال به بالا ولی اگر شما بزرگسالی هستید که به طبیعت و حیوانات یا به هنر نقاشی علاقه دارید یا از بازی با کودکان لذت می‌برید، آبچال انتخاب خوبی برای کتابخانه‌تان است. آبچال را می‌توان بارها خواند و در تصاویرش غرق شد و از یک سفر خیالی در زیبایی‌های کره‌ زمین لذت برد.