جولان دروغ و لمپنیسم در کاخ‌سفید

استفانی گریشام، دستیار سابق ترامپ در کتاب جدید خود، به روایات دست اولی از روزهای حضور رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ‌سفید اشاره کرده‌است

جولان دروغ و لمپنیسم در کاخ‌سفید

استفانی گریشام، از دستیاران بلندپایه و پیشین ترامپ، رئیس‌جمهوری تک‌دوره‌ای ایالات‌متحده در تازه‌ترین کتاب خود تحت عنوان «اکنون پاسخگوی پرسش‌ها‌یتان هستم: در کاخ‌سفید ترامپ چه دیدم»، ادعایی را در‌خصوص مواجهه رئیس‌جمهور سابق آمریکا با دیگر رهبران جهان مطرح کرده‌است. یکی از ویژگی‌های خاص این کتاب، به تصویر کشیدن نگاه از بالا به پایین مقامات کاخ‌سفید نسبت به همتایان رئیس‌جمهور آمریکا در دیگر کشورهای متحد آمریکاست. در اینجا به مرور برخی موارد مطرح شده در این کتاب 352 صفحه‌ای می‌پردازیم.

مجبورم جلوی دوربین‌ها به تو اخم کنم
در جریان دیدار دوجانبه و مشترک دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در حاشیه نشست گروه 20 در اوزاکای ژاپن، ترامپ خطاب به همتای روس خود می‌گوید: من مجبورم در مقابل دوربین‌ها و در ملاقات با تو چهره‌ای گرفته داشته باشم (کمی اخم کنم). متوجه می‌شوی؟! بعد از آن (زمانی که خبرنگاران و دوربین‌ها رفتند) با همدیگر (راحت) صحبت می‌کنیم.
نخستین بار است که این روایت به صورت صریح، توسط استفانی گریشام به‌عنوان کسی که در اتاق ملاقات حضور داشته مطرح می‌شود. هنوز با گذشت دو سال، کمتر کسی می‌داند در طول 90 دقیقه نشست مشترک پوتین و ترامپ چه موضوعاتی میان رؤسای‌جمهور دو کشور مورد بررسی قرار گرفته است.


لقب سرویس‌های امنیتی آمریکا به ملانیا ترامپ
سرویس‌های امنیتی آمریکا به ملانیا لقب راپونزل را داده بودند زیرا مانند همین شخصیت کارتونی و داستانی والت‌دیزنی، از محل زندگی خود در کاخ سفید به‌ندرت بیرون می‌آمد.
ملانیا ترامپ اخلاق‌های خاصی داشت. او در اوج همه‌گیری ویروس کرونا، هر روز دوساعت برای بازسازی اتاق تنیس کاخ‌سفید وقت می‌گذاشت. حتی زمانی که شورش (طرفداران ترامپ) در کاپیتال هیل و در زمان اعلام خبر رسمی شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 توسط کنگره رخ داد، ملانیا مشغول عکاسی از یک فرش در کاخ سفید بود!
ملانیا حتی از سیاست‌های همسرش ترامپ درخصوص مهاجران رضایت نداشت. همین مساله سبب شد یک‌بار او (ملانیا) به همراه من (گریشام) به ملاقات مهاجران و پناهجویان در مناطق مرزی برویم. زمانی که به کاخ سفید بازگشتیم، برای نخستین بار ترامپ همسرش را احضار کرد و در مقابل دیگر کارکنان کاخ‌سفید به او گفت: معلوم است داری چه کار می‌کنی؟!



داماد فضول پرزیدنت
جرد کوشنر، داماد ترامپ سعی داشت خود را در همه مسائل دخالت دهد. او در جریان همه‌گیری ویروس کرونا نیز به گرداننده اصلی کاخ‌سفید و تنظیم‌کننده مواضع و سخنان ترامپ تبدیل شد. ایوانکا ترامپ نیز تصور می‌کرد عضوی از یک خاندان سلطنتی است نه دختر یک رئیس‌جمهور. او را در کاخ‌سفید شاهزاده‌خانم صدا می‌کردند. حتی در ملاقات ترامپ با ملکه الیزابت (ملکه انگلیس)، ایوانکا و جرد کوشنر تلاش کردند تا در ملاقات حضور پیدا کنند. من فهمیدم ماجرا از چه قرار است: این دو خود را عضوی خاندان سلطنتی آمریکا می‌دانستند نه دختر و داماد رئیس‌جمهور مستقر در کاخ‌سفید.
یک‌بار به ملانیا (همسر ترامپ) گفتم اگر همسرش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 شکست بخورد، کوشنر مقصر این شکست است. ملانیا نیز با این جمله من مخالفت نکرد.


ارائه نقشه وارونه به خبرنگاران
در بسیاری از مواقع، ترامپ ابایی از دروغ گفتن به خبرنگاران و حتی دیگر کارکنان کاخ سفید در قبال تحولات جاری در کشور نداشت. او در سپتامبر 2019 و در مواجهه با توفان دوریان، به خبرنگاران رسما دروغ گفت! این توفان، باهاما را درنوردید و جنوب‌شرقی ایالات متحده آمریکا را در معرض تهدید قرار داد. دوریان، اولین توفان بزرگ فصلی اقیانوس اطلس در ۲۰۱۹ بود. این توفان براثر امواج گرمسیری شرقی به‌وجود آمده بود. با این حال، زمانی که نقشه حرکت توفان برای ترامپ در کاخ‌سفید تشریح شد، او مدعی شد این نقشه را قبول ندارد و با استفاده از یک نرم‌افزار(که قادر به تغییر نقشه بود)، مسیر توفان را تغییر داد و آن را به سوی آلاباما هدایت کرد تا نشان بدهد توفان به این ایالت نیز ضربه می‌زند. سپس وی خبرنگارانی که بیرون در اتاق در انتظار کنفرانس رئیس‌جمهور (درخصوص توفان) بودند را به داخل هدایت کرد و همین نقشه دفرمه شده را به آنها نشان داد و در خصوص آن سخن گفت. او هنگام سخن گفتن با خبرنگاران نیز به صورت مداوم به نقشه اشاره می‌کرد.



روزی که سگ بوش در هواپیمای ترامپ نشست
وقتی بوش پدر در آمریکا درگذشت، مسؤولان تشریفات کاخ‌سفید مانند روال قبلی، از هواپیمای ایرفورس‌یک، برای جابه‌جایی خانواده رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و هدایت آنها به سوی مراسم سالگرد استفاده کردند. اما در این میان، مسؤولان کاخ‌سفید نکات مهمی را از ترامپ پنهان کردند. واقعیت این بود در این هواپیما علاوه بر خانواده بوش پدر، سگ مخصوص بوش و تابوت وی نیز حمل شد.کارکنان کاخ‌سفید می‌دانستند ترامپ تا چه اندازه‌ به این مساله (حضور جنازه و سگ) در هواپیمای تشریفاتی کاخ‌سفید حساس است. ضمن آن‌که ترامپ به طور کلی از بوش و خانواده‌اش بدش می‌آمد و البته، آنها نیز متقابلا از ترامپ بدشان می‌آمد. در هر حال، مسوولان کاخ‌سفید از بیان جزئیات پرواز (از جمله حمل تابوت و سگ بوش) در هواپیمای حامل خانواده بوش پدر خودداری کردند تا موجبات عصبانیت ترامپ را فراهم نیاورند.



خشم ترامپ و ملانیا از کتاب گریشام
انتشار کتاب استفانی گریشام خشم مشترک ترامپ و همسرش، ملانیا را برانگیخته است. ترامپ ادعاهای گریشام علیه خود را رد کرده است و می‌گوید او به دلیل جدایی‌اش از مکس میلر، دستیار سابق ترامپ، بسیار عصبانی و تندمزاج بود.
ترامپ در بیانیه‌ای ضمن رد ادعاهای مطرح‌شده در این کتاب گفته است:
استفانی به‌ قدر کافی قوی نبود و این از ابتدا هم معلوم بود. «مشکلات بزرگی داشت و حس می‌کردیم باید مشکلات خود را به نحوی حل کند.»
ملانیا ترامپ نیز با صدور بیانیه‌ای، اقدام گریشام در خصوص انتشار کتاب اخیر را نوعی خیانت دانسته است. ملانیا ترامپ ادعا کرده است گریشام برای کسب درآمد و دیده‌شدن، این کتاب را منتشر کرده و در طول مدت حضورش در کاخ‌سفید، فردی ناموفق بوده است. رئیس‌جمهور سابق آمریکا و همسرش تاکید دارند انتشار کتاب اخیر گریشام، تلاش وقیحانه از سوی شرکت‌ها و انتشارات‌هایی است که به دنبال کسب درآمد به قیمت دروغ گفتن هستند. طی دو سال اخیر کتاب‌های زیادی در خصوص ترامپ و آسیب‌های حضور وی در کاخ‌سفید منتشر شد. برخی از این کتاب‌ها (نظیر کتاب خاطرات جان بولتون) قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 منتشر شد و برخی دیگر، پس از برگزاری انتخابات و خصوصا معطوف به حادثه 6 ژانویه 2021 (حمله طرفداران به کنگره) از سوی برخی نزدیکان ترامپ نگاشته شده و فورا به چاپ رسیدند.



گفت‌وگو با جانسون در خصوص کیسه صفرا
دونالد ترامپ رابطه خوبی با بیشتر سیاستمداران اروپایی نداشت. در این میان، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس از معدود رهبران اروپایی بود که به نظر می‌رسید ترامپ با او کنار می‌آید. روابط میان ترامپ و جانسون نسبت به دیگر رهبران سیاسی دنیا نزدیک‌تر بود. با این حال در جریان برگزاری نشست بیاریتز در سال 2019 (نشست گروه هفت در  فرانسه)، ملاقات رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر انگلیس به موضوعاتی مانند چگونگی زیست حیوانات و خصوصا کانگوروها در جنگل‌های استرالیا و همچنین چگونگی عمل کیسه‌صفرا اختصاص پیدا کرد. ترامپ ترجیح داد در حاشیه نشست بیاریتز، بر سر موضوعات و دغدعه‌های دیگر با نخست‌وزیر انگلیس گپ‌وگفتی صورت ندهد.



وحشت ترامپ از سرفه‌های پوتین
گریشام در بخش دیگری از کتاب خود، بار دیگر به نشست معروف پوتین و ترامپ در اوزاکای ژاپن اشاره می‌کند. گریشام در این خصوص به نقل از یکی از کسانی که از نزدیک در جریان جزئیات این نشست بوده، می‌نویسد:  پوتین در جریان این نشست، یک زن جذاب  را به عنوان مترجم انتخاب کرده بود و با خود به محل ملاقات با ترامپ آورده بود. به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور روسیه این اقدام را برای بر هم زدن تمرکز ترامپ انجام داده بود. از سوی دیگر، پوتین در جریان برگزاری نشست، چند بار بلند سرفه و گلوی خود را صاف کرد. به نظر می‌رسد این اقدام عامدانه، به علت آگاهی پوتین از فوبیای وسواس‌گونه ترامپ در خصوص تمیزی و پاکی هوا انجام شده است.



مکرون یک مفنگی است
شاید یکی از مهم‌ترین نکات مطرح‌شده در کتاب گریشام، مربوط به خشم عمیق ترامپ از امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه باشد. ترامپ در یکی از سخنانش در خصوص مکرون به همراهانش گفته است: این مفنگی، در کل چیزی نیست جز 60 کیلو خشم و غضب. این جمله درست در زمانی مطرح شد که مکرون و ترامپ بر سر آنچه در درون ناتو رخ داده بود، با یکدیگر دچار اختلافات گسترده و فاحشی شده بودند (این اختلافات کماکان به قوت خود باقی است). ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری بارها با رئیس‌جمهور فرانسه اختلاف‌نظر پیدا کرده بود. رهبر فرانسه به تصمیم ترامپ برای خارج‌کردن نظامیان ایالات‌متحده از سوریه بدون خبر دادن به ناتو انتقاد داشت و می‌گفت اقدام آمریکا باعث شد آن ائتلاف نظامی دچار مرگ‌مغزی شود. رئیس‌جمهور سابق آمریکا هم در پاسخ، اظهارات مکرون را سخنانی بسیار بسیار زننده خوانده بود.



تحقیر اردوغان و بولتون توسط ترامپ
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه ازجمله کسانی بود که بارها در مکالمات خصوصی ترامپ و اعضای کاخ‌سفید مورد تحقیر قرار می‌گرفت. ترامپ، اردوغان را فردی می‌دانست که عقلانیت سیاسی لازم را ندارد و در دوران ریاست‌جمهوری اوباما نیز از کاخ‌سفید فریب خورده است. رئیس‌جمهور آمریکا در این خصوص، از الفاط توهین‌آمیز نیز استفاده کرده است. زمانی که نزدیکان ترامپ از او می‌خواستند در خصوص اردوغان، بااحتیاط‌تر و مودبانه‌تر سخن بگوید، او (ترامپ) بیشتر نسبت به استفاده از این کلمات و مواضع سلبی ترغیب می‌شد. به عبارت بهتر، ترامپ از این‌که می‌دید اطرافیانش از توهین به اردوغان کلافه می‌شوند، لذت می‌برد.
او حتی در توصیف جان بولتون، مشاور امنیت ملی خود (قبل از برکناری) از الفاظی استفاده می‌کرد که به نارضایتی مشاور امنیت ملی سابق وی منجر می‌شد. او بولتون را کسی می‌دانست که فقط به جنگ و خونریزی علاقه‌مند است؛ موضوعی که بولتون را ناراحت کرده بود. ترامپ در دیدار با دیگر سیاستمداران دنیا نیز لحن عتاب‌گونه و طلبکارانه خود را حتی برای لحظه‌ای کنار نمی‌گذارد. به‌عنوان‌مثال یک‌بار ترامپ در دیدار خود با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر نیز با لحنی عتاب‌گونه به وی گفته بود: چرا خریدهای تسلیحاتی خود را از روسیه انجام می‌دهید و از ما ( ایالات‌متحده آمریکا) سلاح نمی‌خرید؟

ترامپ نمی‌خواست بیهوش شود
در جریان عمل کولونوسکوپی ترامپ (که در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 انجام شد)، رئیس‌جمهور آمریکا پزشکان را وادار کرد این عمل را بدون بیهوشی عمومی انجام دهند. ترامپ حتی نمی‌خواست مایک پنس، معاون وی به مدتی کوتاه(حتی در حد چند ساعت) رئیس‌جمهور آمریکا باشد. ترامپ بیش از حد در توهمات خود مبنی بر حضور دائمی در مسند ریاست‌جمهوری و شکست‌ناپذیری در این مسند غوطه‌ور بود.
غرور ترامپ در جریان شیوع ویروس کووید -19 در ایالات متحده آمریکا نیز قابل مشاهده بود. او به بسیاری از توصیه‌ها در عمل گوش نداد، زیرا معتقد بود در هر حالت و وضعیتی، او در مسند قدرت باقی خواهد ماند و در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 بر جو بایدن غلبه پیدا خواهد کرد.
نکته جالب توجه دیگر این‌که ترامپ برخلاف ادعایی که خود بعد آن را مطرح کرد، قصد نداشت پروازهای متقابل چین و ایالات متحده آمریکا به یکدیگر را در روزهای اولیه شیوع ویروس کرونا ممنوع کند. با این حال در ادامه، او تصمیم گرفت از هرگونه اتفاق و موضعگیری سیاسی یا اجتماعی که می‌توانست موقعیت وی را در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر 2020 مخدوش کند، اجتناب ورزد.
مانور لمپنیسم  و دروغ در کاخ‌سفید
در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، دروغ‌های سازمان‌یافته و آشکار در کاخ‌سفید تبدیل به یک فیلتر و مقیاس شدند. به عبارت بهتر، صداقت و راستگویی در عرصه سیاسی آمریکا (بیش از هر زمان دیگری) به حاشیه رانده شد. دروغگویی از سوی مقامات آمریکایی به یک‌ارزش تبدیل شد. حتی در رفتارهای ترامپ و نوع سخن گفتنش با اعضای کاخ‌سفید و حتی کسانی که به وی نزدیک بودند، دروغگویی و لمپنیسم موج می‌زد.
ترامپ یکی از مشاوران کاخ‌سفید را مأمور پخش ترانه نمایش‌های موزیکال برادوی، مخصوصا ترانه «خاطره» از نمایش موزیکال «گربه‌ها» کرده بوده است تا به او آرامش دهد.