2  رمان ریلی

یکی از روش‌های ساده کوتاه کردن زمان مسافرت با قطار، کتاب خواندن است

2 رمان ریلی

همیشه برعکس بیشتر مسافرهایی که با قطار سفر می‌کنند و شاید اصلا فکر هم نکنند در کوپه قرار است چه اتفاقی بیفتد و می‌خواهند آن چند ساعت را چگونه بگذرانند، اولین دغدغه من برای سفر با قطار، کیف همراه دم‌‌دستی برای همراه داشتن کتاب و لااقل دو عنوان کتاب در آن است که معمولا هم با وسواس بسیار انتخاب می‌کنم. امروز در این گوشه از هفتگ می‌خواهم دو کتاب جذاب و دوست‌داشتنی را که هم به درد خواندن در قطار می‌خورند و هم موضوع‌شان مرتبط با قطار است، معرفی کنم.

قتل در قطار سریع‌السیر
خانم آگاتاکریستی، کتاب قتل در قطار سریع‌السیر شرق را در سال 1934 نوشت.
در سال 1974 کتاب مزبور به صورت فیلمی پر فروش به نمایش درآمد که متاسفانه شخص آگاتا کریستی هنگام نمایش فیلم، پرده در نقاب خاک داشت و موفق نشد آن را ببیند.
جریان کتاب پیرامون حوادث انتقامجویانه‌ای است علیه رئیس یک باند آدم‌ربا که رباینده در یک اقدام وحشیانه دختر سه ساله یک هنرپیشه مشهور و محبوب را می‌رباید. رباینده که رانشت یا کاستی نام داشت از خانواده آرمسترانگ باج می‌خواهد تا دایزی را آزاد کند، ‌با آن که خواسته وی برآورده می‌شود ولی او به جای کودک، جسد وی را تحویل می‌دهد.
در شروع داستان، هرکول پوآرو برای انجام ماموریتی به سوریه رفته تا در مورد مشکل بغرنجی که کشور فرانسه با آن دست به گریبان است، ‌فعالیت کند.

دختری در قطار
دختری در قطار یک رمان معمایی و جنایی است که ماجرای سه زن به نام‌های ریچل، مگان و آنا را روایت می‌کند. هریک از این افراد از نقطه نظر خود به حقیقت نگاه کرده و به روایت آن می‌پردازند.
اولین شخصیتی که در داستان با او رو‌به‌رو می‌شویم، ریچل است. او سوار بر یک قطار در حال بازگشت به خانه خود در لندن است. او هر روز این مسیر را طی می‌کند و با مکان‌هایی مواجه می‌شود که زمانی با همسر خود تام روزهای خوبی را در آنها سپری می‌کرده و بسیار خوشبخت بودند. حتی خانه‌ای که روزی با تام در آن زندگی می‌کرده است نیز بر سر راه او قرار دارد. اما حالا آن خانه متعلق به تام و همسر جدیدش آناست. ریچل از زندگی بریده و به الکل پناه آورده است. این اعتیاد موقعیت‌های بدی را برای او ایجاد می‌کند اما او همچنان قادر به ترک آن نیست. ریچل به زنی دائم‌الخمر و بدون اعتماد به نفس تبدیل شده‌است. او بیش از این‌که در واقعیت زندگی کند در خیال خود به سر می‌برد و در بین آدم‌هایی که فقط خودش قادر به دیدن آنهاست سیر می‌کند، حتی درگیر حوادث بین آنها نیز می‌شود، حوادثی که هیچ‌گاه رخ نداده‌اند.