استرداد بزرگ از مسکو

سرکرده شبکه کلاهبرداری 12 هزار میلیاردی از تجار و صرافان به ایران منتقل شد

استرداد بزرگ از مسکو

سرکرده بزرگ‌ترین شبکه کلاهبرداری که به بهانه واردات کالا با ارز دولتی، 12 هزار میلیارد تومان از صرافان و تجار کلاهبرداری کرده بود در مسکو شناسایی و به ایران استرداد شد.ماموران اینترپل روسیه، متهم ایرانی را سوار بر خودرویش در نزدیکی مسکو دستگیر کردند و روند استردادش یک سال زمان برد. در سال‌های اخیر با پیگیری دستگاه قضایی، پلیس بین‌الملل و وزارت امور خارجه، کشورهای اروپایی و آسیایی دیگر برای متهمان فراری امن نیست و آنها با همکاری پلیس اینترپل دستگیر و به ایران استرداد می‌شوند. به طوری که سال گذشته مدیرعامل اسبق و فراری بانک سرمایه در اسپانیا شناسایی و با پیگیری پلیس بین‌الملل به ایران بازگشت. حالا نیز تلاش یکساله برای انتقال کلاهبردار بزرگ از روسیه به نتیجه رسید و او به زودی پای میز محاکمه قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، عصر دیروز خبر رسید سرکرده یکی از بزرگ‌ترین باندهای کلاهبرداری که از کشور فرار کرده بود، در پروازی از مسکو در حال انتقال به تهران است. آن طور که رئیس پلیس اینترپل کشور اعلام کرده، این باند 15 عضو داشته و صرافان، بازرگانان و تجار قربانیان کلاهبرداری بزرگ متهمان بودند.
این پرونده بزرگ از سال 97 با کلاهبرداری اعضای این باند آغاز شد. متهمان در پوشش شرکت‌های کاغذی و صوری مدعی بودند می‌توانند با ارز دولتی کالاهای مورد نیاز تجار را وارد ایران کنند. آنها با دریافت پول از تجار و بازرگانان سرشناس بدون این‌که کالایی وارد ایران کنند، متواری شده بودند.
با ثبت شکایت‌ها از اعضای این باند مشخص شد متهمان یکی از بزرگ‌ترین کلاهبرداری‌های چند سال اخیر را در کشور رقم زده‌اند. با تکمیل تحقیقات میزان کلاهبرداری 400 میلیون دلار، معادل 12 هزار میلیارد تومان تخمین زده شد.
به دلیل فرار متهمان اصلی، پرونده برای صدور اعلان قرمز با دستور قضایی به پلیس بین‌الملل ایران ارسال شد. با مدارکی که در اختیار پلیس ایران قرار گرفته بوده، موضوع به اینترپل اعلام و پس از سه ماه برای اعضای فراری باند اعلان قرمز صادر شد تا پس از شناسایی در هر کشوری دستگیر و به ایران استرداد شوند.
اواخر سال گذشته سه نفر از متهمان شناسایی شده و با پیگیری ایران به کشور استرداد شدند اما متهمان کلیدی همچنان فراری بودند. سردار هادی شیرزاد،رئیس پلیس بین‌الملل ایران درباره عملیات استرداد متهمان فراری به خبرنگار جام‌جم گفت: پس از طرح شکایت علیه متهمان و مشخص‌شدن فراری‌بودن آنها، دستگاه قضایی برای اعلان قرمز علیه آنها پرونده را به ما ارجاع می‌کند که با ارسال مستندات به مقر اینترپل درخواست استرداد متهم یا متهمان را مطرح می‌کنیم. با قبول مدارک برای این افراد اعلان قرمز صادر و در هر کشوری شناسایی شوند، بازداشت می‌شوند و دادگاه آنجا با بررسی مدارک و مستندات حکم به استرداد متهم فراری می‌دهند. در این پرونده نیز همین روال طی شد و برای تمام متهمان فراری این شبکه کلاهبرداری اعلان قرمز صادر شده است.
 شناسایی سرکرده باند در روسیه
همزمان با صدور اعلان قرمز برای اعضای این باند، خیلی زود سرکرده باند در روسیه شناسایی شد. او پس از کلاهبرداری‌ها راهی این کشور شده و در آنجا زندگی می‌کرد. این متهم که حدود چهار شرکت به نام «الف- ج» ثبت شده و فعال اقتصادی شناخته‌ می‌شد که همین باعث اعتماد مالباختگان به وعده‌های او شده بود. متهم میانسال قبل از این‌که راز کلاهبرداری‌هایش فاش شده و علیه او شکایت شود از کشور خارج شده بود. شگردی که رئیس پلیس بین‌الملل ایران هم روی آن تاکید دارد؛ «متهمان فراری قبل از این‌که شکایتی علیه آنها مطرح شود و ممنوع‌الخروج شوند، به صورت رسمی از کشور خارج می‌شوند. در آن زمان نه پلیس، نه دستگاه قضایی و حتی مالباختگان از کلاهبرداری خبر ندارند و هیچ دلیلی برای جلوگیری از خروج آنها از کشور وجود ندارد. پس از فرار آنها و افشای کلاهبرداری، فعالیت همکارانم در پلیس بین‌الملل آغاز می‌شود تا آنها را برای رسیدگی به پرونده‌شان به ایران بازگردانیم. سرکرده این باند هم پس از افشای کلاهبرداری و فرارش در مسکو شناسایی شد و برای بازگرداندن او تلاش کردیم که این تلاش‌ها نتیجه داد و او به کشور استرداد شد.»
 عملیات دستگیری کلاهبردار بزرگ
بخشی از عملیات دستگیری این کلاهبردار بزرگ توسط پلیس روسیه انجام شد. بر اساس اعلام وزارت کشور روسیه، آذر سال گذشته با اعلان قرمز پلیس اینترپل، «الف- ج»  شناسایی شد و ماموران او را سوار بر خودرویش در 22 کیلومتری بزرگراه کالوژسک در نزدیکی مسکو دستگیر کردند. در آن زمان اعلام شد میزان کلاهبرداری متهم 250 میلیون دلار بود که با تکمیل تحقیقات به 400 میلیون دلار افزایش پیدا کرد.
 یک سال در زندان
«الف- ج» پس از تفهیم اتهام با دستور قاضی مسکو روانه زندان شد و قاضی برای استرداد او درخواست مدارک مستند کرد که با تلاش پلیس اینترپل، دستگاه قضایی و وزارت خارجه ایران مدارک لازم در اختیار قاضی مسکو قرار گرفت و او با بررسی آنها، چند روز قبل حکم استرداد این فرد به ایران را صادر کرد و یک تیم از ماموران پلیس بین‌الملل ایران راهی  این کشور شده و متهم را تحویل گرفته و عصر پنجشنبه به ایران انتقال دادند.
 به تعهداتم عمل کردم
متهم پس از انتقال به فرودگاه امام خمینی (ره) در مصاحبه‌ای کوتاه منکر جرمش شد و گفت: من به تعهداتی که در برابر شاکیان داشتم عمل کردم و کلاهبرداری نکرده‌ام. کسی که کلاهبرداری با این حجم را انجام دهد مستحق اشد مجازات است.
سردار شیرزاد درباره وضعیت بازگشت مبالغ کلاهبرداری به مالباختگان اظهار کرد: ما وظیفه داریم متهم را به ایران استرداد کنیم. حجم مبلغ کلاهبرداری و شاکیان زیاد است و او تحویل مقام قضایی می‌شود و قاضی درباره ادامه روند پرونده تصمیم‌گیری می‌کند و دستورات لازم را صادر خواهد کرد.»
 5 عضو باند در  فهرست استرداد
یک مقام آگاه درباره سرنوشت دیگر اعضای این باند گفت: با پیگیری دستگاه قضایی و پلیس، پنج عضو این باند در کشورهای دیگر با اعلان قرمز اینترپل شناسایی و دستگیر شده‌اند که پیگیری‌ها برای استرداد آنها ادامه دارد که امیدواریم به زودی آنها نیز به کشور منتقل شوند.