اختتامیه مذاکرات ایران و 1+4 در وین برگزار شد

گفت و گوی امیرعبداللهیان با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

اختتامیه مذاکرات ایران و 1+4 در وین برگزار شد

  نشست اختتامیه مذاکرات ایران و گروه 1+4 دیروز ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران در وین و در هتل کوبورگ برگزار شد. در این نشست درباره زمان دور بعدی مذاکرات تصمیم‌گیری شد؛ علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام گفت طرف‌های مقابل برای ارائه پاسخ‌های مستدل، مستند و منطقی به پیشنهادهای ایران، به پایتخت‌ها می‌روند و به‌زودی در هفته آینده گفت‌وگوها در وین ادامه خواهدیافت. همچنین نشست کمیسیون مشترک برجام به درخواست اروپایی‌ها دیروز (جمعه) برگزار شد. علی باقری و انریکه مورا معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم دیروز پیش از برگزاری نشست اختتامیه دیداری دوجانبه داشتند.
دور جدید (هفتم) مذاکرات ایران و گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) از روز دوشنبه 8 آذر به منظور رفع تحریم‌ها علیه ایران آغاز به کار کرد و در این مدت رایزنی‌های دو و چندجانبه‌ای در وین برگزار شد. تیم مذاکره‌کننده ایرانی چهارشنبه شب دو سند به طرف مقابل در خصوص لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای ارائه داد و علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه در اظهاراتی ارائه دو سند از سوی ایران به طرف مقابل شامل لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای را نشانه جدیت جمهوری اسلامی خواند و گفت: در وین هستیم که گفت‌وگوها را ادامه دهیم. معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در اظهاراتی دیگر با اعلام این‌که بحث رفع تحریم‌ها گام به گام نیست، گفت که علاوه بر دو سندی که دیشب در اختیار طرف مقابل قرار گرفت، سند سومی هم هست که هنوز ارائه نشده است. همچنین روز گذشته جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین به صورت تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در خصوص روند مذاکرات جاری در وین بین ایران و گروه 1+4 رایزنی کرد. جوزپ بورل این رویداد را که اکنون همه هیات‌های مذاکره‌کننده از آلمان، چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و به ویژه جمهوری اسلامی ایران با جدیت برای رسیدن به تفاهم در وین تلاش می‌کنند را مهم خواند.
امیرعبداللهیان هم در این گفت‌وگو ضمن تشکر از تلاش‌های مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همکاران، روند مذاکرات را در مجموع خوب، اما
کند خواند و اظهار کرد: هیأت ایرانی با حسن نیت اختیارات لازم و ابتکارات دست‌یافتنی و رو به جلو، به شکلی فعال در میز مذاکرات حضور دارد. امیرعبداللهیان تاکید کرد: در هر مذاکره و اقدامی پایان‌دادن کامل به تحریم‌های ناقض برجام هدف مشارکت ماست. وی با تاکید بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به همکاری فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: علاوه بر مذاکرات و دیدارهای آقای باقری، کارشناسان ایرانی نیز در قالب کمیته خاتمه تحریم‌ها و کمیته هسته‌ای در حال مذاکرات فنی و تخصصی با 1+4 هستند.