كلاهبرداری 5 میلیاردی ادمین‌های قلابی

گفت‌و‌گو با سركرده شبكه بزرگ كلاهبرداری از سلبریتی‌ها در فضای مجازی

كلاهبرداری 5 میلیاردی ادمین‌های قلابی

اعضای شبکه بزرگ کلاهبرداری که با جعل عنوان ادمین‌بلاگرها، بازیگران و بازیکنان در مدت دو سال پنج‌میلیارد تومان به‌جیب‌زده بودند در استان البرز بازداشت شدند. متهمان به فریب و کلاهبرداری از 100 نفر اعتراف کردند.
 به گزارش خبرنگار جام‌جم، رسیدگی به این پرونده با شكایت دو بلاگر استان البرز در پلیس فتای این استان آغاز شد. بررسی‌های اولیه نشان داد متهمان با جعل عنوان ادمین این بلاگرها و به بهانه انتشار آگهی كلاهبرداری كرده‌اند.
با توجه به حساسیت پرونده، تیمی از ماموران اداره مبارزه با جرایم سایبری پلیس فتای البرز، تحقیقات خود را آغاز كرده و در نخستین گام به تحقیق از شاكیان پرداختند. یكی از آنها به افسر تحقیق گفت: «چندی روزی است افراد مختلف به من پیام می‌دهند و از این‌كه آگهی آنها را منتشر نكرده‌ام گلایه می‌كنند، برخی هم مرا تهدید به شكایت كرده‌اند. بعد از صحبت با آنها متوجه شدم كه پسر و دختر جوانی با آنها ارتباط برقرار كرده و خود را ادمین صفحه اینستاگرامی من معرفی كرده‌اند و با ادعای تخفیف ویژه در انتشار آگهی، از آنها كلاهبرداری كرده‌اند. متهمان اطلاعات خوبی درباره شیوه كار من دارند و همین باعث شده مالباختگان به آنها اعتماد كنند. این ماجرا باعث شده حرف و حدیث‌هایی علیه من در فضای مجازی مطرح شود.»
همزمان با شروع تحقیقات، شكایت‌ها از اعضای این باند افزایش پیدا كرد. از سوی دیگر ردیابی كارت‌های بانكی كه پول‌ها به آن منتقل شده بود، نشان داد متهمان حرفه‌ای عمل كرده و با استفاده از كارت‌های بانكی معتادان یا كارت‌های اجاره‌ای، پول‌ها را انتقال داده‌اند.
سرانجام ردیابی‌های پلیسی در این باره به نتیجه رسید و 13 عضو این باند شناسایی و دستگیر شدند. متهمان در تحقیقات به جرایم خود اعتراف كرده و برای آنها قرار قانونی صادر شد.
سردار عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی استان البرز دیروز در تشریح فعالیت اعضای این باند به جام‌جم گفت: «كلاهبرداران از فضای واقعی به فضای مجازی كوچ كرده‌اند و این روزها شاهد فعالیت مجرمان در این فضا هستیم. یكی از شگردهای مجرمان فضای سایبری، سوء‌استفاده از نام افراد مشهور برای كلاهبرداری است. در این پرونده هم متهمان با اطلاع از مخفی ماندن هویت‌شان خود را به جای ادمین بلاگرهای، فوتبالیست‌ها، بازیگران و حتی مدیرعامل برخی شركت‌های بزرگ، معرفی و نقشه مجرمانه‌شان را پیش می‌بردند.»
وی ادامه داد: «متهمان به بهانه انتشار آگهی از حدود 100 نفر، پنج  میلیارد تومان كلاهبرداری كرده بودند.
با توجه به این‌كه فعالیت اعضای این باند در استان‌های دیگر هم بوده، افرادی كه به این شیوه مورد كلاهبرداری قرار گرفته‌اند، برای طرح شكایت می‌توانند به پلیس فتای البرز مراجعه كنند.»

روزی 2 میلیون درآمد داشتم
25 سال دارد و سركرده این باند كلاهبرداری است. او مدت‌ها ادمین صفحه اینستاگرامی سلبریتی‌ها بود و تصمیم گرفت با تشكیل باند به پول بیشتری برسد.
چه شد به فكر این كلاهبرداری افتادی؟
من مدتی ادمین صفحه اینستاگرامی سلبریتی‌ها و بلاگرها بودم. برای آنها آگهی می‌گرفتم و درصدی از آن سهم من می‌شد. با این درصد هیچ‌وقت نمی‌توانستم پولدار شوم، به همین خاطر تصمیم گرفتم به جای آنها آگهی بگیرم و تمام پول به من برسد.
چه مدت است که این كار را انجام می‌دهی؟
حدود دو سال.
با اعضای باند چطور آشنا شدی؟
از دوستانم بودند. به آنها شیوه كلاهبرداری را آموزش داده و با كمك‌شان نقشه‌مان را پیش می‌بردیم.
چرا بیشتر سراغ بلاگرها می‌رفتی؟
چون پیش از این با آنها كار كرده و اطلاعات خوبی درباره‌شان داشتم. قیمت بازیگران و فوتبالیست‌ها زیاد بود و به‌راحتی اعتماد نمی‌كردند، پول بدهند. چند باری با نام سلبریتی‌ها كلاهبرداری كردم اما سخت بود و کمتر اعتماد می‌کردند.
درآمدت چطور بود؟
روزی حدود دو میلیون تومان.
با پول‌ها چكار  كردی؟
من پول‌ها را در كارت‌های اجاره‌ای ریخته و با آن سكه و دلار می‌خریدم. دختری که از اعضای باند بود، سكه و دلارها را دزدید و با خود برد.
می‌دانی چه سرنوشتی در انتظارت است؟
نه، اما وقتی آزاد شوم، سراغ شاكیان می‌روم و با آنها شریك می‌شوم و آگهی می‌گیرم با درصد خوب!