وقتی ادرار به رنگ خون می‌شود

وقتی ادرار به رنگ خون می‌شود

تغییر رنگ ادرار همیشه به معنای وجود خون در ادرار نیست. گاهی مواد غذایی یا داروهای مورد استفاده  موجب تغییر رنگ ادرار می‌شود. خونریزی‌های ادراری كه در آزمایش ادرار تأیید می‌شود نیز علل متعدد دارد. مورد شایع خونریزی ادراری كه معمولا با دردهای مبهم، افزایش و كاهش و انتشار در شكم و پهلوها همراه است، براثر سنگ‌های كلیه و مجاری ادراری ایجاد می‌شود. اما علت تغییر رنگ ادرار بیمارانی كه با نگرانی به مراكز اورژانس بیمارستانی مراجعه می‌كنند، همیشه سنگ كلیه یا مواد مصرفی نیست. عفونت كلیه‌ها و مجاری ادراری می‌تواند موجب خونریزی ادراری شود كه در بعضی مواقع فقط علامت این بیمار است، ولی در غالب اوقات عفونت‌های ادراری علائم دیگری نظیر تب،
سوزش ادرار و... دارند. بدخیمی‌های كلیه‌ها و مجاری ادراری و مثانه همچنین
بیماری‌های پروستات از دیگر علل خونریزی‌های ادراری است. در بیمارانی كه دچار ضربه به شكم، پهلوها یا لگن شده‌اند، خونریزی ادراری می‌تواند علامت بسیار مهم و خطرناكی باشد و حاكی از آسیب كلیه‌ها و سیستم ادراری بیمار است.
در بعضی افراد به دنبال ورزش سنگین و فعالیت بدنی شدید ممكن است خونریزی ادراری اتفاق بیفتد كه معمولا بی‌خطر و خودبرطرف‌شونده است.
خونریزی‌های ادراری می‌تواند به صورت میكروسكوپیك نیز اتفاق بیفتد به‌گونه‌ای كه بیمار خود شكایتی از شواهد خونریزی در ادرار ندارد، ولی آزمایشگاه در نمونه ادرار بیمار، خون گزارش می‌كند. این نوع خونریزی ادراری نیز كم‌اهمیت نیست و علت ایجاد آن باید با اقدامات تشخیصی نظیر سونوگرافی یا سی‌تی‌اسكن و در نهایت در صورت عدم تشخیص علت اقدامات فراتر از معمول نظیر سیتوسكوپی و ...
مشخص شود.
در صورتی كه به‌تازگی متوجه تغییر رنگ ادرار شده‌اید پیش از هرگونه نگرانی از وضعیت جسمانی خود به چند وعده غذایی قبلی یا شروع داروی جدید فكر كنید و با پزشك خودتان در این زمینه مشورت كنید و با یك آزمایش ادرار از وجود خون در ادرار مطمئن شوید.