مسأله افغانستان تنها جنگ نیست

نازیلا احمدی بازیگر، كارگردان و نویسنده تئاتر

مسأله افغانستان تنها جنگ نیست



 زمانی كه جنگ طالبان شروع شد، خانواده نازیلا احمدی وارد ایران شدند.
چند ماه بعد، او در تهران به دنیا آمد. نازیلای كوچك هنوز به سن مدرسه نرسیده بود كه كار كردن را شروع كرد. داستان نازیلا اما از هفت هشت سالگی شروع شد. زمانی كه به عنوان یك كودك بازمانده از تحصیل، در خانه كودكی در جنوب تهران رفت‌وآمد می‌كرد. او در این خانه با نقاشی و تئاتر آشنا شد. جاذبه تئاتر نازیلا را جادو كرد. او به ما می‌گوید:‌ «من عاشق تئاتر شدم.» علاقه و هنر احمدی باعث می‌شود معلم تئاترش، تئاتری را با بازی او اجرا كند. او حتی در یك فیلم كوتاه هم نقش‌آفرینی می‌كند. بازیگری در تئاتر، اما خیلی زود به پایان می‌رسد.
او تئاتر و علاقه‌اش را پشت سر می‌گذارد و مجبور می‌شود كار كند و درس بخواند. نازیلا می‌گوید در نهایت تا اول راهنمایی درس می‌خواند و بعد برای كمك به خانواده، مدرسه را رها می‌كند و كار تنها انتخابش می‌شود. در پس ذهن نازیلا لذت حضور در صحنه تئاتر باقی می‌ماند. به خاطر همین شب‌ها به امید حضور دوباره در صحنه تئاتر، دست به قلم می‌برد و می‌نویسد، از طرح‌ها و داستان‌هایی كه روزی شاید به اجرا دربیاید. رویای حضور دوباره در صحنه تئاتر باعث می‌شود نازیلا دوباره به هنر برگردد. هرچند خانواده او اجازه این كار را به او نمی‌دهند.
 نازیلا اما سخت می‌جنگد. دو سال پیش زمانی كه تازه 19سال داشت، به دنبال رویای خود می‌رود و معلم تئاتر كودكی‌اش را پیدا می‌کند و به‌عنوان بازیگر تئاتر فعالیتش را از سر می‌گیرد.
حضور در تئاترها و فیلم‌های كوتاه حمید پورآذری و بهرام بیضایی از جمله رزومه او در این دو سال است. در كنار بازیگری، ذهن نازیلا همیشه درگیر نوشته‌هایش بوده است. او می‌گوید: دوست داشتم نوشته‌های زمان كودكی‌ام را اجرا كنم.وقتی از افغانستان می‌گوییم، ذهن همه ناخودآگاه به سمت جنگ می‌رود. موضوع افغانستان اما تنها جنگ نیست.
نگاه كارگردان تئاتر به موضوع افغانستان، كاملا اجتماعی است. برای او هم مهم است كه تماشاگرانش از نگاه او تا چه حد استقبال می‌كنند یا چه نظری دارند. به خاطر همین هم بعد از هر اجرا از هر كدام از تماشاگرانش درباره تئاترش می‌پرسد. بسیاری از مخاطبانش كارهای او را دوست دارند. همین بهانه‌ای شده است تا نازیلا با جدیت بیشتری كار كند. او، درسش را ادامه داده و دیپلمش را گرفته است. نازیلا حالا خود را برای كنكور هنر آماده می‌كند و دوست دارد در رشته كارگردانی یا بازیگری تئاتر ادامه تحصیل دهد. تشویق‌های مخاطبانش او را مصمم كرده تلاش كند و به هدفش برسد.