در جست‌وجوی معنــا

در جست‌وجوی معنــا

همین روزها كه می‌گذرد، مصلای تهران میزبان افراد و خانواده‌هایی است كه به جست‌وجوی تازه‌ترین دستاوردها و محصولات فرهنگ قرآنی هستند و سبك زندگی قرآنی در دنیای امروز را دنبال می‌كنند. بیست‌و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم كه مانند هر سال همزمان با ماه مبارك رمضان برگزار شده، خوش‌آب و رنگ‌تر از همیشه است و بخش‌ها و محصولات متنوعی دارد. امسال برای برگزاری این نمایشگاه 21 موسسه و نهاد قرآنی غیردولتی، هشت مركز حوزوی و 14 اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری نمایشگاه همكاری داشته‌اند و البته 17 دانشگاه نیز با این نمایشگاه همراه بوده‌اند. غرفه‌های متنوع نمایشگاه، عرضه محصولات مرتبط با سبك زندگی قرآنی و جلسات و نشست‌های این دوره از نمایشگاه با نگاهی به شعار این دوره «قرآن، معنای زندگی» طراحی شده و با همین رویكرد نگاهی داشته‌ایم به بخش‌های متنوع این دوره از نمایشگاه قرآن كه تا چهار خردادماه به كارش ادامه خواهد داد.

مهم‌ترین غرفه‌های نمایشگاه
اگر تا امروز فرصت نكرده‌اید به نمایشگاه بروید، خودتان را برای بازدید از این غرفه‌ها آماده كنید: غرفه‌های مخصوص كودكان كه به روان‌شناسی كودك، مهارت‌های رفتاری دینی، آموزش نقاشی و قصه‌گویی و پرده‌خوانی و مواردی از این دست اختصاص دارند. غرفه‌های مربوط به آسمان و نجوم هم از بخش‌های ویژه این دوره از نمایشگاه است.
مثل همه نمایشگاه‌ها كارگاه‌ها و نشست‌های علمی در نمایشگاه قرآن هم برگزار می‌شود و مانند دوره‌های پیشین در این نشست‌ها موضوعات قرآنی با حضور استادان و كارشناسان طرح و بررسی می‌شوند. در كنار این غرفه‌ها، بخش فروش كتاب 130 غرفه را به خودش اختصاص داده، محصولات دیجیتال در نمایشگاه عرضه می‌شود و بخش فروش محصولات فرهنگی و بخش حجاب و عفاف هم از بخش‌های فعال نمایشگاه است.
بسیاری از نهادها و مراكز دینی هم در نمایشگاه غرفه دارند، مثل آستان قدس رضوی یا ستاد اقامه نماز. موسسه احیای فرهنگ نهج‌البلاغه با بیش از 50 هزار جلد كتاب و مقاله درباره امام علی(ع)،
نهج‌البلاغه و غدیر از دیگر بخش‌های متنوع نمایشگاه قرآن است و یك غرفه هم در اختیار اهالی كشور افغانستان قرار گرفته است.


برنامه‌های هنری نمایشگاه
 این روزها در نمایشگاه قرآن، فیلم‌های سینمایی با موضوع قرآن و عترت به نمایش در می‌آید و نمایشگاهی از عكس پشت صحنه این آثار برگزار می‌شود. تئاتر خیابانی هم از برنامه‌های هنری نمایشگاه قرآن است كه هر شب بعد از افطار سه اجرا برای شركت‌كنندگان خواهد داشت. در بخش دیگری از نمایشگاه آثار هنری شامل تابلوهای عكس، پوستر، تذهیب، خط، نقاشی، نقاشی خط، تذهیب و مینیاتور، كاریكاتور و مد لباس‌های ایرانی - اسلامی به نمایش درآمده است و نیز كارگاه‌های آموزشی برای هنرهای اسلامی و ایرانی در حاشیه نمایشگاه برگزار می‌شود.


نگاه ویژه نمایشگاه قرآن به خانواده
نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم، بخش ویژه‌ای برای خانواده‌ها تدارك دیده و برای ارائه الگوهای مناسب در روابط زوجین، تربیت فرزند، سبك زندگی و اقتصاد مقاومتی كارگاه‌های مهارتی و مشاوره‌ای برگزار كرده است. در این زمینه یك گالری هم برپا شده كه به طرح و تفسیر آیات و روایات مربوط به خانواده اختصاص دارد و نامش را گذاشته‌اند «ناردانه‌های بهشتی».  «با هم تا بهشت» ، «قرارگاه تخصصی خانواده» به‌منظور حمایت از زنان و خانواده‌های آسیب دیده از بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله و طرح «متاهلانه» از دیگر برنامه‌های این دوره از نمایشگاه برای خانواده‌هاست.


چند نمونه خاص
غرفه مجمع جهانی اهل بیت(ع) امسال علاوه بر نمایش كتب و محصولات مجمع به ده‌ها زبان، میزبان تعدادی از مؤسسات خارجی و كانون‌های فرهنگی از هفت كشور آذربایجان، افغانستان، پاكستان، تاجیكستان، ساحل عاج، كامرون و هندوستان است.
امسال در نمایشگاه قرآن تفسیر منظوم قرآن كریم نوشته ایرج فاضلی توسط انتشارات مهاجر عرضه می‌شود. همچنین ستاد اقامه نماز با صد كتاب در نمایشگاه حضور دارد و انتشارات فاتحان با 117 اثر حضور دارد كه برخی از آنها به‌تازگی منتشر شده‌اند؛ مثل كتاب «زندان دوما» كه به موضوع مدافعان حرم پرداخته یا زندگینامه شهید مجید بربری كه به «حر مدافعان حرم» معروف شده است. دفتر حفظ و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) مجموعه آثار ۵۰ جلدی شامل مجموعه كامل آثار خطی حضرت امام(ره)، مجموعه صحیفه نور و مجموعه ۳۰ جلدی اسناد انقلاب اسلامی در معرض دید بازدیدكنندگان قرار داده است.  اگر تا امروز كتاب خاطرات خودنوشته مقام معظم رهبری با عنوان «خون دلی كه لعل شد» را نخوانده‌اید در نمایشگاه قرآن كریم سری به غرفه انتشارات انقلاب اسلامی بزنید و آن را تهیه كنند.


دنیای دیجیتال در نمایشگاه قرآن
بخش‌های دیجیتال نمایشگاه هم حسابی فعال شده است مثل غرفه باشگاه همراهان نمایشگاه كه به طور مستقیم از سوی مدیریت فضای مجازی برگزار می‌شود، بن‌های تخفیف خرید كتاب از نمایشگاه تدارك دیده است و غرفه برترین آثار و محصولات دیجیتال حوزه قرآن و عترت با مشاركت مركز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، غرفه دانشگاه آزاد،دانشگاه علامه طباطبایی و آستان قدس رضوی هم نرم‌افزارها و طرح‌هایی در این نمایشگاه ارائه كرده‌اند كه باید بروید و از نزدیك ببینید.