آزادی «چادر» از زندان

مخالفت رئیس قوه قضاییه با الزام استفاده متهمان زن از پوشش چادر با استقبال مواجه شده است

آزادی «چادر» از زندان

توی قاب یك پاسگاه نیروی انتظامی را می‌بینیم كه خودروی پلیس جلوی آن توقف كرده و منتظر است تا فرد یا افرادی را سوار كند. متهم زن همراه با دو سرباز از ساختمان خارج می‌شود. در لحظه اول چندان شناخته نمی‌شود، اما با دقت مشخص می‌شود كه بازیگر زن، مریلا زارعی است؛ هرچند نسبت به الان خیلی جوان‌تر است. فیلم مربوط به سال 1385 است؛ یعنی 13 سال قبل! زمانی كه زارعی 32 سال داشته. زارعی همراه با یكی از سربازان،‌ دستبند به دست سمت خودرو می‌رود. سرباز دومی در آستانه ساختمان ایستاده. رو می‌كند به مافوقش و چادر توی دستش را نشان می‌دهد: «قربان متهم لباسش را نمی‌پوشد!» افسر، متهم را صدا می‌كند. زارعی كه در آستانه نشستن در صندلی عقب خودروست سر بر می‌گرداند سمت افسر و با مكث روی چادر می‌گوید: «قرار نبود لباس متهم باشه!» این بریده‌ای از فیلم «دست‌های خالی» ساخته ابوالقاسم طالبی است كه حالا این روزها و به بهانه مخالفت اخیر رئیس قوه قضاییه با ملزم كردن متهمان زن به استفاده از چادر در فضای مجازی منتشر شده است. جالب آن‌كه مریلا زارعی در این فیلم نقش یك دختر چادری را به‌ عهده دارد. ظاهرا این نظر رئیس قوه قضاییه حالا بعد از سال‌ها با استقبال زیادی روبه‌رو شده است.

قضیه از جایی شروع شد كه رئیس قوه قضاییه در اول تیرماه جاری در نشستی مشترك با فعالان و نخبگان حوزه حقوق زنان با انتقاد یكی از اعضای حاضر در جلسه روبه‌رو شد. مشخص نیست این انتقاد از زبان چه كسی ایراد شده است، اما ظاهرا بعد از سال‌ها،‌ محلی برای رسانه‌ای شدن و رساندن به گوش ریاست قوه قضاییه پیدا كرده بود. این‌كه چرا باید استفاده از چادر برای متهمان زن الزامی باشد. منتقدان در طول تمام این سال‌ها اعتقاد داشتند همنشینی چادر به عنوان مصداق حجاب برتر با مسائلی مانند جرم و جنایت و دادگاه، چهره مناسبی ندارد و شأنیت آن را زیر سؤال می‌برد. انتقادی كه در یك سطح دیگر به بعضی فیلم‌ها و سریال‌ها هم وارد است كه عمده شخصیت‌های ضعیف و شایسته ترحم را در آنها با چادر به تصویر می‌كشند.
پاسخ رئیس قوه قضاییه این مرتبه اما متفاوت بود. حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی نخواست از زیر سؤال در برود: «بنده هم با شما هم‌نظر هستم و معتقدم متهمان زن لزوما نباید چادر بپوشند، بلكه می‌توان ترتیباتی اتخاذ كرد كه هر متهم زن با همان پوششی كه به صورت عادی دارد منتها با رعایت شؤونات، در دادگاه، دادسرا و زندان حضور یابد.»
همین نظر هم بود كه باعث شد كل آن جلسه تحت تاثیر این موضوع قرار گیرد و در نهایت حالا تیتر «مخالفت رئیس قوه قضاییه با پوشش چادر متهمان زن» و مشتقات آن تبدیل به یكی از تیترهای پرتكرار موتورهای جست‌وجوگر شود.
این وسط یكی از خبرگزاری‌های زبر و زرنگ هم پیدا شده بود كه بلافاصله رفته بود توی نخ یكی از دادگاه‌های مهمی كه این روزها خیلی هم در تیتر رسانه‌هاست.
دادگاهی كه از قضا تعدادی متهم خانم هم در جلسات آن حضور دارند. در نهایت هم فرم و شكل جدیدی كه متهمان خانم در اولین جلسه بعد از مخالفت رئیس قوه در دادگاه حاضر شده بودند این تیتر را به بعضی رسانه‌ها هدیه داد: «حضور متهم زن در دادگاه با شلوار لی و روسری رنگی!» این دادگاه و متهمان به طور خاص به این دلیل زیر ذره‌بین قرار گرفته بودند كه متهمانش در جلسه قبلی دادگاه برای فرار از دست خبرنگاران و تصویربرداران و عكاسان، از چادر به عنوان مانع در برابر رسانه‌ها استفاده كرده بودند.
اقدامی كه باعث انتقاد خیلی‌ها شده بود. حالا اظهارنظر جدید مسؤول ارشد قوه قضاییه باعث شده بود تا هر یك از متهمان با پوشش عادی و معمولی خودشان در دادگاه حاضر شوند.