7 شیوه جدید خرید تا 7 سال آینده

اگر فكر می‌كنید خرید اینترنتی به شیوه فعلی پایان دنیای تجارت الكترونیك است سخت در اشتباهید!

7 شیوه جدید خرید تا 7 سال آینده

شاید تعجب كنید اگر بشنوید نخستین خرید الكترونیك سال 1358 شمسی/ 1979 میلادی انجام شده است؛ آن زمان یك مخترع انگلیسی تلویزیون را با خط تلفن به رایانه‌ای با قابلیت پردازش مبادلات پولی متصل كرد و به این ترتیب پایه‌گذار صنعت تجارت الكترونیك شد. امروزه خرید اینترنتی به یكی از جنبه‌های فناوری مدرن تبدیل شده و توانسته است با موفقیت خودش را وارد همه جنبه‌های زندگی ما كند. حالا مصرف‌كنندگان این امكان را دارند كه تقریبا هرچیزی را از اینترنت بخرند و محصول مورد نظرشان را فقط با چند كلیك به طور مستقیم دریافت كنند. پیشرفت‌های فناوری ابعاد تازه دیگری نیز به تجارت الكترونیك داده و قوانین تازه‌ای برای آن تعریف كرده است كه ارمغان آنها تجربه‌ای آسان‌تر و لذتبخش‌تر برای خریداران و مصرف‌كنندگان است. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به چند فناوری جدید كه در حال تغییر قوانین بازی و بازتعریف مفهومی به نام مشتری هستند. منابع: twikit.com و bbvaopenmind.com و cpcstrategy.com

     انتخاب كالا  با عینک واقعیت مجازی
رویاپردازی درباره واقعیت مجازی از دهه 1360/‌1980 آغاز شد و اكنون این رویا به گونه‌ای كه در گذشته غیرممكن به نظر می‌رسید به واقعیت تبدیل شده است. حالا كاربران می‌توانند یك عینک واقعیت مجازی را روی سر خود قرار دهند و وارد دنیای واقعیت مجازی با جزئیاتی جذاب و دلفریب شوند. امكان استفاده از این فناوری برای خرید آنلاین هم وجود دارد. مصرف‌كنندگان به كمك عینک‌های واقعیت مجازی وارد فروشگاه‌های واقعیت مجازی می‌شوند و در میان محصولات این فروشگاه‌ها گردش كرده و اقلام مورد نظر خود را جست‌وجو می‌كنند. اگر كیت واقعیت مجازی مورد استفاده، دارای حسگرهای دستی یا كنترلرها باشد، كاربران حتی می‌توانند قبل از تصمیم‌گیری برای خرید، اقلام مجازی را انتخاب كنند و آنها را مورد بررسی قرار دهند؛ سپس مواردی را كه تصمیم به خریدشان دارند در سبد مجازی قرار داده و فرآیند خرید را با ارائه اطلاعات پرداخت خود تكمیل كنند.


     خلق محصول مورد نظر با پیكربندی سه‌بعدی
معمولا كسانی كه نیاز به محصولات سفارشی از كشو، كمد و در و پنجره گرفته تا جواهراتی مثل انگشتر دارند، باید برای دریافت اطلاعات و توصیه‌های احتمالی به فروشگاه‌های تخصصی مراجعه كنند یا با آنها تماس بگیرند. اما استفاده از پیكربندی سه‌بعدی سرعت این روند را افزایش می‌دهد. پیكربندی سه بعدی یك كالا یا محصول، روندی جدید در خرید آنلاین و تجارت الكترونیك است كه به لطف توسعه سریع فناوری نمایش گرافیك سه‌بعدی (WebGL) در مرورگر وب مشتریان امكان‌پذیر شده است. تنها مشكلی كه مانع سریع‌تر شدن روند رشد این فناوری می‌شود نداشتن ابزار كارآمد است. خوشبختانه با ورج‌تری‌دی (Verge3D) می‌توانید سفارشی‌ساز سه‌بعدی تعاملی را به راحتی ایجاد كنید. با استفاده از این فناوری، مصرف‌كنندگان می‌توانند محصولی خلق كنند كه بیشترین تناسب را با نیاز و سلیقه آنها داشته باشد.


     تصمیم‌گیری برای خرید با فناوری واقعیت افزوده
«واقعیت افزوده» راه دیگری برای كسانی است كه از خرید آنلاین استقبال می‌كنند. خرید وسایل خانه یا دیگر اقلام مورد نیاز منزل به صورت آنلاین كار آسانی است، اما كاربران همیشه نمی‌توانند ببینند چیزی كه سفارش داده‌اند وقتی بیاید و در اتاق در محل خود قرار بگیرد چه شكل و شمایلی دارد. فناوری واقعیت افزوده این امكان را فراهم می‌كند و به افراد به‌عنوان مثال این امكان را می‌دهد كه ببینند وسیله مورد نظر در چیدمان منزلشان چگونه به نظر می‌رسد (تصویر سمت راست). مصرف‌كنندگان می‌توانند با گوشی هوشمند یا یك ابزار قابل حمل دیگر، محصولی را كه به آن علاقه‌مند هستند با رنگ‌ها، اندازه‌ها و مدل‌های مختلف در محیط مورد نظر با فناوری واقعیت افزوده ببینند و از مناسب بودن آن برای چید‌مان منزل‌شان پیش از خرید مطمئن شوند. شركت‌هایی كه محصولات كیفی ارائه می‌كنند هم می‌توانند با این روش و ایجاد اطمینان برای مشتریان، میزان فروش خود را افزایش دهند.


     خرید صوتی با استفاده از دستیار هوشمند
توانایی خرید كالا و خدمات از یك رایانه كار را به سطح كاملا جدیدی از سهولت رسانده است. با پیشرفت فناوری مردم از این امكان برخوردار شده‌اند به جای این‌كه سوار خودرو شوند و به فروشگاه بروند با چند كلیك محصولات مورد نیازشان را خریداری كنند.
در مرحله بعد این امكان برای مصرف كنندگان ایجاد شد كه با تلفن‌های همراه و تبلت‌های خود خرید كنند. به نظر می‌رسد خرید صوتی روند بعدی‌است كه بازار آن را تجربه خواهد كرد. مصرف‌كنندگان اطلاعات خرید مثل نام، نشانی، شماره تلفن و شماره كارت اعتباری خود را در یك دستیار دیجیتال ذخیره می‌كنند. سپس هنگامی كه قصد خرید یك كالای روزمره را دارند از دستیار دیجیتال خود می‌خواهند كالای مورد نظرشان را سفارش دهد. پس از آن دستیار دیجیتال كاربر را از نشان تجاری، نام و قیمت محصول مطلع می‌كند و كاربر یا سفارش را تایید می‌كند یا آن را تغییر می‌دهد.


     جست‌وجوی تصویری با هوش مصنوعی
یكی از روندهای فروش خرده‌فروشی كه با كمك هوش مصنوعی صورت می‌گیرد خریداران را قادر می‌سازد با واردكردن یك عكس از محصول مورد نظر خود، آن را پیدا كرده و بخرند. هوش مصنوعی كار معجزه آسایش در شناسایی محصول (یا مشابه آن) در چند وبگاه و خرده فروشی را فقط با یك كلیك انجام می‌دهد. برای مثال، ویژگی Pinterest’s Lens در نرم‌افزار همراه  Pinterestاز فناوری هوش مصنوعی و دوربین برای جست‌وجوی تصاویر الصاق شده مشابه استفاده می‌كند. بین سال‌های 2017 تا 2018 میلادی، استفاده از این نرم‌افزار همراه تا 140 درصد افزایش یافته و این نشان می‌دهد جست‌وجوی تصویری یك روند درحال پیشرفت است.
برای این‌كه این روند امسال نیز به نفع خرده‌فروشان باشد آنها باید مطمئن شوند آنچه به صورت تصویری به نمایش می‌گذارند از كیفیت بالایی برخوردار است. جست‌وجو با كمك هوش مصنوعی مطمئنا رواج هرچه بیشتری پیدا می‌كند و یافتن كالای مورد نظر برای خریداران را هرچه بیشتر آسان می‌كند.


     گفت‌وگو با ربات‌های چت
شركت‌ها امروزه از چت‌بات یا ربات‌های چت برای در تماس بودن لحظه به لحظه با مشتریان، ارائه سریع اطلاعات به آنها و حل مشكلات كاربران در پلتفرم‌های مختلف مثل فیس‌بوك یا فروشگاه آنلاین استفاده می‌كنند. در این ربات‌ها از هوش مصنوعی برای استنباط علائق مشتریان و ایجاد تجربه خرید شخصی و ارزشمند برای آنها استفاده می‌شود. شاید انتظار برای صحبت با نماینده یك شركت زمانبر باشد. اما ربات‌هایی كه قادر به رسیدگی سریع به هرگونه مشكل مشتریان هستند روز‌به‌روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌كنند. هرچند بسیاری از افراد تمایل دارند با افراد انسانی در مورد مشكل‌شان صحبت كنند، اما واقعیت این است كه ربات‌های چت به اندازه كافی به‌روزرسانی می‌شوند تا بتوانند مشتریان را به سمت خود جذب كرده و آنها را راضی نیز نگه‌دارند. ارتباط با این ربات‌ها هم به‌صورت شفاهی و هم به‌صورت كتبی صورت می‌گیرد تا در هر دو شكل، پاسخگوی نیاز مشتریان باشد.



     هدایت بهتر و سریع‌تر با اینترنت اشیا
فروشگاه‌های بزرگ پر از محصولات متنوع هستند و دنبال كردن یك محصول و پیدا كردن آن معمولا كار دشواری است و مشتریان باید زمان زیادی را در سوپرماركت‌ها برای جست‌وجوی كالای مورد نظر خود اختصاص دهند. با این حال با استفاده از فناوری اینترنت اشیا در حسگرهایی كه به فروشنده و مشتری كمك می‌كنند جای یك محصول خاص را بیابند می‌توان در وقت مشتریان و صاحبان فروشگاه‌ها صرفه‌جویی كرد. افزون بر این، نمایشگرهای دیجیتال نیز می‌توانند این حسگرها را بخوانند و به مشتریان در مورد ویژگی‌های یك محصول و مزایای آنها آگاهی بدهند. تصور كنید چنین كاری برای مثال می‌تواند در مورد ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی صورت گیرد؛ بیشتر مواد غذایی دارای عمر فروشگاهی كوتاهی هستند. اینترنت اشیا می‌تواند افراد را مطمئن كند زمان انقضای محصولات به پایان نرسیده است. پیش‌بینی می‌شود تا سال 1400/ 2021، نزدیك به 79 درصد از خرده‌فروشان بتوانند با كمك اینترنت اشیا به‌محض اطلاع از حضور یك مشتری خاص در فروشگاه خود، بازدید از محصولات را برای او شخصی‌سازی كنند. همچنین بر‌اساس پیش‌بینی‌ها، فناوری مكان‌یابی در ابعاد كوچك‌تری تا چهار سال آینده در زمینه شخصی‌سازی محصولات به كار گرفته خواهد شد.