حمایت از شیخ زكزاكی در لندن و آبوجا

حمایت از شیخ زكزاكی در لندن و آبوجا

شماری از مسلمانان و فعالان حقوق بشر با تجمع اعتراضی مقابل سفارت نیجریه در لندن تداوم بازداشت شیخ زكزاكی و محروم كردن ایشان از خدمات درمانی را محكوم كردند و آزادی فوری او را خواستار شدند. روز سه شنبه نیز گروهی از حامیان شیخ زكزاكی در آبوجا پایتخت نیجریه تظاهرات كرده و خواستار آزادی او شدند . نیروهای امنیتی نیجریه ضمن سركوب تظاهرات كنندگان حد اقل 40 نفر را بازداشت كردند .
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شماری از مسلمانان و فعالان حقوق بشر با تجمع اعتراضی مقابل سفارت نیجریه در لندن تداوم بازداشت شیخ ابراهیم زكزاكی و همسر ایشان را محكوم كردند . مسعود شجره، رئیس كمیسیون حقوق بشر اسلامی با حضور در این تجمع گفت: با گذشت 5/2 سال از حكم عالی‌ترین مرجع قضایی نیجریه مبنی بر بی‌گناهی شیخ ابراهیم زكزاكی دولت نیجریه در اقدامی حتی مغایر با قوانین این كشور اجازه نداده است ایشان از زندان خارج شود. وی با بیان این‌كه آزمایش‌های پزشكی نشان داده ایشان به‌طور مشكوكی مسموم شده درباره وضعیت سلامتی وی عمیقاً ابراز نگرانی كرد و افزود: چنانچه او آزاد و به بیمارستان منتقل نشود جان خود را از دست خواهد داد.رئیس كمیسیون حقوق بشر اسلامی گفت: نوع رفتار دولت نیجریه نشان می‌دهد كه قصد كشتن شیخ ابراهیم زكزاكی را دارند و بر آزادیخواهان و حامیان مظلومان در اقصی نقاط جهان است كه ساكت ننشینند.
دیگر سخنرانان در این تجمع ضمن معرفی شخصیت دبیركل جنبش اسلامی نیجریه، ابعاد جنایات دولت نیجریه در قبال مسلمانان به ویژه حامیان شیخ ابراهیم زكزاكی را برای حاضران و رهگذران تشریح كردند. سفارت نیجریه با فراخوان پلیس انگلیس تلاش كرد جلوی برگزاری این تجمع اعتراضی را در مركز لندن بگیرد، اما با مقاومت آنان مواجه شدند. بر اساس گزارش‌های موجود نزدیك به چهار سال است كه شیخ زكزاكی در زندان و حتی به دور از امكانات لازم درمانی به سر می‌برد. او كه هنگام بازداشت در حمله نیروهای ارتش به مردم نیجریه به ضرب چند گلوله زخمی شد تاكنون یك چشم خود را از دست داده و چشم دیگر او نیز با مشكل مواجه شده است.
روز سه‌شنبه نیز جمعی از حامیان شیخ ابراهیم زكزاكی رهبر جنبش اسلامی نیجریه (IMN) در اعتراض به ادامه بازداشت غیرقانونی او، خواستار آزادی فوری شیخ شدند. زكزاكی از آذرماه 94 و به دنبال یورش سخت نیروهای ارتش و پلیس به اقامتگاه وی در ایالت «كادونا» در شمال نیجریه در زندان است؛ یورشی كه در نتیجه آن تعداد زیادی شهید و زخمی شدند. نیروهای امنیتی و نظامی، «زینت ابراهیم» همسر شیخ زكزاكی را هم دستگیر كردند. دادگاه عالی نیجریه سال ۲۰۱۶ حكم آزادی فوری زكزاكی را صادر كرد اما دولت این كشور تاكنون از پذیرش این مساله سرباز زده است.