فقط وقتی دندانم درد می‌گیرد دندانپزشكی بروم؟

فقط وقتی دندانم درد می‌گیرد دندانپزشكی بروم؟


یکی از زمان‌هایی كه بیماران به دندانپزشكان مراجعه می‌كنند، هنگام درد یا حساس شدن به سرما و گرماست.
نكته مهمی كه بیماران باید توجه كنند این است كه درد یكی از علائم پوسیدگی دندان است. به عبارت دیگر پوسیدگی پیشتر ایجاد شده و مراجعه بیمار برای درمان صورت می‌گیرد و رویكرد پیشگیرانه ندارد. به همین دلیل توصیه این است كه هر شش تا ۹ ماه یك‌بار بیماران برای معاینات دوره‌ای پیشگیرانه به دندانپزشكان مراجعه كنند.
نكته مهم‌تر آن‌كه بیشتر دندان‌هایی كه پوسیدگی متوسط تا شدید دارند و حتی به عصب دندان می‌رسند، درد ندارند، بنابراین هشداری به بیماران برای مراجعه به منظور درمان داده نمی‌شود و در این شرایط ممكن است بیماری پیشرفت كند و كارش دشوارتر شود. به بیان دیگر، اگر بیمار به دلیل نداشتن درد سال‌های طولانی به دندانپزشك مراجعه نكند ممكن است با تحلیل استخوان یا ریشه دندان مواجه شود و در نهایت كارش به مرحله كشیدن دندان برسد.
بنابراین ملاك بیماران برای مراجعه به دندانپزشكان، صرفا نه درد دندان و لثه باید باشد و نه بوی بد دهان و نه لق شدن و نامرتبی دندان‌ها. بلكه ملاك بیماران برای مراجعه به دندانپزشك در درجه اول باید رویكرد پیشگیرانه داشته باشد. ثانیا از سنین كودكی مراجعات برای آموزش بهداشت و پیشگیری از پوسیدگی و بیماری‌های لثه‌ای باید آغاز شود و در آخر این‌كه معاینات دوره‌ای سالانه در بزرگسالی توصیه اكید انجمن‌های علمی در رشته‌های مختلف دندانپزشكی است. از قدیم گفته‌اند جلوی ضرر را از هر جا بگیری منفعت است،‌ بنابراین اگر تا امروز تنها با شروع درد دندان وقت ویزیت دندانپزشكی می‌گرفتید، هنوز هم دیر نشده و می‌توانید همین امروز یا فردا برای مراجعات دوره‌ای از دندانپزشك مورد اعتمادتان وقت بگیرید.