تاثیر سیاه‌دانه بر كبدچرب

تاثیر سیاه‌دانه بر كبدچرب

با توجه به شیوع روز افزون كبد چرب غیرالكلی، نیاز به راهكارهایی برای پیشگیری و درمان این بیماری روز به روز بیشتر احساس می‌شود، زیرا درمان نشدن بیماری به پیشرفت آن به سمت سیروز كبدی منجر می‌شود كه درمان آن تنها با روش‌های پیچیده‌ای مانند پیوند كبد امكان‌پذیر است.
دكتر آزیتا حكمت دوست، مجری طرح پژوهشی «بررسی اثر مكمل یاری با سیاه دانه بر چربی‌های خون، آنزیم‌های كبدی، فاكتورهای التهابی و میزان استیاتوز كبدی در بیماران مبتلا به كبد چرب غیرالكلی» در این باره گفت: در حال حاضر تنها راهكار درمانی تایید شده برای درمان كبد چرب تغییر سبك زندگی و كاهش وزن آهسته است.
عضو هیات علمی دانشكده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی درباره این طرح پژوهشی توضیح داد: در این مطالعه ما به بررسی تاثیر مصرف دو گرم سیاه دانه در روز به همراه رژیم كاهش وزن در مقایسه با كاهش وزن به تنهایی پرداختیم. وی در ادامه افزود: در این مطالعه ۵۰ نفر بیمار مبتلا به كبد چرب غیر الكلی شركت داشتند كه به ۲۵ نفر از آنها به مدت 12 هفته روزانه دو گرم سیاه دانه داده شد. نتایج این مطالعه نشان داد كه مصرف روزانه دو گرم سیاه دانه در كنار رژیم كاهش وزن در مقایسه با كاهش وزن به تنهایی باعث كاهش التهاب و درصد چربی رسوب شده در سلول‌های كبدی می‌شود. حكمت دوست در پایان خاطرنشان كرد: توصیه می‌شود مطالعات آینده با دوزهای بیشتر
سیاه دانه انجام شود زیرا به نظر می‌رسد دوزهای بالاتر ممكن است تاثیر بیشتری داشته
 باشند./ ایسنا