لزوم ترك عادت‌های نادرست

لزوم ترك عادت‌های نادرست


آیا واقعا فكر می‌كنیم كه مردم غلط مصرف می‌كنند یا خیر؟ طبیعتا یك‌سری عادت‌های غلط در بین خانواده‌ها و جوان‌ها وجود دارد كه آن‌هم از شرایط اجتماعی نشات می‌گیرد، اما واقعیت این است كه با وجود نادرست بودن بخشی از رفتارها، من خیلی مردم را در این قضیه مقصر نمی‌دانم.
 در واقع برخی از رفتارهای غلط در مسائل مالی، ناشی از سیری است كه مردم در آن مقصر نیستند. در حال حاضر، جامعه ما یك جامعه طبقاتی شده كه فاصله قشر مرفه و ثروتمند و متوسط و ضعیف زیاد شده است.
 متاسفانه بر اساس قانون نانوشته‌ای كه هركسی به بالادست خودش نگاه می‌كند، قشر مرفه و ثروتمند جامعه ما هم مرجعی برای طبقات متوسط جامعه هستند و می‌خواهند به هر شكل و نحوی خودشان را به آنها برسانند و بخشی از عادت‌های غلط از همین‌جا شكل گرفته است.
 استفاده از مارك خاصی از گوشی تلفن همراه، لوازم خانگی، مراجعه به رستوران‌ها خاص، نشان‌های تجاری خاصی از لباس و... موضوعی است كه قشر متوسط می‌خواهد به واسطه آن، بخشی دیگر از خلأ‌هایش را پر كند.
جنبه دیگر ماجرا، حجم بسیار بالای مصرف لوازم آرایش در بین جوان‌هاست كه به واسطه مهمانی‌های آنچنانی و رابطه‌های نامتعارف در اقشار دیگر، می‌خواهند خودشان را زیباتر از همیشه جلوه بدهند و همین مهمانی‌ها و روابط می‌تواند هزینه‌های وحشتناكی را به خانواده تحمیل كند. اینها آثار و عادات غلطی است كه بدون توجه به درآمد و بر اساس چیزی كه فكر می‌كنند لازم است، سراغش می‌روند.
البته كه من خیلی و به صورت تمام و كمال مردم را مقصر نمی‌‌دانم و فكر می‌كنم ما ناخودآگاه در فضایی قرار گرفته‌ایم كه مجبور به داشتن چنین عادت‌هایی هستیم. مثلا برای مصرف زیاد در آب و برق، به مردم خرده می‌گیریم اما آیا واقعا این حرف ما حق است؟ ماجرا روشن است.
برای صرفه‌جویی در مصرف آب و برق، مردم ما را با شهروندان اروپایی مقایسه می‌كنند در حالی كه این مقایسه از اساس اشتباه است. نكته اول این است كه مثلا یك شهروند انگلیسی به دلیل منطقه جغرافیایی‌اش، بخش زیادی از سال را در هوایی سرد می‌گذراند و دغدغه مصرف آب ندارد و بیشتر نگران گرمایش خودش است، اما كشور ما در یك منطقه داغ و خشك قرار گرفته است كه برای گذران روزهای گرم، از كولرهای مرطوب كننده استفاده می‌كنیم.
 پس مصرف آبی كه در كشور ما وجود دارد، طبیعتا در اروپا وجود ندارد؛ ضمن این‌كه ما مسلمان هستیم و در دین‌مان بسیار بر موضوع بهداشت تاكید شده و واجباتی مانند غسل و شست‌وشوی نجاسات داریم كه غربی‌ها هیچ‌كدام از آنها را ندارند و این تفاوت شرایط باعث می‌شود شرایط مصرف پیش بیاید، اما این را هم می‌پذیریم كه عادت‌های اشتباهی مانند گرم كردن خانه در زمستان و پوشیدن لباس كم یا مصرف آب زیاد در حمام می‌تواند با فرهنگ‌سازی و آموزش، اصلاح شود.
 پس قبل از هرچیز حواسمان باشد كه عادت‌های غلط را هم به‌خوبی از هم تفكیك كرده و بشناسیم.