توقف در ایران  فقط 21 روز

توقف در ایران فقط 21 روز


بفرمای ایران به چینی‌ها! این تیتر گزارش دو هفته پیش ما، همین‌جا در همین صفحه روزنامه جام‌جم بود؛ گزارشی كه محورش چراغ سبز مسؤولان گردشگری ما به گردشگران چینی بود و از حذف روادید ورود به ایران برای آنها خبر می‌داد. ما همان موقع از تبعات مثبت و منفی این اتفاق نوشتیم، از جنبه‌های تشویقی این اتفاق و جذب گردشگر گرفته تا ورود و خروج و اسكان بی ضابطه گردشگران چینی در كشور. با این حال پس زمینه همه این نگرانی‌ها، دورنمای جذب یك میلیون گردشگر چینی تا چهار سال آینده بود.
حالا ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی به رسانه‌ها اعلام كرده ساز وكار اجرایی ورود گردشگران چینی به كشور از سوی وزارت خارجه به نمایندگی‌ها و سركنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور، دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مرتبط از جمله سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام شده است.
به گفته تیموری پس از ابلاغ مصوبه هیات وزیران و به‌دنبال مشورت‌ها، هماهنگی‌ها و پیگیری‌های به عمل آمده، مقررات اجرایی لغو روادید برای اتباع جمهوری خلق چین از تاریخ ۲۵/۴/۹۸ ابلاغ و وارد مرحله عملیاتی شده است. معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری البته تاكید كرده تمام اتباع جمهوری خلق چین از تاریخ فوق‌الذكر مجاز شده‌اند بدون اخذ روادید به جمهوری اسلامی ایران وارد شوند و در هر بار ورود به مدت ۲۱ روز در كشور اقامت داشته باشند. طبق آمار روزنامه تلگراف، در سال ۲۰۱۸ حدود ۵۲ هزار چینی به ایران سفر كرده‌اند؛ در حالی كه فرودگاه بین‌المللی تهران اعلام كرده سال ۱۳۹۷ حدود ۱۷۰ هزار چینی از ایران ترانزیت شده‌اند، بدون آن‌كه وارد خاك كشورمان شوند.