ایالات مُلتهبه

طی کمتر از 24 ساعت در 2 حادثه تیراندازی نزدیک به 30 نفر در 2 ایالت آمریکا کشته شدند

ایالات مُلتهبه

چند ساعت بعد از تیراندازی مرگبار در شهر «ال پاسو» ایالت تگزاس بود كه اعلام شد تیراندازی دیگری در منطقه دیتون ایالت اوهایو آمریكا رخ داده است. هرچند هنوز تعداد دقیق كشته و مجروحان این دو حادثه تیراندازی معلوم نیست اما پی در پی بودن این حوادث جامعه آمریكا را یك بار دیگر در وحشت و شوك فروبرد. این درحالی بود كه دونالد ترامپ با یك توییت كوتاه خود را از ماجرا كنار كشید و مخالفان سیاسی اش نیز یك بار دیگر لزوم قوانین محدودكننده حمل سلاح را گوشزد كردند. در این میان بعضی كارشناسان موضوع را بیشتر كاویده و گفتند تیراندازی‌های مرگبار در آمریكا می‌رود تا رنگ نژادپرستی به خود بگیرد. دلیل این نیز چیزی جز سیاست‌های نژادپرستانه دونالد ترامپ نیست.

به گزارش بی.بی.سی، در حالی كه كمتر از 24ساعت از تیراندازی مرگبار شهر ال پاسوی ایالت تگزاس در جنوب آمریكا می‌گذشت، منابع خبری محلی آمریكا به نقل از پلیس ایالت اوهایو از وقوع تیراندازی مرگبار دیگری در منطقه دیتون این ایالت خبر داد و گفتند در جریان آن ده نفر كشته و 16 نفر مجروح شدند. تیراندازی در یك مركز خرید در شهر مرزی ال‌پاسوی تگزاس نیز ۲۰ كشته و ۲۶ مجروح برجای گذاشت. پلیس در ارتباط با این حادثه گفت یك مرد بیست و چند ساله سفیدپوست را بازداشت كرده است. رسانه‌های آمریكا هویت او را «پاتریك كروشس» عنوان كردند. بعضی منابع تعداد كشته‌های ال پاسو را 26 نفر اعلام كردند. گفته می‌شود شخص تیرانداز پیش از اقدام به عمل خود بیانیه‌ای را در فضای مجازی منتشر كرده است. در این بیانیه از حمله ماه مارس به دو مسجد در «كرایست‌چرچ» نیوزیلند حمایت شده است. ال‌پاسو در چند كیلومتری مرز آمریكا با مكزیك قرار دارد و به یكی از امن‌ترین شهرهای جنوب آمریكا شهرت یافته است. تیراندازی در حدود ساعت ۱۱ صبح روز شنبه، سوم آگوست، به وقت محلی در مركز خرید سیلو ویستا روی داد. اكثر قربانیان این تیراندازی مشتریان فروشگاه والمارت بودند كه در نخستین روز تعطیلات آخر هفته برای خرید به این بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای جهان رفته بودند.گفته می‌شود برخی مجروحان به‌دلیل حساس بودن مسائل نژادی در این منطقه حاضر نشده اند خود را به مراكز دولتی معرفی كنند.
واكنش‌ها
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا در واكنشی كوتاه به این واقعه آن را «خیلی بد» خواند و گفت این تیراندازی «كشته‌های فراوانی» برجای گذاشته است. وی همچنین گفت با مقامات فدرال، محلی و نیروهای امنیتی در تماس بوده و تماس تلفنی هم با فرماندار تگزاس داشته است. بتو آوورك، نامزد دموكرات انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده كه پیشتر خود شهردار ال‌پاسو بوده با نیمه‌كاره گذاشتن سفر انتخاباتی خود به این شهر در جنوب تگزاس بازگشت و همچون دیگر دموكرات‌ها یك بار دیگر از ضرورت اصلاح قوانین مالكیت سلاح در كشورش سخن گفت.با وجود این، كن پكستون، دادستان كل ایالت تگزاس اظهار كرد، از نظر او اصلاح قوانین مالكیت اسلحه كمكی به پیشگیری از این واقعه نمی‌كرده است. او گفت وقتی آدم مسلح «دیوانه‌ای» تصمیم به چنین كاری می‌گیرد هیچ نیروی پلیسی جلودار او نخواهد بود.جو بایدن نامزد مطرح دموكرات برای انتخابات آینده ریاست جمهوری و از رقبای سرسخت دونالد ترامپ در واكنش به این حادثه در پیامی در توییتر نوشت: چند نفر دیگر باید جان خود را در این گونه حوادث از دست بدهند؟ چند خانواده دیگر باید متلاشی شوند؟ زمان برای انجام اقدامات موثر برای پایان دادن به این اپیدمی خشونت با اسلحه در حال از دست رفتن است.الیزابت وارن، نامزد مطرح دیگر دموكرات نیز در توییتر نوشت: اخبار مربوط به ال پاسو تكان دهنده و هولناك است. قلب من به خاطر قربانیان این حادثه و خانواده‌های آنها شكسته است. خانواده‌های زیادی از این گونه تراژدی‌ها لطمه خورده‌اند. ما باید برای پایان دادن به اپیدمی خشونت با اسلحه در این كشور هر چه سریعتر اقدام كنیم. برنی سندرز، نامزد مستقل انتخابات ریاست جمهوری 2020 نیز گفت آمریكایی‌ها باید مخالفت خود را با «فرهنگ رو به رشد و خطرناك تعصبات كه ترامپ و متحدانش در ترویج آن نقش داشته‌اند» ابراز كنند و آمریكا باید به جای به زندان انداختن كودكان «با تعصبات خشونت‌آمیز و تروریسم داخلی مقابله كند.» در همین حال صدها نفر از معترضان به قوانین حمل سلاح مقابل كاخ سفید و كنگره تجمع كردند و خواستار تشدید قوانین مربوط به حمل سلاح شدند. طبق این گزارش، معترضان آمریكایی با پوشیدن تی‌شرت‌های سنتی قرمزرنگ خود، خواستار اقدام سنا در زمینه لایحه بررسی سوء پیشینه افرادی شدند كه خواستار خرید سلاح در آمریكا هستند. لایحه فوق اوایل سال جاری میلادی در مجلس نمایندگان آمریكا به تصویب در آمد ولی سنا تاكنون اقدامی برای تصویب این لایحه انجام نداده است.
نژادپرستی، چاشنی جدید
با روی كار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا كه از حامیان آزادی حمل سلاح است، شمار تیراندازی‌ها در آمریكا روند افزایشی یافته است. همچنین سیاست‌های سفت و سخت وی علیه پناهجویان و اظهارات نژادپرستانه وی علیه پناهجویان و حتی مهاجرانی كه سال‌ها قبل به آمریكا رفته‌اند باعث افزایش نفرت‌پراكنی‌های نژادی در آمریكا شده است.
تیراندازی ال پاسو به‌خصوص گسترش نفرت نژادی در آمریكا را به وضوح نشان می‌دهد. به نوشته تارنمای خبری سی.ان.ان، پلیس فرد تیرانداز در ال پاسو را یك جوان ۲۱ ساله سفیدپوست و انگیزه او را نژادپرستانه دانست و گفت: ممكن است وی به دلایل انزجار نژادی دست به این اقدام مسلحانه زده باشد. كشتار شهروندان آمریكایی در اماكن عمومی به‌خصوص در محیط‌های تحصیلی در آمریكا مسبوق به سابقه است. برای مثال در حادثه تیراندازی دسامبر ۲۰۱۲ میلادی به مدرسه ابتدایی «سندی هوك» در «نیوتاون» ایالت كنتیكت یك جوان آمریكایی، ۲۰ كودك و شش بزرگسال را به ضرب گلوله كشت. همچنین در حادثه تیراندازی در «پلی‌تكنیك ویرجینیا» در آوریل ۲۰۰۷ میلادی در ایالت ویرجینیا ۳۲ نفر كشته و ۱۷ نفر دیگر مجروح شدند. در حادثه مرگبار در «آورورا» در ایالت كلارادوی آمریكا نیز یك جوان آمریكایی با تیراندازی در یك سالن سینما ۱۲ نفر را كشت و ۷۰ نفر دیگر را مجروح كرد. تیراندازی ال پاسو، در دویست و پانزدهمین روز سال صورت گرفت و این بدان معناست كه شمار تیراندازی‌های گسترده در آمریكا بیش از روزهای پشت سر گذاشته شده در سال جاری بوده است.