غزل عاشورا پژوهش روضه

غزل عاشورا پژوهش روضه


مجموعه شعر «ظهر علی‌الطلوع» از امیر اكبرزاده و «كتاب روضه» پژوهشی بر «روضه الشهدا» نوشته محمد حقی منتشر شده‌اند. آن‌طور كه ایسنا نوشته «ظهر علی‌الطلوع» سروده امیر اكبرزاده در ۱۲۷ صفحه و با قیمت ۱۳هزار تومان در نشر كتابستان معرفت راهی بازار شده است.
 این مجموعه شامل ۵۶ غزل عاشورایی است كه در آن غزلیاتی درباره امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع)، حضرت زینب(س) و... به چشم می‌خورد.
 امیر اكبرزاده پیشتر نیز مجموعه شعرهایی به نام‌های «به نام خدا» و «عطش زیر چتر باران» منتشر كرده است.
همچنین كتاب روضه نوشته محمد حقی كه بررسی پژوهشی اسناد كتاب مشهور روضه‌الشهداست در ۲۹۶ صفحه و با قیمت ۳۸ هزار تومان در انتشارات یادشده منتشر شده است.
در معرفی این كتاب آمده است: یكی از مهم‌ترین مقاتل عاشورا، كتاب روضه‌الشهدا نوشته ملاحسین واعظ كاشفی است كه به گمان برخی نخستین مقتل نگاشته‌شده به زبان فارسی است. اهمیت كتاب به گونه‌ای بود كه پس از تألیف روضه‌الشهدا، بسیاری از مجالس عزاداری برای اهل‌بیت و به‌خصوص امام حسین(ع) براساس خوانش این كتاب برگزار می‌شد تا این‌كه رفته‌رفته به مجالس روضه‌خوانی معروف و مشهور شد.
یكی از انتقادات وارد بر این كتاب كه در طول تاریخ بسیار مطرح شده، استفاده آن از روایات تاریخی ضعیف و غیرمستند است و چهره‌های مشهوری مانند سیدمحسن امین، محدث نوری و شهید مطهری به انتقاد از آن پرداخته‌اند.
حالا با گذشت نزدیك به ۵۰۰ سال از نگارش این كتاب، محمد حقی با رجوع به منابع دست اول تلاش كرده فرازهای تاریخی صحیح این كتاب را مستندسازی و از این حیث، نقیصه روضه‌الشهدا را رفع كند.