نسخه Pdf

با مزار صائب صفا کردیم

گفت‌وگوی آدینه این هفته با حسین دهلوی، شاعر

با مزار صائب صفا کردیم

شیما آشتیانی

حسین دهلوی از جمله  شاعران دهه هفتادی و جوان است. او که  متولد سال 72 است، كارشناسی ارشد خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی دریافت كرده و تا پیش از آن كه به خدمت سربازی برود، معلم هنر بوده است. 
از او دو مجموعه غزل به انتشار رسیده است. «مجنون در تهران» از انتشارات سپیده باوران كه تعدادی از غزل‌های دوران 18 و 19 سالگی اوست و «آشفتگی» كه نشر نزدیك‌تر آن را راهی بازار كرده است. كتاب دوم او سال گذشته توانست برنده جایزه ادبی قیصر امین‌پور شود. این جایزه به‌منظور معرفی آثار برگزیده شاعران جوان تحت عنوان جایزه كتاب سال به همت دفتر شعر جوان به مناسبت سالروز درگذشت قیصر امین‌پور در 8 آبان برگزار می‌شود. البته حسین دهلوی علاوه بر کتاب‌های یاد شده به سراغ نثر و داستان نویسی هم رفته است.
 او این اواخر یك داستان 70 صفحه‌ای نیز قلم زده است كه توسط نشر نزدیك‌تر چاپ شده، اما هنوز توزیع نشده و از همینجا نوید انتشار این کتاب را به مخاطبان می‌دهیم.
«دلتنگی چندم» برداشت آزادی است از مشی شهید مدافع حرم، مصطفی صدرزاده. البته رابطه این شاعر جوان با شهدا فقط به این کتاب مربوط نمی‌شود و ریشه عمیمقی در کودکی‌هایش دارد. برای مثال وقتی با او در مورد خاطرات کودکیش و هیا‌ت‌های مذهبی گفت‌وگو کردیم او خاطراتی از کوچه شهید دهلوی را مرور کرد:‌«‌بوی دود اسفند كه می‌آید، یاد محرم در دلم زنده می‌شود. شاید خیلی‌ها این‌طور باشند، اما تصویری كه در ذهن من می‌آید، محرم‌های محله قدیمیمان است. چهارراه عارف، كوچه شهید دهلوی. تا هفت سالگی مادرم لباس سقایی تنم می‌كرد و شیر پخش می‌كردیم. داخل خیابانمان تكیه زیاد بود. بوی دود اسفند زیاد بود...»


کتاب
از كتاب‌هایی كه می‌توانم نام ببرم «منِ او» اثر رضا امیرخانی و هفت جن از امیدكوره‌چی است، اما رمانی كه خیلی برایم جذاب و ایده‌بخش بود، «چایت را من شیرین می‌كنم» نوشته خانم زهرا بلنددوست از نشر كتابستان است. داستان عاشقانه جذابی دارد و به پدیده‌های روز پرداخته و پر از تعلیق‌های نفسگیر با قلمی شیواست.

  توضیحات تکمیلی
«چایت را من شیرین می‌كنم» نام رمانی از نویسنده معاصر ایرانی، زهرا بلنددوست است. اولین رمانی كه در ایران به موضوع داعش پرداخته است. داعش برای ما در این رمان معرفی می‌شود. این‌كه چگونه این گروهك تروریستی در سرتاسر جهان تبلیغ و برای خود نیرو جمع می‌كند، در این رمان توضیح داده می‌شود. شاید با خود تصور كنیم چطور ممكن است فردی تمام انسانیت و احساسات خود را كنار بگذارد و به جان آدم‌ها بیفتد. چطور ممكن است یك انسان به قتل و كشتار و برادركشی دست بزند. در این رمان می‌خوانیم كه داعشی‌ها با برگزاری‌های سخنرانی‌های خیابانی اهداف خود را برای مردم توضیح می‌دهند و تبیین می‌كنند، به آنها وعده پول و امكانات و جایگاه می‌دهند و مورد شست‌وشوی مغزی قرار می‌گیرند.

فیلم
چون به سینمای وحشت علاقه دارم، قاعدتا باید سه‌گانه آنابل را معرفی كنم. اما از سینمای كشور خودمان، «آژانس شیشه‌ای» ساخته ابراهیم حاتمی‌كیا هنوز هم برایم عزیز و محترم است. به‌خاطر دغدغه خاصی كه حاتمی‌كیا دارد، حس می‌كنم سینمایش هم تا حدی به‌دردبخور شده ‌است.

 توضیحات تكمیلی
فیلم آنابل در گونه ترسناك و معمایی است كه كارگردانی قسمت سوم این فیلم را گری دابرمن برعهده داشت. در خلاصه‌ای از این فیلم آمده: محققان پدیده‌های فراطبیعی اد و لورن وارن، عروسكی تسخیر شده را در یك اتاق مصنوعی قفل شده در خانه خود نگه می‌دارند. اما زمانی كه عروسك ارواح خبیث اتاق را بیدار می‌كند، چیزی نمی‌گذرد كه شبی پر از ترس برای فرزند جوان آنها و دوستانش به وجود می‌آید. این فیلم می‌تواند شما را از ترس میخكوب كند!

سفر
یك‌بار با یكی از دوستان شاعرم به اصفهان رفتیم و مزار جناب صائب را زیارت كردیم. هنوز كه هنوز است می‌نشینیم و خاطره‌های مزار باصفای صائب را به یاد می‌آوریم.

  توضیحات تکمیلی
شاید كمتر كسی از گردشگران اصفهان بداند آرامگاه صائب تبریزی در آن شهر است. در گوشه‌ای از شهر پر هیاهوی اصفهان شاعری دفن است كه اشعارش شهره عام و خاص است. اما تعداد كمی از آرامگاهش خبر دارند. ولی این بار اگر گذرتان به اصفهان افتاد، دیدار از آرامگاه میرزا محمدعلی صائب تبریزی از شاعران و غزل‌سرایان سده 11 هجری و از شعرای معروف دوران صفوی را از دست ندهید. مقبره شاعر بنام ایرانی در خیابان صائب اصفهان قرار دارد، مكانی كه تا مدت‌ها برای مردم اصفهان ناشناخته بود. در میان جاذبه‌های پر زرق و برق اصفهان شاید آرامگاه فیروزه فام صائب از نگاه دور بماند.

پاتوق
​​​​​​​خیلی اهل یك‌جا نشستن نیستم. ترجیح می‌دهم به كتابفروشی‌های انقلاب سربزنم. به‌خصوص كافه‌كتاب ترنجستان سروش كه بهترین كتاب‌هایی كه خواندم را از آنجا خریده‌ام.

  توضیحات تکمیلی
كافه ترنجستان سروش، كافه‌ای متفاوت با سایر كافه‌های شهر است كه در مسیر چهارراه ولیعصر تا میدان انقلاب قرار دارد. كافه ترنجستان سروش در طبقه دوم كتاب‌فروشی معروف انتشارات سروش قرار دارد و پس از خرید كتاب و سایر ملزومات از این كتاب‌فروشی دوست‌داشتنی و زیبا، می‌توانید به طبقه بالا رفته و چند صفحه‌ای از كتاب خود را در فضایی بسیار زیبا و آرام ورق بزنید و بخوانید.
ضمیمه نوجوانه