5 غول آینده‌نگر

بررسی جذاب‌ترین خودروهای مفهومی كه این روزها در نمایشگاه خودروی فرانكفورت، تحسین بازدیدكنندگان و منتقدان را برانگیخته است

5 غول آینده‌نگر

نمایشگاه خودروی فرانكفورت كه از 21 شهریور در آلمان در حال برگزاری است این روزها با معرفی چند نمونه از جذاب‌ترین خودروهای مفهومی خبرساز شده است. خودروهای مفهومی (كانسپت) اصولا به خودروهایی گفته می‌شود كه خودروسازان مشهور و معتبر جهان می‌سازند تا از یك سو توان فنی خود را در طراحی‌های آینده‌نگرانه خودرو به رخ رقبا بكشند و از سوی دیگر با گرفتن بازخوردهای منتقدان و مشتریان، برای تعیین مسیر آینده تولیدات خود برای بازار قلق‌گیری كنند. تلاشی كه برای طراحی این خودروها می‌شود و فناوری‌هایی كه در مسیر تولید آنها به‌وجود می‌آید در آینده نزدیك در تولیدات این خودروسازان دیده می‌شود و در بلندمدت با تصحیحات و ارتقاهایی در محصولات آینده این خودروسازان جای خود را باز می‌كند. در واقع تولید خودروهای مفهومی، همچون زدن تیری با دو نشان است كه هم به نفع تولید فناوری‌های كاربردی برای محصولات فعلی است و هم ذائقه مشتریان و بازار را می‌سنجد؛ چه آن‌كه خودروهای مفهومی زیادی هم در یك قرن اخیر تولید شده كه با عدم استقبال مشتریان در نمایشگاه‌ها، مهندسان را به این نتیجه رسانده كه نباید آن نوع طراحی‌ها را در دستور كار خود قرار دهند. در ادامه پنج نمونه از جذاب‌ترین خودروهای مفهومی را بررسی می‌كنیم كه همین روزها در فرانكفورت توجه بازدیدكنندگان را به خود جلب كرده است. نمایشگاه خودروی فرانكفورت تا 31 شهریور میزبان بازدیدكنندگان است. پنجشنبه هفته آینده در همین صفحه به معرفی چند خودروی سواری و شاسی‌بلند از خودروسازان معتبر می‌پردازیم كه به زودی قرار است راهی بازار شود. برای اطلاعات بیشتر درباره نمایشگاه امسال سری به وبگاه رسمی نمایشگاه به نشانی اینترنتی www.iaa.de بزنید.

ون ال‌سی‌وی
LCV VAN
یكی از خودروسازان لندن‌نشین كه مالكیت آن را شركت جیلی چین در اختیار دارد، محصول مفهومی خود را كه خودرویی تجاری  و سبك محسوب می‌شود، روانه نمایشگاه امسال كرده است.
این خودرو كه شباهت فراوان به نمونه ونی دارد كه در لندن به‌عنوان تاكسی استفاده می‌شود، مانند نسل قبلی خود از قلب تپنده‌ای استفاده می‌كند كه محصول شركت ولوو است. این سیستم یك موتور
 5/1 لیتری بنزینی در كنار موتور الكتریكی است كه مجموعه توان باتری آن 31 كیلووات ساعت ذكر شده است.
هنگام كار هر دو موتور، ال‌سی‌وی می‌تواند 607 كیلومتر پیمایش داشته باشد و در حالت تمام الكتریكی این میزان به 120 كیلومتر كاهش می‌یابد.
تاکنون جزئیات زیادی از این خودرو منتشر نشده و باید تا زمان عرضه آن در سال آینده منتظر بمانیم. اما مالكان شركت ال‌ای‌سی‌وی (LEVC) ادعا می‌كنند ون جدید به اندازه خودروهای لوكس راحت است و از سامانه‌های ایمنی فعال متنوعی بهره می‌برد و همچنین به بالاترین استانداردهای ایمنی تصادف در جهان مجهز شده است.
جورج هافمن، مدیرعامل ال‌ای‌سی‌وی می‌گوید: «حمل‌ونقل شهری آینده پیش از این تغییرات سریعی را تجربه كرده و ما هم فرصتی طلایی برای ارائه محصولی جدید به بازار داریم. تقاضای زیادی برای ون‌های تجاری بدون آلایندگی و میان سایز وجود دارد و ال‌سی‌وی ما نیز راه‌حلی عالی برای شركت‌های حمل‌ونقل است. این ون جدید خودرویی بادوام، قابل‌اعتماد، كم‌مصرف، كم‌هزینه و باكیفیت است. هدف ما نیز این است كه در فهرست خودروهای تجاری سبز پیشروی بازار اروپا جایگاه خوبی داشته باشیم.»


مرسدس بنز ای.كیو.اس مفهومی
EQS Concept
این خودرو كه نشانه‌ای از شكل و شمایل خودروهای لوكس آینده جاده‌هاست از ظاهری ساده اما گیرا بهره می‌برد كه درون كابین آن سرشار از فناوری‌های نوین است.
این خودروی الكتریكی از مجموعه باتری صد كیلووات ساعتی استفاده می‌كند و پیشرانه‌ای با قدرت 476اسب بخار دارد. سازندگان این خودرو ادعا می‌كنند شتاب صفر تا 100 این خودرو كمتر از 5/4 ثانیه است و می‌تواند به حداكثر سرعت بالای 200 كیلومتر بر ساعت دست پیدا كند. همچنین با هر بار شارژ، ای.كیو.اس می‌تواند 700 كیلومتر پیمایش مسیر داشته باشد.
از جمله ویژگی‌های ظاهری این خودرو می‌توان به چراغ‌های جلوی دیجیتالی آن اشاره كرد كه هر كدام به ماژول‌های لنز هالوگرافیك مجهز بوده و با استفاده از كمربندهای نوری باعث ایجاد تركیب نوری‌ای می‌شود كه تقریبا هیچ محدودیتی ندارد. این فناوری محصولی است كه قرار است در محصولات آینده مرسدس بنز به كار گرفته شود.
در طراحی قسمت عقب این خودرو خلاقیت نوآورانه‌ای صورت گرفته و 229 ستاره با نور جداگانه جاگذاری شده است. جلوپنجره ای.كیو.اس نیز با استفاده از همین قاعده از 118 لامپ جداگانه ال‌ای‌دی بهره می‌برد كه سبب شده چهره‌ای سه‌بعدی به این خودرو ببخشد. داخل كابین این خودرو نیز شبیه قایق‌های لوكس است و روكش صندلی‌های آن از نوعی چرم مصنوعی خاص پوشیده شده است. جنس بدنه این خودرو نیز از میكروفیبر دینامیكی سفید باكیفیت بوده كه جذابیت فوق‌العاده‌ای ایجاد كرده است. همچنین سقف آن نیز تركیبی از پلاستیك بازیافتی بوده كه از زباله‌های دریاها ساخته شده است.



آئودی اِی‌آی تریل
Audi AI:Trail
اِی‌آی (Al) تریل كواترو خودروی آفرود الكتریكی است که از سوی شركت آئودی در نمایشگاه فرانكفورت 2019 عرضه شد و با ظاهری شبیه خودروهای فیلم‌های علمی-تخیلی، پیش‌نمایشی از تغییرات طراحی شاسی‌بلندهای آینده این خودروساز مطرح آلمانی است. این خودرو چهارمین عضو خانواده خودروهای مفهومی ای‌آی آئودی است كه اولین نمونه آن سال 1396/ 2017 معرفی شد.
این خودرو از یك موتور الكتریكی با قدرت تركیبی 429 اسب بخار و گشتاور 1000 نیوتن‌متر بهره می‌برد كه نیروی تولید شده به‌صورت مستقل به چرخ‌ها منتقل می‌شود. در این خودرو دیگر خبری از دیفرانسیل و اجزای وابسته به آن نیست. این خودرو در هر مرتبه شارژ می‌تواند بین 400 تا 500 كیلومتر در جاده‌های استاندارد و تا 250 كیلومتر در مسیرهای خارج از جاده حركت كند. طبق اعلام سازندگان، حداكثر سرعت این خودرو نیز 130 كیلومتر در ساعت است. سقف این خودرو كاملا از شیشه ساخته شده و در داشبورد آن نیز اثری از صفحات نمایشی نیست و راننده می‌تواند تمام فرآیندهای كنترلی خودرو را روی گوشی تلفن هوشمند خود كنترل كند. از بارزترین تجهیزات به كار برده شده در این خودرو استفاده از پنج پهپاد است كه می‌توانند با به پرواز درآمدن و با استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی مسیر تاریك مورد نظر راننده را در شب روشن كنند! همچنین راننده می‌تواند تصاویر گرفته شده از این پهپادها را با استفاده از گوشی تلفن همراه خود تماشا كند.



هیوندای ای‌وی45 مفهومی
Hyundai 45 EV Concept
این خودروساز بزرگ كره‌ای هم تلاش كرده است تا از غافله عقب نمانده و محصولی در سبد پرچمداران نمایشگاه فرانكفورت 2019 بگنجاند. مدل  45evokee یا EV كه یك خودروی مفهومی است از بزرگ‌ترین محصول تاریخ هیوندای كه نوعی كوپه مفهومی بود و در سال 1353/ 1974 رونمایی شد و عدد 45 نیز به افتخار گذشت 45 سال از زمان عرضه آن انتخاب شده است. همچنین عدد 45 در میزان زاویه بخش جلو و عقب این خودرو نیز به كار رفته و سبب ایجاد طرح الماس‌مانندی شده كه گویا قرار است زبان طراحی آینده تمام محصولات این خودروساز باشد. علاوه بر این، هیوندای تلاش دارد میزان آینده‌نگری خود را در ساخت محصولات الكتریكی و میزان به كارگیری فناوری‌های خودران در قالب این محصول به نمایش بگذارد. كابین این خودرو منحصر به فرد است و به دلیل خودران بودن تلاش شده تا فضایی آرام‌بخش را با استفاده از طرح‌های مینیمالیستی و تركیب چوب، پارچه و چرم برای سرنشینان ایجاد كند.



ب‌ام‌و كانسپت4
BMW Concept 4
ب‌ام‌و نیز در نمایشگاه فرانكفورت 2019 با معرفی كانسپت4 به استقبال نسل جدید محصولات ام 3 (M3)‌و ام 4 (M4) آمده است. این خودرو محصولی است كه تلاش دارد نشان دهد زبان طراحی نسل جدید سری 4 تا چه اندازه می‌تواند با تغییر و تحول همراه باشد. در این نمونه جلوپنجره خودرو آن‌قدر بزرگ شده كه دو كودك به‌راحتی می‌توانند از آن عبور كنند. این طراحی غیرمعمول آن‌قدر نظر منتقدان را به خود جلب كرد كه سازندگان و طراحانش را وادار به صدور بیانیه كرد. آنها اعلام كردند جلوپنجره عمودی این خودرو هماهنگی بسیار خوبی با ابعاد نمای جلو داشته و در كنار آن نیم نگاهی نیز به مدل‌های كلاسیكی مانند 358 و سی‌اس‌آی3 (CSI3) داشته است. ب‌ام‌و در طول نمایشگاه از اعلام ویژگی‌های فنی كانسپت 4 خودداری كرده است، اما بعید به نظر نمی‌رسد كه ام3 و ام4 به احتمال قوی از موتور 6 سیلندر 0/3 لیتری توئین توربویی بهره خواهد برد كه در نمونه‌های قبلی ایکس3ام (X3M) و ایکس4ام (X4M)  به كار گرفته شده بود و 473 اسب بخار قدرت دارد.