عبور غبار از عراق

بعد از گذشت چند روز ناآرامی، عراق حالا رنگ آرامش دارد

عبور غبار از عراق

دولت عادل عبدالمهدی و پارلمان عراق دست به دست هم داده و می‌كوشند اوضاع این کشور را آرام كنند. آنها ضمن گفت‌وگوهای مستقیم با رهبران گروه‌های مخالف سعی دارند صفوف مردم ناراضی را از آشوب‌طلبان و عناصر مشكوك خرابكار جدا سازند. در همین حال به گفته منابع خبری، رفته رفته دارد ابعاد تازه‌ای از درگیری‌های این چند روز عراق آشكار می‌شود و نشان می‌دهد كه چه كسانی روی آن سرمایه‌گذاری كرده بودند.

روز گذشته عادل عبدالمهدی دستور لغو ممنوعیت آمد و شد در بغداد و برخی استان‌های جنوبی را از ساعت 5صبح صادر كرد. به همین دلیل ترس و نگرانی عمیقی از این مناطق برداشته شد و مردم به صورت عادی در خیابان‌ها رفت و آمد می‌كردند. در پی آن سه پل از پنج پلی كه به مركز بغداد منتهی می‌شد باز شدند تا رفت و آمدها روان‌تر باشد. البته هنوز پل التحریر و السنك كه مركز بغداد را به منطقه الخضرا (سبز) مرتبط می‌سازد بسته ‌است. همچنین كمیسیون حقوق بشر عراق وابسته به دولت، دیروز تعداد كشته‌ها را ۹۳ نفر و زخمی‌ها را ۴۰۰۰ نفر برآورد كرد. این آمار در برخی از منابع خبری تا صد كشته نیز ذكر شد.
گفت‌وگو با معترضان
همزمان محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق نشستی اضطراری را با رهبران گروه‌های مخالف در عراق برگزار كرد. الحلبوسی در این دیدار با نمایندگان تظاهركنندگان به بررسی خواسته‌های مشروع آنها و راه‌های پاسخگویی به آنها طبق قانون پرداخت. منابع خبری عراق گزارش دادند كه رئیس پارلمان به معترضان گفته است هرچند دولت تلاش می‌كند مشكلات آنها را برطرف سازد، اما انتظار یك راه‌حل جادویی و فوری را نباید داشته باشند. خبر دیگر این‌كه دفتر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق دیروز از صدور تصمیماتی از سوی شورای مبارزه با فساد درباره خواسته‌های مردمی و ابطال اتهامات وارده علیه وزیر بهداشت خبر داد. برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق نیز در دیدار با عادل عبدالمهدی بر بازخواست كسانی كه از خشونت استفاده كردند و نیز بر حفظ سلامت و امنیت تظاهركنندگان تاكید كرد. نخست وزیر عراق طی سخنانی از مرجعیت دینی تشكر كرد و گفت: مرجعیت دینی بار دیگر ثابت كرد قوت قلب و مشعلی است كه مسیر هدایتگری را در روزهای دشوار روشن می‌كند. آنتونیو گوترش، دبیركل سازمان ملل متحد نیز ضمن پیامی از تمامی عراقی‌ها خواست حداكثر میزان خویشتنداری را از خود نشان دهند. اتحادیه عرب نیز با صدور بیانیه‌ای نسبت به ناآرامی‌های عراق ابراز نگرانی كرده و خواستار گفت‌وگوهای جدی برای از بین بردن عللی شد كه ناآرامی‌ها به خاطر آن شكل گرفته است.
بازداشت خرابكارها
همزمان با این تحولات، جلیل الربیعی، فرمانده عملیات بغداد از بازداشت چند نفر از خرابكاران در میان معترضان عراقی خبر داد. وی گفت آنها كوكتل مولوتف در اختیار داشته و قصد استفاده از آن در جریان تظاهرات را داشته‌اند. وی در حضور شیوخ عشایر الكرخ گفت: مأموریت ما حفاظت از معترضان است و هیچ ارتباطی با مشكلات بلوك‌های سیاسی نداریم. فرمانده عملیات بغداد افزود: امنیت در بغداد كنترل شده است و نباید در این شهر هرج و مرج ایجاد شود. این مقام عراقی از عشایر این كشور نیز خواست كه با نیروهای امنیتی همكاری كرده و مانع هرگونه تجاوز شوند. در این میان ماجرای یك تك‌تیرانداز عراقی موضوع داغ رسانه‌ها شده است. تحسین الخفاجی، سخنگوی وزارت دفاع عراق می‌گوید در جریان اعتراضات برخی اشخاص نقاب داشتند و به سوی نیروهای امنیتی و معترضان شلیك كردند. همچنین منابع امنیتی بلند پایه تاكید كردند كه تك‌تیراندازان ناشناس به صورت گسترده‌ای در مناطق مختلف پایتخت منتشر شده بودند. گفته می‌شود سفارت آمریكا و كنسولگری عربستان از كارفرمایان اصلی این اشخاص بوده و آنها را برای این امر اجیر كرده‌اند تا آشوب و نا‌امنی در این كشور ادامه یابد. این منابع تاكید كردند كه شماری از تك‌تیراندازانی كه بازداشت شده‌اند اعتراف كردند كه سفارت آمریكا و كنسولگری عربستان آنها را اجیر كرده‌اند تا تظاهرات مسالمت‌آمیز را در عراق به خشونت بكشند.
ساز ناكوك
در این میان مقتدی صدر، رهبر جریان صدر با صدور بیانیه‌ای از دولت عادل عبدالمهدی خواست از مقام خود استعفا كرده و بكوشد تا در كشور یك انتخابات زودهنگام زیر نظر سازمان ملل متحد برگزار شود. در همین رابطه حیدر العبادی، رئیس ائتلاف النصر و نخست‌وزیر سابق عراق نیز خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام و تشكیل دولت قانونی شد. مقتدی صدر روز جمعه نیز از نمایندگان ائتلاف خود (سائرون) خواسته بود تا زمان برآورده شدن خواست معترضان فعالیت خود را در پارلمان تعلیق كنند. برخی از ناظران با توجه به اوضاع كنونی عراق می‌گویند نیازی به برگزاری انتخابات زودهنگام نیست و مقامات سیاسی این كشور به جای ملتهب كردن اوضاع بهتر است همه تلاش خود را صرف آرام‌سازی اوضاع كنند.
 تظاهرات و اعتراض خیابانی استان‌های بغداد، نجف، كربلا، ذی‌قار، میسان، بابل و بصره، از روز 9 مهر (اول اكتبر) آغاز شد. از گزارش‌های متعدد رسانه‌های عراقی و همچنین شعارهایی كه معترضان در تظاهرات سر می‌دهند، روشن است كه خواست اصلی آنان رفع مشكلات اقتصادی و در وهله دوم، مبارزه با فساد سیاسی است. اما برخی عناصر فرصت‌طلب و وابسته به بیگانه از این موقعیت سوء‌استفاده و تلاش كردند اعتراضات را به سمت نیروهای حشد الشعبی عراق سوق دهند. آنها در نظر داشتند در آستانه برگزاری اربعین حسینی اوضاع كربلا و نجف را به شكلی نا‌آرام جلوه دهند كه امسال راهپیمایی عظیم اربعین برگزار نشود.
فتنه سعودی - آمریكایی
روزنامه الاخبار چاپ لبنان در گزارشی با عنوان «آشوب در عراق: واشنگتن به فتنه لبخند می‌زند» تظاهرات‌ خشونت‌آمیز در برخی شهرهای عراق را تكرار سناریوی فتنه‌ای دانست كه توسط آمریكا كلید خورده است. در این گزارش آمده است: شهرهای عراق چند روزی است شاهد تظاهرات جوانانی است كه خواسته‌هایشان بر حق است، اما از رهبری مشخص برای مدیریت اعتراضات‌شان برخوردار نیستند. از همین رو این سوال مطرح می‌شود كه واقعا چه كسی مردم را برای ریختن به خیابان‌ها تحریك كرده است و در حال حاضر به دنبال چه هستند. به نوشته این روزنامه «هدف از اعتراضات عراق، به فراموشی سپردن حمله به آرامكو و شكست در نجران و منحرف كردن نگاه‌ها به سمت سركوب تظاهر‌كنندگان توسط عبدالمهدی بود». مهر  نیز از زبان یک کارشناس خود نوشت:  «حضور افراد مرتبط به بعث و آمریكا مانند احمد الحلو در این موج اعتراضات قابل تامل بود. رغد، دختر صدام نیز با توییت‌های خود به دنبال تحریك بعثی‌ها بود. نقش عربستان نیز بسیار پررنگ بود، به طوری كه شبكه‌های بدنام وابسته به عربستان همچون العربیه و الحدث به‌شدت به دنبال فتنه‌انگیزی بودند، اما سرانجام اقدام بجا و خوب همه گروه‌های اصلی شیعه عراق و گروه‌های مقاومت و تاكید بر این‌كه خواست معترضان بحق است، اما نباید از این ماجرا كسانی سوء‌استفاده كنند، چشمان فتنه را كور كرد و اوضاع را به سمت آرامش برد.»