یك دور مجازی با خودروی مورد علاقه

تاثیر اینترنت روی تغییر رفتار افراد برای خرید خودرو

یك دور مجازی با خودروی مورد علاقه

قبل از خرید یك خودرو چگونه اطلاعات كافی درباره آن پیدا می‌كنید؟ نشستن روی صندلی خودرو، بررسی امكانات درونی و بیرونی و در نهایت انتخاب و خرید آن گرچه در قدیم به‌صورت فیزیكی اتفاق می‌افتاد، اما امروزه وجود بستر مناسب اینترنت موجب شده مردم متفاوت‌تر خرید كنند. اینترنت و وب‌سایت‌های مختلف، رفتار ما را در انتخاب محصول مورد نظرمان برای خرید تغییر داده‌اند. سال‌ها مردم تا درون خودرو نمی‌نشستند و رانندگی با آن را تجربه نمی‌كردند، انتخاب‌شان كامل نمی‌شد، اما آمارها نشان می‌دهد رفتار ما خیلی متفاوت‌تر از گذشته شده است.

   آمارهای عجیب
شروع بحث با ارائه آمارهای عجیب، احتمالا بیشتر توجه شما را به این موضوع مهم جلب خواهد كرد. طبق آخرین آمار جهانی حدود ۹۲درصد مردم قبل از خرید خودرو، تحقیقات آنلاین در مورد خودروی مورد علاقه خود انجام می‌دهند و با استفاده از اطلاعات موجود در سایت‌های مختلف از ویژگی‌های محصولات مختلف مطلع می‌شوند و سپس خرید انجام می‌دهند. آنها از طریق اینترنت، ویژگی‌های محصولات را بررسی كرده، فهرست قیمت‌ها را مرور می‌كنند، روند افزایش یا كاهش قیمت‌ها را مشاهده می‌كنند، با نظرات مردم در مورد محصول و برند مورد علاقه خود آشنا می‌شوند، فیلم‌های مربوط به محصول مورد علاقه خود را می‌بینند و در نهایت آن را با دیگر محصولات مقایسه می‌كنند. 
اما در حوزه خرید خودرو، موسسات تولیدی پا را فراتر از این اطلاعات گذاشته‌اند و افراد با بررسی فیلم‌های موجود در سایت‌های بررسی ماشین به‌طور مجازی وارد سفری می‌شوند كه در آن می‌توانند استفاده از خودروی مورد علاقه خود را تجربه كنند.
آمارهای موسسه پیكسابیلیتی نشان می‌دهد میزان رشد نمایش فیلم‌های ساخته شده توسط كاربران بسیار بالاست و فیلم‌های ساخته شده توسط برندها تنها سهم كوچكی از بازار نمایش فیلم‌های آنلاین را به خود اختصاص داده است.


   فیلم‌های ۳۶۰ درجه
استفاده از فناوری كمك كرده تا اطلاعات در مورد خودرو شكل بهتری بگیرد. در چند سال اخیر فیلم‌های تولید شده توسط كارشناسان خودرو توانسته نظر بسیاری از كاربران را به خود جلب كند؛ فیلم‌هایی كه در آن یك كارشناس، بخش‌های مختلف یك خودرو را به‌صورت دقیق بررسی و اطلاعات كاملی از آن ارائه می‌كند. به طور معمول در این فیلم‌ها كه با گفتار همراه است، كارشناس خودرو در انتها خودرو را در شرایط مختلف امتحان می‌كند و كاربر را همراه خود به سمت بررسی واقعی‌تر خودروی مورد علاقه‌اش سوق می‌دهد. 
در بسیاری از موارد این فیلم‌ها، رقبا را هم از قلم نمی‌اندازند و چند خودروی هم‌رده را با هم بررسی می‌كنند. در كنار این موارد، نمونه‌هایی از نمایش ۳۶۰ درجه مجازی خودروها نیز تولید شده‌اند و بسیاری از كاربران نمای داخلی و بیرونی خودروی خود را قبل از خرید به‌صورت مجازی مشاهده می‌كنند. گرچه این نمونه‌ها با واقعیت كمی فاصله دارند، ولی حداقل می‌توانند نحوه چیدمان قطعات و شكل ظاهری آن را كمی نزدیك‌تر به واقعیت برای كاربران تداعی كنند. طبق آمارهای موسسه پیكسابیلیتی ۶۴درصد خریداران خودرو قبل از خرید، فیلم‌های تولید شده در مورد خودروهای مختلف را مشاهده كرده‌اند.

   انواع محتوا
طبق یك پژوهش انجام شده روی فیلم‌های تولید شده در حوزه خودرو، میزان علاقه كاربران به هر یك از انواع محتوا مشخص شده است. 

براساس این نمودار، محتواهایی كه خودرو را بررسی تجاری كرده‌اند، بیشترین میزان بازدید را داشته‌اند. محتوای مربوط به بررسی نكات مهم خودرو، نگهداشت خودرو، فیلم‌های دیجیتالی، ویدئو بلاگ‌ها، نكات آموزشی و در نهایت محتوای مربوط به بررسی امكانات خودرو از میزان بازدید كمتری برخوردار بوده‌اند. 
آمارها نشان می‌دهد كاربران قبل از خرید خودرو به جنبه‌های مختلف آن توجه می‌كنند، ولی به نظر می‌رسد شرایط اقتصادی و میزان هزینه‌كرد برای خرید خودرو برای بیشتر كاربران مهم‌ترین مساله است.

   واقعیت مجازی، واقعیت افزوده
گرچه ارائه اطلاعات دسته‌بندی شده مانند محتوای موجود در وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها و همین‌طور فیلم‌های كوتاه، دانش مناسبی را برای كاربران فراهم می‌كند اما باز هم تا تجربه واقعی استفاده از یك خودرو فاصله زیادی دارد. در حال حاضر در برخی از كشورهای دنیا و احتمالا در آینده‌ای نزدیك در بسیاری از كشورها با استفاده از فناوری واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) دنیای استفاده و مشاهده خودروها كمی به واقعیت نزدیك‌تر می‌شود.
با استفاده از واقعیت مجازی و عینك‌های آن، كاربران می‌توانند وارد یك دنیای واقعی مجازی شوند و با خودروی مورد علاقه خود مسیری را طی كنند. این امكان حس و حال نشستن در یك خودروی واقعی را برای آنها تداعی خواهد كرد. در كنار این،‌ واقعیت افزوده هم می‌تواند از دریچه تلفن‌همراه افراد، خودروی مورد علاقه‌شان را به آنها در یك فضای واقعی نمایش دهد. به این ترتیب كاربر با تلفن‌همراه خود، خودروی مورد علاقه‌اش را انتخاب می‌كند و اگر دوربین را به سمت خیابان بگیرد می‌تواند خودروی خود را در صفحه نمایش گوشی مشاهده كند. بررسی رنگ و اندازه واقعی خودرو، كنار هم قرار گرفتن خودروهایی كه با واقعیت افزوده ساخته می‌شوند و همین‌طور بررسی خودروهایی كه با واقعیت افزوده روی صفحه نمایش گوشی ایجاد می‌شوند با دیگر خودروهای موجود در خیابان می‌تواند حس خوبی را برای كاربران فراهم كند.
در واقع استفاده از فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده كمك می‌كند تجربه كاربران به واقعیت نزدیك‌تر شود و اطلاعات و دانشی را كه با استفاده از دیگر ابزارها و فناوری‌ها به‌دست آورده‌اند، در دنیایی شبیه به دنیای واقعی تجربه كنند.

​​​​​​​و اما ایران
رفتار كاربران ایرانی هم نسبت به گذشته تغییرات زیادی كرده است. آمار دقیقی از كاربران آنلاین ایرانی كه قبل از خرید خودرو با استفاده از محتوای مرتبط، اطلاعات مورد نیاز خود را از خودروی مد نظر كسب می‌كنند، وجود ندارد. با این حال آمارهای دیگر نشان می‌دهد ظرفیت و زیرساخت مناسب برای انجام چنین كاری توسط كاربران در ایران هم وجود دارد. 
طبق آمارها، نفوذ تلفن‌همراه در میان كاربران رشد قابل توجهی داشته است. در حال حاضر و براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات كشور، ۵۳ میلیون ایرانی از اینترنت تلفن‌همراه استفاده می‌كنند و ضریب نفوذ به بالای ۱۱۰درصد رسیده است. یعنی بیشتر افراد دارای اینترنت پرسرعت روی تلفن‌همراه خود هستند و در هر زمان و مكانی می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را به‌دست آورند. 
هنوز پژوهش مشخصی درباره این‌كه كاربران ایرانی از چه طریقی به اطلاعات مورد نیاز خود قبل از خرید خودرو دست پیدا می‌كنند انجام نشده است، اما شواهد نشان می‌دهد میزان نمایش ویدئوهای تولید شده در مورد بررسی خودروها رو به افزایش است. نمونه‌های جذاب جدیدی در ایران تولید شده كه به دلیل داستانی بودن توانسته كاربران بیشتری را به خود جذب كند. بسیاری از سایت‌های بررسی خودرو در ایران در محتوای ویدئویی جدید خود با دو، سه یا چند خودرو سفر می‌كنند و در طول مسیر بسته به نوع جاده و شرایط جوی همه خودروها را بررسی كرده و در انتها ویژگی‌های مثبت و منفی هر یك را اعلام می‌كنند. جذابیت این مدل از محتوا این است كه كاربر را با خود همراه و سعی می‌كنند تجربه‌ای واقعی از هر یك از خودروها را به كاربر منتقل كنند.