رونمایی از زنجیره ۳۰ تایی  آی.آر.6 در روزهای آینده

رونمایی از زنجیره ۳۰ تایی آی.آر.6 در روزهای آینده


رئیس سازمان انرژی اتمی با یادآوری اقدامات فنی انجام گرفته در گام‌های کاهش تعهدات برجام به رونمایی از زنجیره ۳۰تایی آی.آر.6 ظرف دو یا سه هفته آینده اشاره کرد و گفت: کاهش تعهدات به لحاظ فنی نقض برجام محسوب نمی‌شود و امکان شرایط برگشت‌پذیری به قبل برجام فراهم است.
علی‌اکبر صالحی عنوان کرد: تولید انبوه آی.آر.6 حدود ۱۰ سال زمان لازم دارد. ما طبق  پیش‌بینی در برجام به توافق رسیدیم تا مادامی که این سانتریفیوژها را به مرحله تولید صنعتی برسانیم، زنجیره های میانی مانند زنجیره ده‌تایی و ۲۰ تایی را در فاصله زمانی مشخص رونمایی کنیم. زنجیره ده تایی در گذشته و زنجیره ۲۰ تایی را ۲۰ فروردین سال جاری رونمایی کردیم. بر اساس توافق قرار بود زنجیره ۳۰ تایی را چهار سال و نیم دیگر پیاده سازی کنیم زیرا باید نتایج زنجیره ۲۰ تایی را دریافت کنیم، اما چون اروپایی‌ها خلف وعده کردند ما در یک چالش سیاسی توانمندی‌هایمان را به رخ طرف مقابل کشیدیم و ثابت کردیم می‌توانیم قدم‌ها را بلندتر برداریم.
صالحی گفت: سازمان انرژی اتمی ظرف حداکثر یک ماه آینده یعنی تا پایان گام سوم کاهش تعهدات برجام، قریب 3500 سو به ظرفیت ۵‌هزار و ۶۰ سوی فعلی اضافه خواهد کرد، بنابراین ۴۵ درصد به ظرفیت غنی سازی اضافه می‌کنیم. تولید اورانیوم غنی شده بالای ۳ و نیم درصد نیز افزایش یافته و به روزی ۵ تا ۶ کیلو رسیده است./ خانه ملت