جراحی بی‌قانون

جراحی بی‌قانون

  بحث انجام عمل جراحی نامتعارف این روزها با دستگیری فردی كه در اینستاگرام طرفداران زیادی داشت داغ داغ است. خیلی‌ها می‌پرسندامكان دارد هر شخصی بتواند چنین جراحی‌هایی انجام دهد یا نه؟ در پاسخ باید گفت در زمینه عمل‌های جراحی دو مبحث حقوقی وجود دارد. براساس قانون اساسی كشور، هر فرد بالغی اگر تصمیم بگیرد عمل جراحی انجام دهد، می‌تواند دست به این عمل بزند و این خلاف قانون نیست، درواقع جرمی انجام نشده است، بنابراین مجازاتی هم برای او در نظر گرفته نمی‌شود.
عمل‌های جراحی خارج از عرف اما در چارچوب دیگری هم قرار می‌گیرد و آن بحث اخلاق و هنجارشكنی است. در این‌باره هم لازم به یادآوری است كه قانونی وجود ندارد، اما اخلاق پزشكی حكم می‌كند كه چنین عمل‌هایی انجام نشود. وقتی در قانون برای برخورد با این مساله سازوكاری پیش بینی نشده معاونت انتظامی نظام پزشكی یا دادسرای انتظامی هم نمی‌تواند به آن ورود كند.این درحالی است كه برای رفع این كاستی معاونت انتظامی سازمان نظام پزشكی دست روی دست نگذاشته و در حال تدوین آیین‌نامه‌ای 140 ماده‌ای است. در این آیین‌نامه به رعایت شؤونات اخلاق پزشكی پرداخته شده است. در حال حاضر این آیین‌نامه در حال بررسی است و در صورتی كه در سازمان نظام پزشكی كشور رأی بیاورد براساس قانون می‌توان هرجا شؤونات و اخلاق پزشكی رعایت نشده باشد ورود كرد. درواقع این تلاشی است برای ارتقای شأن پزشكی . نظارت بر عملكرد پزشكان به‌عهده وزارت بهداشت است و در صورت انجام جراحی خارج از قانون، آنها وارد عمل می‌شوند. اما نباید فراموش كرد اخلاق پزشكی معنایی گسترده دارد. شاید به خاطر همین است كه آیین‌نامه‌ای هم كه برای آن تدوین شده 140 ماده دارد. تصویب این آیین‌نامه در كاهش انجام عمل‌های خارج از عرف تاثیر خواهد داشت.
به این ترتیب براساس آیین‌نامه می‌توان با پزشكان متخلف برخورد كرد،تذكر داد و مجازات‌های مناسبی برای آنها در نظر گرفت. اگر پزشكی در دادسرا تذكر هم بگیرد، برای او عواقب بدی دارد، چراكه در پرونده‌اش ثبت می‌شود و در صورت تكرار برای متخلفان عواقبی مانند ابطال پروانه فعالیت درپی خواهد داشت.