گوگرد با بدن چه می‌كند؟

گوگرد موجود در بنزین اختلالات تنفسی و قلبی ایجاد می‌کند

گوگرد با بدن چه می‌كند؟

چند وقتی است وجود گوگرد در بنزین‌ها خبرساز شده است. خیلی‌ها زیر بار این حرف و حدیث‌ها نمی‌روند. اما بعضی كه داعیه سلامت مردم را دارند، روی حرف‌شان ایستاده‌اند و كوتاه نمی‌آیند. وجود گوگرد حتی اگر شایعه هم باشد، باز هم زنگ خطری است كه نباید به آن بی‌توجه بود. این ماده می‌تواند سلامت خیلی از افراد به‌ویژه افراد حساس را در معرض خطر قرار دهد. گوگرد، عنصری شیمیایی است كه در تمام بافت‌های زنده وجود دارد و بعد از كلسیم و فسفر فراوان‌ترین ماده معدنی در بدن انسان است و در سیر، پیاز و بروكلی نیز یافت می‌شود. با وجود تمام فوایدی كه گوگرد دارد، اما مانند هر ماده مفید دیگری، وقتی بدن بیش از حد در معرض آن قرار گیرد، می‌تواند خطرناك و مضر باشد. 


گوگرد، ماده‌ای طبیعی در نفت خام است كه در بنزین و سوخت‌های دیزلی یافت می‌شود كه معمولا آن را از مواد سوختی جدا می‌كند. گوگرد موجود در بنزین اثربخشی سیستم‌های كنترل انتشار سوخت را دچار آسیب كرده و به آلودگی هوا منجر می‌شود. كاهش حجم گوگرد موجود در بنزین طبیعتا باعث عملكرد بهتر سیستم كنترل انتشار سوخت شده و در نتیجه آلودگی هوا هم كاهش می‌یابد. در سال 2000 میلادی، برنامه‌ای جهانی با هدف كاهش گوگرد بنزین تصویب شد و به مورد اجرا درآمد كه بنابرآن، حدود 90 درصد از میزان گوگرد موجود در بنزین كاهش یافت و از فناوری‌های كنترل انتشار سوخت در خودروها و كامیون‌ها استفاده كردند كه آلودگی هوا را كاهش داد.
مشكلات تنفسی و چشمی
گوگرد موجود در سوخت بنزین علاوه بر تأثیری كه می‌تواند روی آلوده كردن هوا بگذارد، به طور قطع اثرات  منفی را هم متوجه انسان می‌كند. بنزین بعد از احتراق وارد هوا شده و انسان با قرار گرفتن در محیط، آن را استشمام می‌كند. در صورتی كه میزان گوگرد موجود در بنزین بالا باشد، هنگام تنفس وارد بدن شده و مشكلاتی را ممكن است برای بدن ایجاد كند. معمولا محققان بر این باورند كه گوگرد سمیت پایینی دارد. مسمومیت با گوگرد معمولا استنشاقی است و از طریق تنفس آن رخ می‌دهد و تماس مداوم با گوگرد، تحریك‌های غشاهای مخاطی را به دنبال دارد. بسیاری از افراد كه ساعت‌های طولانی در معرض این ماده قرار می‌گیرند، مبتلا به برونشیت و دچار سرفه‌های متعدد و ناراحتی‌های تنفسی می‌شوند. آسم شایع‌ترین مشكل تنفسی و از بیماری‌های مزمن ریوی است كه ممكن است به‌دنبال تنفس گوگرد در بدن ایجاد شود و باعث تحریك راه‌های هوایی و سرفه، خس‌خس سینه، گلودرد و كوتاه شدن حجم تنفس شده و دی‌اكسید گوگرد سنگین‌تر از هواست و وقتی بدن در محیطی بسته و مملو از آن قرار می‌گیرد، در مواردی حتی می‌تواند باعث خفگی و مرگ شود. از دیگر مشكلات تنفسی حاصل از تنفس گوگرد می‌توان به آمفیزم اشاره كرد. در مبتلایان به آسم، قرار گرفتن در معرض گوگرد، علاوه بر این كه می‌تواند باعث سفتی ماهیچه‌های ریه در آنها شود، ممكن است باعث بروز واكنش‌های آنافیلاكتی شود كه جان آنها را به خطر می‌اندازد. تركیب دی‌اكسید گوگرد با دیگر آلاینده‌های هوا ممكن است حتی بیماری‌های قلبی را هم به دنبال داشته باشد.
مشكلات چشمی و پوستی
معمولا مسمومیت‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض گوگرد عوارض و مسمومیت‌های پوستی حادی به دنبال ندارد، بلكه بیشتر در تماس با بدن، موجب تحریك‌پذیری چشم‌ها و واكنش‌های پوستی می‌شود. علاوه بر این، گوگرد، غشاهای مخاطی را هم تحریك می‌كند. بسیاری از كارگران معدن كه در معرض دی‌اكسید گوگرد قرار دارند، دچار اختلالات چشمی و تنفسی، برونشیت مزمن و اثرات سینوسی مزمن می‌شوند. گوگرد همچنین با اثر روی چشم‌ها، ممكن است تاری دید ایجاد كند. تماس پوست با دی‌اكسید گوگرد، درد، قرمزی و ایجاد تاول‌های پوستی را هم به‌ویژه در غشاهای مخاطی به دنبال دارد.
مشكلات مغزی
گوگرد زمانی كه در حجم بالا استنشاق شود، می‌تواند منجر به مرگ سلول‌های مغزی شود كه در نهایت آسیب‌های مغزی را ایجاد می‌كند. علائم مرتبط با آسیب مغزی كه باید جدی گرفته شود عبارتند از نابینایی، ناهماهنگی بین عضلات، وقوع صرع و حتی مرگ.
عوارض گوارشی
معمولا بلع دی‌اكسید گوگرد امر شایعی نیست، چرا كه به صورت گاز در محیط وجود دارد. اما در مواردی كه غذا یا نوشیدنی در محیطی حاوی این گاز وجود داشته باشد و فرد به‌ویژه افراد مبتلا به آسم آن را بخورند، باعث سفت شدن ماهیچه‌های ریه در آنها می‌شود. در مواردی هم ممكن است حالت تهوع، استفراغ و دردهای شكمی رخ دهد.
تماس طولانی‌مدت با گوگرد
گوگرد معمولا بوی تندی دارد و چنانچه مدتی طولانی در معرض آن قرار گرفته باشید ممكن است حس بویایی شما را تغییر دهد كه در نتیجه می‌تواند عفونت‌های تنفسی، علائم برونشیت مزمن و كاهش عملكرد ریوی را به‌دنبال داشته باشد. این حالت برای كودكان خطر بیشتری دارد.
ژن‌ها را تغییر نمی‌دهد
بسیاری بر این باورند كه شاید قرار گرفتن در معرض عنصر گوگرد موجود در بنزین و استنشاق آن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را هم ایجاد كند، اما مطالعات نشان می‌دهد كه گوگرد از این نظر بی‌خطر است و توانایی ایجاد تغییرات ژنتیكی و بروز انواع سرطان‌ها را ندارد و حتی از نظر باروری هم نمی‌تواند مشكلی را متوجه انسان كند.
كودكان
كودكان به دلیل سطح ریه بیشتر، نسبت وزن بدن و افزایش حجم تنفس دی اكسید گوگرد در دقیقه معمولا در مقایسه با افراد بالغ، بیشتر در معرض خطر قرار دارند. علاوه بر این، از آنجا كه دی‌اكسید گوگرد سنگین‌تر از هواست و در سطوح پایین‌تر تجمع می‌یابد، كودكان به دلیل قد كوتاه‌تری كه دارند، در معرض استنشاق حجم بیشتری از آن هستند و خطر مسمومیت آنها بیشتر است. كودكان همچنین از نظر واكنش‌های پوستی هم در مواجهه با دی‌اكسید گوگرد حساس‌تر هستند و ممكن است علائم شدیدتری از خود نشان دهند.
منبع: atsdr