همه قرار نیست  دوست داشته باشند!

همه قرار نیست دوست داشته باشند!


 روندی كه فوق‌لیسانسه‌ها به عنوان یكی از تازه‌نفس‌های مجموعه‌های چند فصلی در پیش گرفته، باعث شد ما به دنبال گفت‌وگو با عوامل آن برویم؛ ماجرایی كه در طول آن به دلایل مختلفی مدام به در بسته می‌خوردیم و درست زمانی كه خیلی از عوامل و بازیگران ما را از این گفت‌وگوها ناامید كرده بودند رضا جودی، تهیه‌كننده در گپ كوتاهی درباره موضوعات و نقدهای مطرح شده پیرامون فوق‌لیسانسه‌ها با ما صحبت كرد. جودی بیشتر از 20سال است در تلویزیون در مقام تهیه‌کنندگی حضور دارد و مجموعه‌هایی چون غیرعلنی،صاحبدلان، پشت كوه‌های بلند، سی امین روز، سریال فاكتور هشت، اغما و... را روی آنتن برده است. او جزو تهیه كننده‌هایی است كه خیلی اوقات بدون ترس به قالب‌های تازه در سریال سازی و محتوا تن می‌دهد و به قول خودش اغلب در تلاش است اثر نو و تازه تری نسبت به دیگر مجموعه‌هایی كه همیشه روی آنتن می‌رود را بسازد. فوق‌لیسانسه‌ها هم به عنوان مجموعه اخیر او در همین گروه قرار می‌گیرد، از جنس طنز آن گرفته تا ساختار و شیوه نقش آفرینی بازیگرانش. با این حال این سریال در مقایسه با فصل‌های گذشته خود در این سری مورد نقدها و نظراتی از جمله نداشتن قصه منسجم یا شوخی‌های خاص و مختلفی كه در آن به چشم می‌خورد، قرار گرفته است.
طنزی متفاوت
رضا جودی، تهیه‌كننده این سریال درباره انتقاداتی كه به فضای داستانی مجموعه می‌شود، به جام‌جم می‌گوید: مگر هر مجموعه و كاری كه روی آنتن می‌رود باید داستان و ضرباهنگی مثل همه كارها داشته باشد؟ اگر این‌طور است هر كس كه به دنبال همان جریان ثابت است می‌تواند سریال‌های دیگری را كه از شبكه‌های مختلف پخش می‌شود، ببیند.
در مورد فوق‌لیسانسه‌ها همان‌طور كه دیده‌اید، ساختار و فضای تازه و متفاوتی وجود دارد، چرا كه ما به دنبال آن بودیم تا كار نویی انجام دهیم، اتفاقی كه برای بعضی‌ها جذاب است و برای برخی دیگر نه. اما این موضوعی است كه در مورد همه فیلم‌ها و سریال‌ها صدق می‌كند و همیشه عده‌ای هستند که كاری را دوست دارند و برخی هم آن را نمی‌پسندند. درباره فوق‌لیسانسه‌ها نیز به همین ترتیب، طبیعتا همه نمی‌توانند آن را دوست داشته باشند و با جنس طنزی كه در آن وجود دارد مثل یكدیگر ارتباط برقرار كنند. او در پاسخ به این كه برخی بر این باورند فصل‌های قبلی خط داستانی منسجم‌تری داشت، بیان می‌كند: واقعیت این است تفاوت چندانی بین این فصل و سری‌های قبل وجود ندارد و اصل ماجرا همان بوده كه هست. شوخی‌ها، اتفاقات و داستان‌های كوچك و بزرگی كه در جریان قصه رخ می‌دهند، همه و همه از جنس همان فضایی است كه قبلا هم بوده.
شوخی ممنوع!
اما یكی دیگر از موضوعاتی كه جودی در این گپ كوتاه از آن نام برد، بحث محدودیت‌هایی بود كه در حوزه تولید سریال‌های طنز وجود دارد، او در این‌باره می‌گوید: مدت‌هاست مدام از سریال‌سازان می‌خواهند كه مجموعه‌های طنز تولید كنند اما مسأله‌ای كه وجود دارد و در چند جلسه‌ای كه با مسؤولان این فضا داشتیم مطرح كردم این است كه ما نمی‌توانیم با اغلب موضوعات و افرادی كه وجود دارند، شوخی كنیم، حتی در مقطعی یكی از مسؤولان وقت آن موقع گفت شوخی كردن را از ما شروع كنید ولی زمانی كه در سریال ساختمان پزشكان اشاره‌ای به آن شخص شد، در زمان پخش كار‌، خواستار حذف آن شدند. این جریانی است كه همچنان وجود دارد و با همه اینها ما تلاش كردیم در بستر تازه‌ای به سراغ خیلی از موضوعاتی كه امكان پرداخت به آن وجود دارد، برویم.