داستان دنباله‌دار هانی و وحید

جام‌جم آخرین وضعیت پرونده 2 شرور خبرساز را بررسی می‌كند

داستان دنباله‌دار هانی و وحید

نام هانی كرده و وحید معروف به عقاب ایران 18 ماه بعد از قتل وحید در زندان دوباره با هم گره خورد. این بار هانی هدف ضربات مرگبار قمه قرار گرفت و برخی در فضای مجازی مدعی شدند، ضاربان او، نوچه‌های وحید بودند كه در خونخواهی از وحید مرتكب حمله به او شدند. البته پلیس درباره علت درگیری نظر دیگری دارد. نام هانی كرده تا چند سال قبل در اغلب طرح‌های پلیس برای برخورد با اراذل و اوباش شنیده می‌شد و اگر در فضای مجازی نامش را جست‌وجو كنید با عكس‌های او علاوه بر طرح‌های پلیسی، در كنار مربیان لیگ برتری رو‌به‌رو می‌شوید. البته او اعلام كرده، خیلی وقت است دست از شرارت برداشته است. پس از دستگیری وحید و قتل او در زندان، توجه‌ها به هانی بیشتر شد و گروهی از طرفداران وحید مدعی شدند كه هانی او را هنگام فرار در مرز لو داده و حتی دستور قتل او را هم هانی صادر كرده بود. این ادعا خیلی زود از سوی پلیس رد شد و پلیس ردپای او را از پرونده پاك كرد. حالا بعد از یك سال و نیم از قتل وحید، ارسال پرونده او به دیوان‌عالی كشور و حمله مرگبار به هانی كرده، نام آنها را در كنار هم قرار داد.

بازداشت یكی از عوامل حمله به هانی
شامگاه دوشنبه دوم دی ماه امسال، افرادی که مقابل یكی از آبمیوه‌فروشی‌های معروف تهران بودند با صحنه هولناكی رو‌به‌رو شدند. چند موتور‌سوار در اطراف یك خودروی پژو 206 توقف كرده و با چاقو و قمه به سمت دو سرنشین پژو حمله كرده و بیشتر ضربات بر پیكر مرد قوی‌هیكلی كه كنار راننده نشسته بود، وارد شد. مهاجمان بعد سوار موتور شده و از محل گریختند.
شاهدان ماجرا وقتی خود را به كنار پژو 206 رساندند مرد مجروح را شناسایی كردند. او هانی معروف به هانی كرده بود كه سریع به بیمارستان سینا منتقل شد.
به خاطر شدت ضرباتی كه به بدن او وارد شده بود، سریع به اتاق عمل منتقل شد و بعد از عمل جراحی 12ساعته از مرگ نجات پیدا كرد.
با دستور رئیس بیمارستان، او ممنوع‌الملاقات شده و فقط مادرش اجازه ملاقات با او را دارد. یكی از پزشكان دیروز درباره آخرین وضعیت هانی به جام‌جم گفت: وضعیت بیمار پایدار شده و ضریب هوشیاری‌اش در سطح خوبی است و از خطر مرگ نجات پیدا كرده است. این موضوع كه او مرگ مغزی شده، صحت ندارد و امیدواریم به‌زودی هوشیاری كامل خود را به دست بیاورد.
سرهنگ سعید راستی، رئیس مركز عملیات پلیس امنیت عمومی پایتخت از بازداشت یكی از عوامل ضرب و جرح شرور معروف هانی كرده خبر داد و به جام‌جم گفت:  در تحقیقات میدانی مشخص شد كه این فرد شرور همراه یكی از دوستانش شامگاه یكشنبه در یك جشن تولد حضور داشته كه در این مهمانی شبانه با چند نفر دیگر درگیری لفظی پیدا كرده‌اند و به خاطر این‌كه مراسم تولد به‌هم نخورد، قرار درگیری در منطقه ابوسعید گذاشته بودند.
وی خاطرنشان كرد: شامگاه دوشنبه هانی برای درگیری در محل قرار حضور پیدا كرده، اما طرف دیگر دعوا به محل نیامده بود كه در ادامه آنها برای خوردن آبمیوه به سمت مغازه آبمیوه‌فروشی رفته، چهار جوان موتورسوار نیز آنها را تعقیب كرده و به سمت‌شان حمله‌ور شده بودند.
راستی افزود: در پایش اطلاعاتی و بررسی دوربین‌های مداربسته محل وقوع جرم، هویت یكی از متهمان به دست آمد.   پس از اخذ دستور قضایی، ماموران پلیس درجست و جوی او و دیگر همدستانش بودند تا این كه بامداد جمعه ششم دی امسال یكی از متهمان را كه هویتش به دست آمده بود، در مخفیگاهش حوالی نارمك شناسایی كردند و او بازداشت شد. متهم برای ادامه تحقیقات به پلیس امنیت عمومی منتقل شد. تحقیقات از وی برای رازگشایی از ابعاد این پرونده و دستگیری دیگر همدستان فراری وی ادامه دارد.




چرا قاتلان وحید مرادی محاكمه نشدند؟
یك سال و نیم بعد از قتل وحید، اختلاف دادگاه‌ها در رسیدگی به پرونده، باعث شده تصمیم‌گیری درباره آن به‌عهده قضات دیوان‌عالی كشور قرار بگیرد.
رسیدگی به این پرونده از یازدهم تیر سال گذشته بعد از درگیری خونین در محوطه هواخوری زندان رجایی‌شهر آغاز شد. در درگیری خونین میان زندانیان، تلاش زندانبانان برای پایان دادن به این درگیری بی‌نتیجه ماند و یكی از زندانی‌ها كه مجرمی سابقه‌دار به نام وحید بود با پنج ضربه چاقو از پا در آمد.
در بررسی‌ها مشخص شد وحید ۴۳ ساله كه چند سابقه كیفری داشت و نزدیك به 16 بار به زندان رفته بود، اردیبهشت ماه سال گذشته از زندان آزاد شد و به مهمانی كه دوستش حسین به مناسبت آزادی او تدارك دیده بود رفت و به كری‌خوانی در اینستاگرام پرداخت، اما این كری‌خوانی‌ها به درگیری میان او و حسین و سه خواهرزاده‌اش منتهی شد و او در پنت‌هاوس برجی در خیابان ۲۱ ولنجك که محل اقامت حسین بوده توسط وحید با ضربه چاقو از پا درآمد و سه خواهر‌زاده‌اش را هم زخمی كرد. وحید بعد از این جنایت و در حالی كه قصد خروج از كشور را داشت در مرز ایران و تركیه بازداشت و به زندان رجایی‌شهر منتقل و 11 تیر ماه 97 در درگیری جنجالی كشته شد.
با تكمیل تحقیقات پلیسی 17نفر از زندانیان كه در درگیری منتهی به جنایت شركت كرده بودند بازداشت شده و سعید و عباس كه به گفته سایر زندانیان نزدیك‌تر از دیگران به وحید بودند به عنوان متهمان اصلی تحت بازجویی قرار گرفتند، اما قتل را گردن نگرفتند.
۱۵ متهم دیگر این پرونده كه برخی از آنها اتهام شركت در نزاع منجر به قتل و تهیه تصویر از جسد وحید را دارند، ادعا كردند سعید و عباس با ترفندی خاص وحید را به انتهای سالن شماره یك كشاندند و او را با چاقو زدند؛ در حالی كه نوچه‌های او در سالن شماره 3 مانده بودند.
عباس و سعید به عنوان مظنونان اصلی این جنایت دستگیر شدند اما قتل را گردن نگرفتند.
پرونده در ابتدا برای رسیدگی به شعبه چهارم دادگاه كیفری استان تهران ارسال شد كه قضات این شعبه اعلام كردند این قتل در زندان رجایی‌شهر اتفاق افتاده و با توجه به این‌كه محل زندان در شهر كرج است، دادگاه كیفری استان البرز صالح به رسیدگی به این پرونده است.
در ادامه پرونده به شعبه دوم دادگاه كیفری یك استان البرز ارسال شد كه قضات این شعبه، رسیدگی به پرونده را در صلاحیت دادگاه كیفری استان تهران دانسته و قرار عدم‌صلاحیت صادر كردند.
با توجه به اختلاف دو دادگاه تهران و البرز درخصوص صلاحیت رسیدگی، پرونده برای رفع اختلاف به دیوان‌عالی كشور ارسال شد تا قضات دیوان‌عالی مرجع صلاحیت‌دار رسیدگی به این پرونده را مشخص كنند.