اتحاد، رمز پیروزی است

«قوی شدن» به چه معناست؟ کارشناسان سیاسی از راه‌های تقویت کشور می‌گویند

اتحاد، رمز پیروزی است

رهبر انقلاب در دو سخنرانی اخیر خود بر ضرورت قوی‌تر شدن ملت و کشور ایران تاکید کرده‌اند. اولین سخنرانی در جمع مردم قم در 18 دی بود که ایشان با تأکید بر این واقعیت که دشمنی جبهه دشمنان با ملت ایران دشمنی ذاتی و همیشگی است نه یک دشمنی فصلی و موسمی گفتند: راه علاج این است که ما خود را از همه جهات سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی قوی کنیم تا دشمن نتواند ضربه بزند. اما ایشان در خطبه‌های نماز جمعه نیز بار دیگر به شکلی مفصل‌تر بر این مساله تاکید کردند. رهبر انقلاب همت ملی برای قوی‌تر شدن ایران را تنها راه ادامه مسیر عزت ایرانیان خواندند و افزودند: این ملت عزیز و این کشور عزیز به فضل الهی قوی تر نیز می شوند، نه تنها در بعد نظامی بلکه در ابعاد اقتصادی و جهش علمی و فناوری که پشتوانه تحقق این هدف، حضور و صبر و استقامت ملت در صحنه و تلاش و کوشش بی وقفه مسوولان و مردم است.آیت‌ا... خامنه‌ای افزودند: به فضل الهی این ملت و کشور در آینده ای نه چندان دور به نقطه ای می رسد که دشمنان حتی جرأت تهدید او را هم پیدا نکنند. کارشناسان و تحلیلگران سیاسی در گفت‌وگو با جام‌جم درباره اهمیت قوی‌تر شدن و مولفه‌های آن گفته‌ و تشریح کرده‌اند که چه اولویت‌هایی باید در این زمینه در نظر گرفته شود.

مجموعه‌ای از تدابیر جلو رونده
فرشاد مهدی پور
مدیر مسوول روزنامه صبح نو
رهبر انقلاب بعد از شهادت سپهبد سلیمانی و حمله نظامی ایران به پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق، در جمع مردم قم سخنرانی داشتند. در این سخنرانی ایشان ضمن بررسی شرایط عمومی کشور این مبحث را مطرح کردند که وظیفه ما امروز چیست؟ ایشان در تبیین وظیفه ما به دو مقوله اشاره کردند. مقوله اول حفظ وحدت، اتحاد ملی بین آحاد مردم و مقوله دوم هم تلاش برای قوی‌تر شدن کشور بود. در خطبه‌های نماز جمعه هم مقام معظم رهبری بعد از شرحی که از وقایع و اتفاقاتی که طی دو هفته پرتحول گذشته رخ داده در پاسخ به این سوال که حال چه کار باید کرد؟ گفتند که باید قوی باشیم.
این مفهوم در کنار سایر مفاهیمی که رهبری طی هفت هشت سال گذشته مطرح کردند معنا‌دار خواهد بود. ایشان طی این سال‌ها درباره تقویت ساخت درونی نظام،‌ ایجاد قدرت بازدارندگی، اقتصاد مقاومتی و نظریه مقاومت بارها صحبت کردند. مفهوم قوی شدن به نسبت سایر مفاهیم دو ویژگی دارد. ویژگی اول این‌که باید کاملا فعال باشد و از موضع انفعال باید دوری کند. به این معنا که باید برای قوی شدن تلاش کرد. ویژگی دوم این‌که درون آن باید حرکت و تحرک وجود داشته باشد و نیازمند مجموعه‌ای از تدابیر رو به آینده است. مفهوم قوی شدن می‌تواند سامانه تحلیلی ما را برای ماه‌های آینده‌ که کشور پیش رو دارد و اتفاقاتی ممکن است رخ دهد و تصمیمات و تدابیری که باید در مواقع مقتضی اتخاذ شود، روشن کند.
در واقع قوی شدن آن موقعیتی است که می تواند به مردم اطمینان دهد در برابر دشمن از بازدارندگی برخوردار باشیم و در حوزه تکان‌های اقتصادی شرایط معیشتی آنها باید مورد حمایت قرار گیرد و امنیت آنها تامین شود. به عبارت دیگر، قوی شدن حتما باید به اطمینان خاطر مردم بیش از گذشته منجر شود.



قوی شدن، ارتقای مقاومت است
محسن مهدیان
تحلیلگر مسائل سیاسی
رهبرانقلاب در دو سخنرانی اخیرشان بعد از «یوم ا... قیامت مردم» و «شلیک به حیثیت آمریکا» در مرحله «چه باید کرد» فرمودند: باید قوی شویم.تعبیر جدیدی نیست، اما یک تاکید مجدد در ماموریت‌هاست. گویی زمانه، زمانه جدی‌تر این مطالبه است. قوی شدن ارتقای مقاومت است. مقاومت در واکنش است و قوی شدن یک کنش فعال است. هرچند در بطن مقاومت نیز قوی شدن است، اما این‌بار رهبری اصل قوت را در دل مقاومت از اجمال خارج و نشان دار ساختند. مسیر مقاومت در قوی‌تر شدن است.
«قوی شویم» را بارها صریحا و مضمونا فرمودند، اما تاکید این روزهایشان بدون رمز و راز نیست. حضور مردم به خودی خود ظهور «مامی توانیم» است. اینجاست که می‌گوید قوی تر شویم. اینجاست که نعمت را دیده اند و این دارایی را سردست گرفته اند و ارتقای آن‌را مطالبه می کنند.
هرجا مردم حاضر باشند و امیدوار، می توانیم شعار قوی تر شویم را بیرق سازیم. حالا با این اشاره وارد انتخابات شویم. اول حضور حداکثری مردم و ان‌شاءا... ظهور مجلس قوی.




انتخابات مجلس، اولین آزمون قوی‌ شدن
محمدصالح مفتاح، تحلیلگر سیاسی
به‌رغم این‌که شاید جامعه منتظر بود در خطبه‌های نماز جمعه این هفته، بحث‌های احساسی و مسائل روز جامعه را بشنود اما بیانات رهبر انقلاب، مباحثی راهبردی بود که افقی فراتر از مسائل روزمره را می‌دید و ایشان یک راهبرد اساسی بیان کردند که عناصر دخیل در آن فراتر از مسائل جاری جامعه است. این راهبرد، مساله قوی تر شدن ایران است که قاعدتا ابعاد آن فراتر از مسائلی است که پیش از این گفته شده بود.
قوی‌تر شدن تنها محدود به عرصه نظامی نیست و سایر عرصه‌ها از جمله سیاسی و اقتصادی و ... را در بر می‌گیرد. در عرصه سیاسی مهم‌ترین موضوع پیش روی ما در حال حاضر انتخابات مجلس است که اگر ما بخواهیم این راهبرد تحقق پیدا کند باید یک مجلس قوی داشته باشیم؛ مجلسی که در برابر دشمن احساس ضعف کند یا نتواند این راهبرد را در کشور نهادینه کند مجلس به درد بخوری نخواهد بود. بنابراین یکی از شاخص‌هایی که مردم می‌توانند در انتخابات مجلس مد نظر قرار دهند انتخاب نمایندگان قوی است؛ نمایندگانی که در برابر دشمن احساس ترس و ذلت نداشته باشند و این شاخصه را می‌توان با توجه به کارنامه کاندیداها تشخیص داد.
مساله دیگر، رسانه و فرهنگ است. اگر قرار باشد ما قوی شویم، هم افکار عمومی مهم است و باید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم و هم تربیت نیروی متخصص رسانه‌ای که این راهبرد را درک کرده باشد. اما متاسفانه ما نه در سینما به این موضوع دقت کرده‌ایم و نه در عرصه رسانه. بنابراین بحث قوی شدن می‌تواند یک راهبرد باشد برای تحول در رسانه‌های کشور تا الگویی را برای مردم معرفی کنند که به قوی شدن جامعه کمک کند.
بنابراین در یک جمع‌بندی باید گفت در آینده نزدیک مهم‌ترین مساله ما انتخابات مجلس است و اگر مجلس قوی باشد و در راس امور قرار گیرد می‌تواند با نظارت قوی و قانونگذاری، ضعف برخی قوای دیگر را نیز پوشش بدهد وگرنه اگر مجلس قوی نباشد نه می‌تواند در راس امور قرار گیرد و نه حرکتی در کشور ایجاد کند.




بیانیه گام دوم، راهکار قوی شدن
یدا... جوانی، معاون سیاسی سپاه
مساله‌ای که رهبری درباره قوی شدن مطرح کردند راهبردی اساسی در نظام اسلامی است. در دنیای امروز هر ملتی که بخواهد بقا و حیات داشته باشد باید قوت و قدرت داشته باشد. قوی شدن در اینجا معادل پیشرفت در حوزه‌های نظامی، مدیریتی، ‌فناوری، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و علمی است.
جمهوری اسلامی نظامی دینی و مبتنی بر آرمان‌های انقلاب اسلامی است. از آرمان‌های مهم انقلاب پیشرفت در حوزه‌های مادی و معنوی است. کشوری پیشرفته، قوت دارد و می‌تواند در دنیای امروز حرفی برای گفتن داشته باشد و در مقابل فشارهای خارجی بایستد و حتی روی دیگران تاثیر بگذارد. کشور ضعیف، همیشه تحت فشار بوده و مجبور است امتیاز بدهد.
جمهوری اسلامی از زمانی که پا گرفت با نظام سلطه به عنوان دشمن روبه رو شد. شرط ایستادگی در مقابل دشمن قوی شدن در همه عرصه‌هاست. قوت وضعیت یا حالتی است که برآیند مجموعه‌ای از مولفه‌هاست. در حوزه اقتصادی کشور می‌تواند با ادامه مسیر اقتصاد مقاومتی به قدرت دست پیدا کند و رسیدن به چنین مرحله‌ای باعث خواهد شد که کشور با تکان‌های بیرونی دچار آسیب نشود. قوی شدن در عرصه علم زمانی میسر خواهد بود که کشور تولیدکننده علم باشد. در عرصه نظامی باید چنان قوی بود که دشمن جرأت دست‌اندازی به کشور را پیدا نکند و از قدرت بازدارندگی برخوردار باشد.
در مقطع اخیر که دشمن با انتقام سخت و پاسخ تلافی‌جویانه ایران در واکنش به شهادت سپهبد قاسم سلیمانی مواجه شد دریافت که جمهوری اسلامی از توان کافی برخوردار است و در صورتی که بخواهد پاسخی دهد با واکنش شدیدتر ایران مواجه خواهد شد. قوی شدن با حوزه فرهنگ هم ارتباط تنگاتنگ دارد و در عرصه اجتماعی هم باعث انسجام و استحکام جامعه خواهد شد. البته راهکار قوی شدن در بیانیه گام دوم به خوبی ارائه شده و اگر بخواهیم در همه عرصه‌ها قوت پیدا کنیم می‌توانیم بیانیه گام دوم را به منزله نقشه راه تلقی کنیم.
در بیانیه گام دوم راه رسیدن به مسیری که باعث تمدن سازی شود ذکر شده و تمدن‌سازی بیانگر قوت و پیشرفت است. پیشرفت در همه حوزه ها باعث منصرف کردن دشمن از تلاش علیه ما می‌شود و همچنین سبب خواهد شد نه تنها ایران در عرصه بین‌المللی از قوت بازدارندگی برخوردار باشد بلکه حتی به عنوان کشوری تاثیرگذار در عرصه بین‌المللی هم مطرح باشد. ملت ما تاکنون در مقابل دشمن مقاومت کرده و شکست‌ناپذیر بوده ایم اما در صورتی که کشور مسیر پیشرفت را طی کند از مرحله شکست ناپذیری عبور می کنیم و دشمن را شکست خواهیم داد.