انتقام اینترنتی از داوطلب پزشكی

انتقام اینترنتی از داوطلب پزشكی

لیلا حسین‌زاده / تپش

چیزی نمانده بود كاخ آرزوهایش ویران شود و همه آنچه كه با ماه‌ها تحمل زحمت و بی‌خوابی و هزینه كردن پول فراوان، به دست آورده بود، به خاطر اعتماد بیجا به فرد دیگری از دست بدهد. هنوز هم از تصور آن‌لحظه، عرق سرد به بدنش می‌نشیند. اگر نیت پلید متهم عملی می‌شد، هم میلیون‌ها تومان پولی كه پدرش با زحمت فراوان برایش تهیه كرده بود هدر می‌رفت و هم زندگی و آینده خودش نابود می‌شد، اما حالا خوشحال است كه هم متهم دستگیر‌شد و هم سازمان سنجش به او كمك كرد تا به حق قانونی‌اش برسد و بتواند در رشته مورد علاقه‌اش تحصیل كند.
ماجرا را از زبان مریم بخوانید كه حالا در رشته‌ای كه دوست دارد، پذیرفته شده است: «من از داوطلبان كنكور رشته تجربی بودم و از اول هم تصمیم داشتم پزشكی بخوانم. پدرم هم برای این‌كه من كمبودی حس نكنم و راحت بتوانم درس بخوانم، كار دیگری هم پیدا كرده بود تا هزینه‌های مرا تامین كند. چون برخی كلاس‌هایم شهریه‌های بالایی داشت و با حقوق ناچیز پدرم نمی‌توانستم در آن ثبت‌نام كنم. تلاش‌هایم برای رشته‌ای كه پدرم هم آن را دوست داشت و باعث می‌شد سری در سرها در بیاورم، باعث حسادت برخی اقوامم شده بود، اما آن را جدی نمی‌گرفتم.
 بعضی كلاس‌هایم هزینه بالایی داشت، طوری كه پدرم قادر به تهیه نیمی از مخارج آن بود. من تا نیمه راه را رفته بودم و نمی‌خواستم نیمه كاره آن را رها كنم. موضوع را با یكی از اقوامم كه پسرجوان دانشجویی بود و شرایطم را درك می‌كرد، در میان گذاشتم. از او
 14 میلیون قرض‌كردم و گفتم بعد از اتمام كنكور، بدهی‌ام را تسویه خواهم كرد.»
مریم نتیجه ماه‌ها تلاش را بالاخره دید. رتبه خوبی در كنكور سراسری كسب كرده بود و این موضوع باعث خوشحالی بیش از اندازه خودش و پدرش شده بود كه می‌دانست نتیجه دو شیفت كار كردنش، به هدر نرفته است. حالا زمان انتخاب رشته بود. لحظه‌ای كه هم مریم و هم پدرش به آرزوی دیرینه‌شان می‌رسیدند؛ انتخاب رشته پزشكی. «از خوشحالی در پوست خودم نمی‌گنجیدم. با حوصله من و پدرم نشستیم و انتخاب رشته كردیم.
 پدرم اشك می‌ریخت و هنوز هم باورش نمی‌شد می‌تواند دخترش را در روپوش سپید پزشكی ببیند. بعد از اعلام نتایج، اما به شدت بهت‌‎زده شدم. تمام رشته‌هایی كه به عنوان اولویت اول انتخاب كرده بودم، تغییر كرده بود. این یعنی یك سال زحمات من و پدرم به باد رفته و آینده‌ام نابود شده بود.
 با مراجعه شخصی به سازمان سنجش كار زیادی نمی‌توانستم از پیش ببرم و برای همین به پلیس فتا مراجعه و شكایت كردم تا مشخص شود چطور این اتفاق افتاده است.»

هشدار پلیس فتا در مورد رمزهای شخصی
​​​​​​​سرهنگ علی كریمی، رئیس‌پلیس فتای كرمانشاه درباره تغییر رشته ناگهانی این داوطلب كنكور گفت: مدتی پیش خانمی به پلیس فتا مراجعه كرده و از تغییر رشته‌های انتخابی خود خبر داد. با بررسی‌های صورت‌گرفته توسط كارشناسان پلیس فتا و بررسی تمام احتمالاتی كه به این اتفاق انجامیده، مشخص شد فردی با ورود به صفحه انتخاب رشته شاكی، تمام اولویت‌های انتخابی وی را به رشته‌های نامناسب تغییر داده است.
با بررسی‌های فنی، عامل دستكاری رشته انتخابی شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی دستگیر شد. متهم كه خود نیز دانشجو بود، ابتدا منكر بزه انتسابی شد، ولی پس از روبه‌رو شدن با اسناد و مدارك لب به اعتراف گشود و دلیل خود را وجود اختلافات مالی با شاكی بیان كرد. پسر جوان پولی به این دختر قرض داده بود و وقتی نتوانست طلبش را بگیرد با اطلاع از اطلاعات ثبت‌نامی دختر جوان این انتقام را از او گرفت.
خوشبختانه پس از مكاتبه پلیس فتا و سازمان سنجش، این سازمان همكاری مناسبی با پلیس فتا داشته و اولویت‌های انتخابی شاكی را تصحیح كردند. از تمام شهروندان عزیز از جمله داوطلبان كنكور و آزمون‌های سراسری درخواست می‌كنیم از رمزهای شخصی خود به‌خوبی مراقبت كنند، زیرا عدم توجه كافی به توصیه‌های پلیس فتا، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای آنها به همراه داشته باشد.