حفاظت از میراث فرهنگی با مشارکت مردمی 

حفاظت از میراث فرهنگی با مشارکت مردمی 


رویدادهای مثبتی مثل تجلیل از نیروهای وظیفه شناس ارگان های مختلف مدتی است در کشورمان پایه ریزی شده؛ مثل تجلیل از پرستارها یا محیط بانان خدوم و ایران دوستی که گاه جانشان را برای حفاظت از میهن و مردم در معرض خطر قرار می دهند. رویدادی جدید از این دست خوشبختانه در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری هم کلید خورده و طی روزهای گذشته از میراث بانان برگزیده کشور تجلیل به عمل آمد. این مراسم که با حضور مونسان، وزیر گردشگری و میراث فرهنگی و سردار رحمت اللهی، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی برگزار شد، سردار رحمت اللهی گفت: در شرایط فعلی با پیگیری کیفری سعی داریم تا سلامت جامعه را حفظ کنیم، اما در مورد حفظ آثار فرهنگی و پیگیری از جرائم در این حوزه به اندازه‌ای که با هزینه ارتکاب جرم روبه‌رو هستیم، با آسیب‌های غیرقابل جبران نیز روبه‌رو هستیم و باید اقدامات گسترده‌ای درخصوص پیشگیری در این حوزه انجام شود. 
وی سخنانش را با اشاره به قانون فلزیاب پایان داد و گفت گرچه هرگونه خرید و فروش و حتی تبلیغ باید با کسب مجوز از وزارتخانه میراث انجام شود، اما به نظر می‌رسد ضمانت اجرایی این قانون که توقیف فلزیاب بود، بازدارنده عدم انجام این تخلف نبود، بنابراین با  رصد فضای مجازی سایت های فروش فلزیاب را ردیابی کردیم و تاکنون 120 سایت متخلف مسدود شده‌اند. 
وزیر گردشگری هم در این مراسم گفت باتوجه به شرایط کشور، امکان افزایش بودجه و نیروهای یگان حفاظت را نداریم اما می‌توانیم برای حفاظت از میراث فرهنگی مشارکت مردمی را به حداکثر برسانیم که این امر می تواند با فرهنگسازی به طور اعم و گنجاندن مفاهیم میراث فرهنگی در کتب درسی به طور اخص انجام شود. در همین راستا صحبت‌هایی با وزیر آموزش و پرورش داشتیم و قرار شد تفاهمنامه‌ای در این خصوص داشته باشیم./ جام جم دیلی