اندوه هند

سكوت مرگبار بین‌المللی در مقابل کشتار مسلمانان در هند ادامه دارد

اندوه هند

تاریخ خونین مسلمانی بار دیگر تكرار می‌شود و در هر نقطه‌ای از جهان به رنگ‌و‌لعاب خاص خود جلوه می‌كند. گاهی به اسم سركوب بنیادگرایی، مسلمانان با نسل‌كشی مواجه می‌شوند و وقتی دیگر به نام برتری نژادی و زمانی هم در لباس اعمال حاكمیت ملی و در نقطه دیگر در پوشش حقوق بشر . به این ترتیب گاهی سر مسلمانان به اسم جنگ‌های قومی در بوسنی و هرزگوین جدا می‌شود و زمانی نیز در اهل اسلام در اویغور چین و مقطعی دیگر در سرزمین‌های اشغالی با رنگ و لعاب معامله قرن به خاك و خون كشیده می‌شوند. در این فهرست بلند بالا كشتار مسلمانان روهینگیایی و شیعیان پاراچنار و اخیرا قتل‌عام مسلمانان هند را باید اضافه كرد. در این میان به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران، همچون همیشه تنها كشوری است كه به حمایت از مظلومان برخاسته و با مواضع خود از مسلمانان هند حمایت می‌كند اما دولت هند كه از حمایت آمریكا و عربستان در این اقدامات خود برخوردار است همچنان به كشتار مردم مسلمان هند ادامه می‌دهد. بر اساس گزارش‌ها پس از سفر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریكا به هند كه اوایل اسفند انجام شد این خشونت‌ها افزایش یافته است. روزنامه گاردین در گزارشی از خشونت‌های روزهای اخیر در شمال شرق دهلی نو این‌گونه نوشته است: تعدادی از مساجد به آتش كشیده و مسلمانان زنده زنده در خانه‌هایشان سوزانده شده‌اند یا آنها را به خیابان‌ها كشانده و مورد ضرب و شتم شدید قرار داده‌اند. فروشگاه‌ها و اماكن متعلق به مسلمانان به آتش كشیده شده و در خیابان‌هایی كه مسلمانان و هندوها پیش از این مسالمت‌آمیز در كنار هم زندگی می‌كردند اجساد كف خیابان دیده شده و مغازه‌ها و منازل زیادی تخریب شده‌اند. گاردین می‌گوید كه پلیس هند در بسیاری از موارد كنار ایستاده یا حتی به كمك هندوها رفته و در این جنایات به آنها ملحق شده است. در چنین شرایطی بار دیگر این سوال همیشگی مطرح می‌شود كه نهادهای بین‌المللی حقوق بشری، چرا در مقابل چنین جنایاتی نمی‌ایستند و سازمان همكاری اسلامی چه زمانی می‌خواهد به روند فعلی بی‌تفاوتی نسبت به مسائل جهان اسلام پایان دهد.

این روزها از هندوستان اخبار خوبی به گوش نمی‌رسد. علت آن هم ناشی از برنامه‌ریزی برخی قدرت‌ها در هند و جهل بخشی از مردم این كشور است. هندوستانی كه قبل از آمدن انگلیسی‌ها و قبل از تجزیه‌ آن، اقوام مختلف با هم در كنار یكدیگر زندگی و در مراسم هم شركت می‌كردند، الان مسیر و روندی به‌خصوص با تلاش‌های رژیم‌ صهیونیستی در این كشور به‌وجود آمده كه منجر به رخ دادن اتفاقات جدیدی شده است. اسرائیلی‌ها هم دارند همان كاری را كه انگلیسی‌ها شروع كردند كامل می‌كنند. جرم همه كسانی كه در این مسیر به خاك و خون كشیده می‌شوند و جان و مالشان تباه می‌شود، مسلمانی است.
تازه ترین جنایت از این نوع مربوط به همین چند‌هفته اخیراست. جامعه بزرگ مسلمانان هند كه نقش اصلی و اساسی را در استقلال این كشور از یوغ استعمال انگلیس داشتند در هر دوره تحت فشارهای شدیدی از سوی هیات حاكمه و متعصبان هندو قرار داشته و دارند.
نژادپرستی در سرزمین 72 ملت
نزاع میان هندوها و مسلمانان سابقه تاریخی دارد و به موضوع تخریب مسجد بابری برمی‌گردد. مسجدی كه در قرن شانزدهم از سوی ظهرالدین بابر تاسیس شد و در 1992 میلادی از سوی هندوهای متعصب كه گمان می‌كردند بنای این مسجد بر یكی از اماكن متعلق به خدایان آنها است، تخریب شد. این نزاع همچنان ادامه دارد و در چند روز اخیر به خشونتی شدید منجر شد. خشونتی كه مسلمانان به دست هندوها مورد آزار و اذیت جانی و مالی قرار می‌گیرند و نارندرا مودی نخست‌وزیر هند هم هیچ اقدامی در دفاع از مسلمانان صورت نمی‌دهد. ظاهرا محمل قانونی هم برای بروز چنین خشونتی در نظر گرفته شده است . آذر امسال یك لایحه ضداسلامی متمم شهروندی در مجلس سفلای پارلمان هند به تصویب رسید كه بر مبنای آن به اقلیت‌هایی كه از كشورهای افغانستان،‌ پاكستان و بنگلادش به دلایل مختلف به هند مهاجرت كردند حقوق شهروندی اعطا می‌شود، اما این مصوبه شامل مسلمانان نمی‌شود و تنها هندوها، سیك‌ها، ‌بودایی‌ها، ‌جین‌ها، پارسیان و مسیحیانی كه از قبل از 31 دسامبر 2014 به هند مهاجرت كردند از حقوق شهروندی برخوردارند. مشخص است كه هدف از انعقاد این مصوبه چیزی جز تضعیف موقعیت مسلمانان و انزوای آنها در جامعه هند نیست. نكته قابل تامل این كه حرمی لورسن سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل در نقد این مصوبه اعلام كرده كه قانون شهروندی جدید هند اساسا ماهیتی تبعیض‌آمیز دارد اما دولت هند كوچك‌ترین اعتنایی به این سخنان نداشته و حتی آن را دخالت در امور داخلی این كشور تلقی كرده است.  گزارش‌ها حاكی از این است كه رژیم صهیونیستی و دونالد ترامپ طی یك سال اخیر حمایت‌های متعددی از حزب افراطی بهاراتیا جانتا پارتی به عنوان بانی اصلی تصویب لایحه اخیر ضد مسلمانان كرده‌اند. با اجرایی شدن این قانون بسیاری از مسلمانان در معرض محرومیت از حقوق شهروندی قرار گرفتند و حتی دو میلیون نفر از مسلمانان ایالت آسام در شمال شرق هند در معرض خطر بازداشت بی‌دلیل قرار گرفته‌اند.
واكنش‌های نه چندان جدی
 بعد از انتشار اخبار مربوط به آزار و اذیت مسلمانان در هند، واكنش‌ها و اعتراض‌هایی در عرصه بین‌المللی شكل گرفت. البته این اعتراض‌ها بیشتر از جانب انجمن‌ها و موسساتی است كه كمتر از وابستگی دولتی برخوردارند. مثلا كمیسیون آزادی‌های بین‌المللی دینی در آمریكا در بیانیه‌ای خواستار تحریم وزیر كشور و دیگر مقامات ارشد هند از سوی دولت آمریكا شد. اما در عین حال نهادهای حقوق بشری عمدتا منتسب به نهادهای سیاسی در این زمینه در سكوتی مرگبار فرو رفته‌اند و از سوی دیگر كشورهای منطقه و عمده كشورهای اسلامی هم طبق معمول براساس مصالحی كه مد نظر دارند در این باره كوچك‌ترین واكنشی نشان نداده‌اند.
استفان لندمن تحلیلگر امریکایی در گفت‌وگو با جام‌جم، ضمن محکوم کردن کشتار مسلمانان هند توسط هندوها می‌گوید:کشتار گسترده ای که در قبال مسلمانان هند انجام می‌شود نقض علنی حقوق بشر است. متاسفانه سازمان ملل در قبال این ماجرا سکوت کرده‌است. لندمن توضیح می‌دهد:نقش سازمان‌های بین‌المللی در دفاع از حقوق مردم باید در چنین شرایطی مشخص شود اما ما در طول تاریخ روابط بین‌الملل شاهد بوده ایم که این سازمانها از مسؤولیت اصلی خود سرباز زده اند. لندمن در پایان تاکید می‌کند:با توجه به حمایت ترامپ از نژادپرستان افراطی در سرتاسر جهان،سکوت و در حقیقت حمایت وی از کشتار مسلمانان هند کاملا قابل پیش بینی بود.حتی دیدیم که همزمان با سفر ترامپ به هند کشتار مسلمانان این کشور شدت گرفت.
بی عملی سازمان كنفرانس اسلامی
سازمان همكاری‌های اسلامی نیز همچون همیشه در مورد مسائل جهان اسلام سكوت كرده است. این سازمان، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد با عضویت كشورهایی از چهار قاره است و 57 عضو دارد. سازمان همكاری‌های اسلامی هفت هدف شامل ارتقای همبستگی اسلامی میان كشورهای عضو، حمایت از همكاری میان كشورهای عضو، تلاش در جهت محو تبعیض نژادی و خاتمه بخشیدن به استعمار در تمام اشكال آن، اتخاذ تدابیر لازم برای پشتیبانی از صلح و امنیت بین‌المللی مبتنی بر عدالت، پشتیبانی از مبارزه ملت فلسطین و پشتیبانی از مبارزه تمام ملل اسلامی در راه حفاظت از كرامت، استقلال و حقوق ملی شان را دنبال می‌كند. اما مجموعه اقدامات صورت گرفته در این سازمان نشان می‌دهد كه به هیچ یک از اهداف سازمانی خود نرسیده است. سازمان كنفرانس اسلامی تاكنون در هیچ كدام از اتفاقات مرتبط با مسلمانان در سراسر دنیا اقدام موثری انجام نداده است. بی عملی این سازمان در قضیه قتل عامل مسلمانان روهینگیایی و همچنین مسلمانان مظلوم نشان می‌دهد كه نوع واكنش این سازمان و اعضای آن عمدتا از حد صدور بیانیه فراتر نمی‌رود. علت آن البته مشخص است. برخی از كشورهای منطقه و به‌ویژه عربستان و سران مرتجع عرب كه عضویت این سازمان را دارند كاملا تحت تاثیر قدرت‌های بزرگ از جمله آمریكا قرار داشته و حتی در شرایط جدید كه مساله معامله قرن به عنوان یكی از محوری‌ترین طرح‌های خطرناك آمریكا و اسرائیل برای نابودی آرمان ملت فلسطین شكل گرفته برخی از كشورهای مسلمان به‌ویژه عربستان نسبت به این اتفاق كاملا منفعلانه عمل كردند و حتی در آشكار و پنهان به بسط گسترش روابط رژیم صهیونیستی پرداختند. حتی در اجلاس فوق‌العاده سازمان همكاری اسلامی كه چندی قبل برای بررسی معامله قرن در جده عربستان برگزار شد، سعودی‌ها از حضور نماینده ایران در این اجلاس ممانعت كردند كه با واكنش و اعتراض كشورمان روبه‌رو شد.  چنین وضعیتی نشان می‌دهد كه سازمان همكاری‌های اسلامی بیش از همیشه تحت تاثیر سیاست‌های عربستان و البته آمریكا است و مسلمانان جهان نمی‌توانند انتظار چندانی از این سازمان داشته باشند.در چنین شرایطی، ایران با وجود فشارهای فراوانی كه به دلیل ایستادگی مقابل سیاست‌های سلطه‌گرانه غرب تحمل می‌كند همچنان به حمایت از مظلومان و مسلمانان ادامه می‌دهد و رهبر انقلاب در مطلبی كه روز پنجشنبه در فضای مجازی منتشر شد كشتار مسلمانان مظلوم هند را محكوم كردند. این موضعگیری رهبر انقلاب با واكنش‌هایی همراه شد و حساب توییتری ریاست جمهوری پاكستان در پاسخ به توییت حساب رهبر‌انقلاب نوشت: پاكستان از موضع امام خامنه‌ای قدردانی می‌كند و ما موافق وجود یك همدلی در مورد این مسأله خطرناك هستیم. با نگاهی به تاریخ افراط‌گرایی نازی‌ها و اتفاقات میانمار، این نسل‌كشی در هند هم محتمل است. كاری كنیم كه دنیا این شباهت‌ها را به فراموشی نسپرد.



رهبر انقلاب كشتار مسلمانان هند را محكوم كردند:
دولت هند در مقابل هندوهای افراطی بایستد
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی كشتار مسلمانان مظلوم هند را محكوم كردند. رهبر انقلاب اسلامی ضمن اعلام این كه قلب مسلمانان جهان از كشتار اخیر جریحه‌دار است، خواستار توقف این فجایع شدند و دولت هند را موظف دانستند در مقابل هندوهای افراطی و احزاب طرفدار آنها بایستد.
متن كامل موضعگیری حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای كه در حساب توییتر پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی منتشر شد به شرح زیر است: قلب مسلمانان جهان از كشتار مسلمانان در هند جریحه‌دار است. دولت هند باید در مقابل هندوهای افراطی و احزاب طرفدار آنها بایستد و با توقف كشتار مسلمانان، از انزوای خود در جهان اسلام جلوگیری كند.




تنها دلگرمی مسلمانان
دكتر قندیل عباس، استاد دانشگاه قائد اعظم اسلام‌آباد
عمده كشورهای اسلامی به جای همبستگی اسلامی، منافع كوتاه‌مدت اقتصادی خود را ترجیح می‌دهند، چرا كه هند بازار بزرگ و بیش از یك میلیارد جمعیت دارد، بیشتر كشورهای اسلامی به‌دنبال منافع اقتصادی خود بوده و آن را به مباحث مذهبی و ایدئولوژیكی ترجیح می‌دهند. از یك طرف نارندرا مودی با توجه به رفتارش كه شبیه هیتلر است به مسلمانان هند ظلم كرده و گروه‌های افراطی این كشور در كشتار مسلمانان هند نقش مستقیم دارند و از سوی دولت پشتیبانی می‌شوند و به عبارتی، اقدامات آنها تروریسم دولتی به حساب می‌آید. از طرف دیگر می‌بینیم وقتی نخست‌وزیر هند به كشورهای عربی سفر می‌كند به او مدال می‌دهند و به‌عنوان مهمان خاص می‌پذیرند. وقتی در دهلی شاهد كشتار مسلمانان هستیم انتظار داشتیم عربستان به‌عنوان داعیه‌دار جهان اسلام از مسلمانان حمایت كند. اما نه‌تنها حمایتی نكرد بلكه حتی پاكستان را هم تحت‌فشار قرار داد تا مواضع سرسختانه‌ای علیه هند اتخاذ نكند، اما در این میان مواضع ایران به‌خصوص رهبری ایران دلگرم‌كننده بود.
در مورد سازمان همكاری اسلامی هم باید گفت این سازمان، تقریبا مرده است و نیاز دارد سازمان جدیدی از طریق ایران، مالزی، پاكستان و تركیه جایگزین آن شده یا حداقل از داخل سازمان كنفرانس اسلامی كشورهایی برخیزند و از مسلمانان هند حمایت كنند. از سوی دیگر باید گفت سازمان ملل تحت‌تاثیر قدرت‌های بزرگی چون آمریكا و اروپاست و بیشتر به‌دنبال منافع اقتصادی است و فقط به كشورهایی فشار می‌آورد كه مخالف برنامه‌های ظالمانه این كشورهاست، بنابراین توقعی از این سازمان‌های بین‌المللی وجود ندارد.




سكوت نهادهای حقوق بشری، تحت‌تاثیر عربستان و آمریكا
صباح زنگنه، اولین سفیر و نماینده ایران در سازمان كنفرانس اسلامی
هندوستان، دومین جمعیت بزرگ دنیاست و از یك میلیارد و 200 میلیون نفر جمعیت این كشور، بیش از 200 میلیون نفر مسلمان هستند. بزرگ‌ترین اقلیت مسلمان در خارج از كشورهای اسلامی در هند است و مسلمانان در تاریخ این كشور نقش بسیاری در استقلال، توسعه و شكل‌گیری حكومت بعد از استقلال و اصولا در تمدن هند و آثار موجود دارند. مسلمانان حتی در توسعه تمدن، مهندسی، معماری، ادبیات و اقتصاد هند نقش بالایی دارند.
حال به دلیل اقلیت بودن یا رشد تفكرات افراطی و تبعیض‌های مذهبی، متاسفانه مسلمانان هند تحت فشار قرار دارند و این فشار، در مقاطعی چون مقطع فعلی كه دولت در دست برخی احزاب افراطی و تندرو قرار می‌گیرد، مضاعف می‌شود. ورود عناصری مانند ترامپ به فضای سیاسی هند و سخنرانی‌های تحریك‌آمیز و مالامال از تنفر وی در دهلی نو عملا به این فشار و اختلافات دامن زده و باعث حمله به مسلمانان این كشور شده است. یكی از مسؤولیت‌ها و اهداف سازمان كنفرانس اسلامی كه در حال حاضر به سازمان همكاری‌های اسلامی تغییر نام داده است، حمایت از مسلمانان و به‌خصوص حمایت از اقلیت‌های اسلامی است، بنابراین باید سازمان همكاری اسلامی نخستین گام‌های خود را در محكوم كردن این اعمال خشونت‌آمیز برمی‌داشت و خشونتگران را به عقلانیت و بازگشت به فرهنگ همزیستی مسالمت‌آمیز دعوت می‌كرد. اما متاسفانه این سازمان در حال حاضر گرفتار دو مشكل اساسی است. یكی از مشكلات این است این سازمان به مسائل سیاسی عربستان توجه كرده و براساس جهتگیری این كشور موضعگیری می‌كند و شدت و حدت و نرمی مواضع این سازمان در مقابل هند متناسب با مواضع عربستان است. به دلیل روابط گسترده میان هند و عربستان از جمله روابط اقتصادی، اگر عربستان خواهان محكومیت كشتارها می‌شد هند نیز تحت تاثیر عربستان قرار می‌گرفت.
یكی دیگر از مشكلات سازمان كنفرانس اسلامی، وابستگی دولتمردان عربستان به آمریكا به ویژه ترامپ است، بنابراین كمترین اعتراضی به رفتار ترامپ در هند نكردند. پس این موضع بر سازمان همكاری اسلامی منعكس و باعث شد این سازمان به تنش‌های اخیر توجه نكند و اقدامی علیه آن انجام ندهد. در چنین شرایطی برای مقابله با چنین كشتارهایی در هند، سازمان‌های مردم‌نهاد در دنیا یا شورای حقوق بشر باید به حركت درآیند. سازمان ملل اعم از دبیر كل، كمیسیون حقوق بشر یا شورای حقوق بشر یا كمیته اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی یا حتی یونسكو كه مسؤولیت فرهنگی و حركت به سوی گفت‌وگوی تمدن‌ها را دارد باید در زمینه مقابله با این كشتارها گام‌های موثری برداشته و اقدامات لازم را برای پایان دادن به این‌گونه رفتارهای خشونت‌آمیز انجام دهند.