خلاقیت‌های كرونایی

در شرایط شیوع ویروس کووید-19 و خانه‌نشینی مردم، برخی هنرمندان به اجراهای اینترنتی روی آورده‌اند

خلاقیت‌های كرونایی

در شرایطی كه كرونا بسیاری را خانه‌نشین كرده است، برنامه‌های سیما همچنان روی آنتن می‌روند و در این میان فقط تعدادی از آنها كه با حضور تماشاگران زیادی در استودیو پخش می‌شدند، تصویربرداری خود را فعلا متوقف كردند و برخی با رعایت نكات بهداشتی و ضدعفونی فضا همچنان به كارشان ادامه می‌دهند. «خندوانه» یكی از آن برنامه‌هایی بود كه ترجیح داد در این شرایط ضبط نداشته باشد و تصویربرداری برنامه را به زمان بهتری موكول كند. حالا این روزها رامبد جوان، مجری این برنامه سعی دارد برنامه‌ای كوتاه را تولید و از طریق اینستاگرام برای مخاطبان پخش كند. برخی از خواننده‌ها هم با لغو كنسرت‌شان برای جلوگیری از شیوع كرونا، كنسرت‌های اینترنتی برگزار كردند. در ادامه نگاهی به این فضای تازه انداخته‌ایم.

خونه بازی
رامبد جوان در شرایطی كه به‌خاطر شیوع ویروس كرونا تصویربرداری «خندوانه» را به تعویق انداخته است؛ هرچند شاید از او انتظار می‌رفت در این شرایط که جامعه به چنین برنامه‌هایی نیاز دارد، خندوانه را تولید و کاری می‌کرد همه مردم بتوانند پای تلویزیون، لحظات خوشی را بگذرانند. با همه اینها، او به‌تازگی برنامه‌ای اینترنتی با زمانی حدود 30 تا 40 دقیقه را تولید می‌كند. به گفته او برنامه اینستاگرامی «خونه بازی» با هدف بالا بردن سطح كیفیت زندگی در روزهای خانه‌نشینی ساخته می‌شود و بخش‌ها و موضوع‌هایی مثل مسابقه، سرگرمی، خندیدن، روان‌شناسی، موسیقی،‌ خلاقیت، پزشكی و... دارد. او در اولین قسمت این برنامه گفت: «كرونا در سطح شهر بسیار منتشر شده است و تذكر داده شده همه در خانه بمانیم و افرادی كه همچون من مشكلات ریوی دارند اگر مبتلا به ویروس كرونا بشوند خداحافظ! پس بهتر است در خانه بمانیم و مجبوریم تعداد روزها و شب‌های زیادی در خانه باشیم و همین خانه ماندن بدتر از كرونا است كه می‌تواند منجر به افسردگی، پرخاشگری و چاقی شود. باید بتوانیم سطح كیفیت زندگی را در طول این روزها بالا ببریم كه با عنوان مدیریت خانه‌نشینی مطرح می‌شود. به همین دلیل یك برنامه اینستاگرامی با نام خونه‌بازی ساخته شده است.»





كنسرت خانگی
تعدادی از خوانندگان هم در حالی‌كه ناگزیر از لغو كنسرتشان برای حفظ سلامتی مردم شدند، به اجرای كنسرت‌های اینترنتی روی آوردند و در همان تاریخی كه قرار بود روی صحنه بروند از فضاهایی مثل خانه و استودیوهای خود برای مخاطبانشان خواندند. بنیامین بهادری كه قرار بود 6 اسفند در سالن میلاد، روی صحنه برود یكی از این افراد بود كه از پشت‌خانه‌اش در لایو اینستاگرام به اجرا پرداخت و این كنسرت حدود 7000 تماشاگر داشت. او درباره شكل‌گیری این ایده بیان كرد: «روزی كه خبر لغو كنسرت‌ها آمد این ایده به نظرم رسید و دوستان مثل همیشه همراهی‌ام كردند. مطمئن هستم دوستان دیگر هنرمندم نیز از این ایده استقبال می‌كنند.» حجت اشرف‌زاده هم بعد از آن همراه گروهش در كافه‌ای آواز خواند و این كنسرت جمع و جور را زنده با مخاطبانش در اینستاگرام به اشتراك گذاشت.
كسان دیگری چون روزبه نعمت‌اللهی، گرشا رضایی، گروه دال، گروه سیریا، ماكان اشگواری و... هم به این حركت پیوستند و در این مدت به‌صورت لایو كنسرت گذاشتند یا اعلام كردند روزهای آینده چنین اقدامی خواهند كرد. علاوه‌بر آنها احسان گودرزی، كارگردان و بازیگر هم در اینستاگرام، زنده نمایشنامه‌خوانی كرد. فرهاد و فرشاد فزونی نیز از طریق این شبكه اجتماعی هرشب به اجرای بداهه‌گویی و بداهه‌نوازی می‌پردازند.



ادامه روی آنتن
در این شرایط چنین اقداماتی برای امیدبخشی و خوب كردن حالت مردم، ستودنی است و باعث می‌شود آن حس ركود و توقفی كه بسیاری از ما در حال تجربه‌اش هستیم ادامه نداشته باشد. در واقع سبب می‌شود با خلاقیت در فضاهایی تازه، حیات فعالیت‌هایمان را حفظ كنیم. اما برخی برنامه‌ها هستند كه می‌توانند همچنان روی آنتن باشند یا با رعایت نكات ویژه سلامتی و بهداشتی تصویربرداری كنند. انتظار نمی‌رود همه آنها به همان شكل قبل پیش بروند، اما می‌شود خلاقیت‌هایی كه این روزها شاهدش هستیم را هنرمندان در رسانه‌ای ادامه دهند كه مخاطبان زیادی امكان تماشایش را دارند. مثلا «خندوانه» مدتی برنامه دیگری را با عنوان «قاچ» روی آنتن می‌فرستاد كه در آن خبری از تماشاگر نبود، پس فصل جدید خندوانه هم می‌شد برای مدتی به این شكل جلو برود یا همین برنامه اینترنتی جوان هم امكان آن را دارد كه نه در ابعاد خنداونه، بلكه با همین همكاری‌های مجازی و از فضای خانه به قاب تلویزیون برسد و امتداد برنامه‌ای باشد كه این روزها بسیاری سراغش را می‌گیرند.