سیاحت پـــای تلویـــزیــــون

جزئیات اختصاصی از 4 سریال تلویزیونی که امسال مهمان خانه‌های مردم هستند

سیاحت پـــای تلویـــزیــــون

ماراتن مجموعه‌های نوروز از قدیم الایام وجود داشته و تا امروز هم ادامه دارد. طبیعی است رقابت میان سازندگان آثار نمایشی بالاست، به دلیل این‌كه نوروز مخاطبان زیادی را پای جعبه جادویی می‌نشاند. بنابراین هر یك از سازندگان و حتی شبكه‌های تلویزیونی علاقه مند هستند بهترین اثر نمایشی سال را برای پخش در این ایام آماده كنند. البته رقابت با این‌كه زیاد است، اما همیشه مثبت بوده و به هیچ وجه منجر به دلخوری میان كارگردانان و بازیگران نشده است. امسال با وجود مهمان ناخوانده كه به كرونا معروف و شهره است و این روزها ترس زیادی را در دل مردم ایران و دیگر كشورها انداخته، طبیعی است وظیفه هنرمندان نسبت به قبل سنگین‌تر شده است. چون با توجه به این مهمان ناخوانده كه حالا حالاها هم قرار نیست رفع زحمت كند، مردم باید در ایام نوروز قرنطینه خانگی باشند، به همین دلیل رسانه ملی هم سعی دارد با چهار مجموعه متنوع كه هر كدام موضوعات متفاوتی را دستمایه قرار داده‌اند، مردم را سرگرم كنند. همین اتفاقات باعث شده هنرمندان هم نسبت به سال‌های گذشته تلاش‌شان را بیشتر كنند، حتی در این روزهای كرونایی كه بیشتر مردم در خانه نشسته‌اند، اما آنها شبانه‌روز مشغول ضبط آثار نوروزی هستند تا بتوانند از این طریق لبخند را به دل مردم بیاورند و آنها را با مجموعه‌های تلویزیونی جذاب سرگرم كنند. بنابراین هر كدام به سهم خودشان این روزها تلاش می‌كنند، حتی با آن‌كه احتمال دارد خودشان هم بیمار شوند، اما سختگیرتر از این حرف‌ها هستند و به خاطر علاقه به مردم و احترامی كه برایشان قائل هستند، كارشان را ادامه می‌دهند. ویژگی عمده سریال‌های نوروزی امسال، پرداختن به زندگی عامه مردم است تا قصه‌ها برای مردم قابل لمس باشد. شبكه یك برای نوروز امسال فصل ششم پایتخت را آماده می‌كند كه همه مردم ایران شخصیت‌های پایتختی‌ها را دوست دارند. حال این بار قرار است پایتختی‌ها با ماجرای متفاوتی مردم را سرگرم كنند و آنها را بخنداند. شبكه دو برای نوروز سراغ یك مجموعه طنز رفته كه درباره یك پیشكسوت فوتبال است. شبكه سه هم با ساخت مجموعه دوپینگ به سراغ ژانر فانتزی ــ تخیلی رفته و روایتگر قصه دو نوزاد است. شبكه پنج هم كه چند سالی بود برای ایام نوروز سریال تولید نمی‌كرد، اما امسال دست به كار شده و مجموعه میانبر را پخش می‌كند. البته این مجموعه از چندی پیش روانه آنتن شده و در ایام نوروز قصه‌ها كاملا با این ایام همخوانی دارد.

بهنام بانی به پایتختی‌ها  پیوست
نام سریال: پایتخت 6
شبكه: یك
كارگردان: سیروس مقدم
تهیه‌كننده: الهام غفوری
بازیگران: محسن تنابنده، احمد مهرانفر، ریما رامین‌فر، نسرین نصرتی، هومن حاج عبداللهی، بهرام افشاری، مهران احمدی، سارا و نیكا فرقانی.
آخرین وضعیت: 80 درصد تصویربرداری تمام شده است. گروه از شیرگاه به سمت تهران حرکت کردند و از روز سه‌شنبه هفته جاری بقیه کار را در تهران پیگیری می‌کنند. قرار است ادامه کار در یک خانه ویلایی و یک هتل تصویربرداری شود. همزمان با تولید، تدوین هم انجام می‌شود.
داستان: پایتختی‌ها طبق پنج فصل قبل، این بار هم با ماجراهای زیادی روبه‌رو می‌شوند كه قطعاً برای مردم جالب است. در این فصل به مساله ویلاسازی‌ها در زمین‌های كشاورزی و شالیزارهای شمال توجه شده و افتتاح بزرگراه تهران ــ شمال یكی دیگر از مسائلی است كه به آن پرداخته شده است.
توضیحات: یكی از ویژگی‌های اصلی موفقیت پایتختی‌ها، تیم نویسندگان آن بوده و بعد از فوت خشایار الوند، محسن تنابنده از آرش عباسی برای نگارش كمك گرفته است. حال باید دید او در فصل ششم چه عملكردی دارد. در این فصل بابا پنجعلی كه پیش از این علیرضا خمسه آن را بازی می‌كرد، فوت كرده و اعضای آن نیز اهدا شده است و دیگر در این سریال حضور ندارد و فقط در برخی قسمت‌ها روح او حضور پیدا می‌كند. مهران احمدی هم در نقش بهبود كه در فصل‌های قبل غایب بوده، این بار حضور دارد. بهرام افشاری هم که نقش بهتاش را بازی می‌كند که به عنوان گلر دوم تیم نساجی قائمشهر حضور دارد. همچنین بهنام بانی، خواننده، در یكی از سكانس‌های این فصل حضور كوتاهی دارد و به عنوان خواننده در یك جشن پایتختی‌ها شركت می‌كند. همچنین رحمت پس از پنج فصل در این فصل ازدواج می‌كند. چند روز پیش هم ویدئویی منتشر شد و ریما رامین‌فر در آن اعلام كرد كه با وجود كرونا، مشغول ضبط سریال هستند.
اولین فصل مجموعه پایتخت که به پایتخت یک معروف است، نوروز سال 90 از شبکه یک سیما پخش شد و آن زمان کسی تصور نمی‌کرد این مجموعه آن‌قدر مورد استقبال قرار بگیرد که ساخت آن به مدت شش سال دیگر ادامه پیدا کند و در این میان نه تنها از محبوبیت این سریال و شخصیت‌هایش در طول سال‌ها کاهش پیدا نکرده بلکه ارتباط آن با مخاطبان افزایش نیز داشته است.
برای موفق بودن این سریال دلایل مختلفی را می‌توان نام برد. علت‌هایی همچون ساخت آن بدون شتابزدگی، خلق کاراکترهای شناسنامه‌دار و شخصیت‌پردازی آنها، نمایش خوب تضادها، تفاوت‌ها و حتی دوقطبی‌هایی که در بین شخصیت‌ها وجود دارد، اضافه کردن شخصیت‌های جدید به هر فصل با توجه به شرایط داستان، خلق کمدی موقعیت با استفاده از طنز درست کلامی، تعریف قصه واقعی مردم همراه با جزئیات آن و بهره‌گیری درست از ظرفیت‌های بومی از جمله دلایل موفقیت پایتخت است.
اما مهم‌ترین علت برتری سریال پایتخت نسبت به برخی مجموعه‌های تلویزیونی دیگر توجه آن به زندگی عامه مردم است و همه شخصیت‌های آن همانند نقی معمولی افرادی معمولی هستند و به همین دلیل مخاطب ایرانی با آن همذات‌پنداری می‌کند و تجربه این سریال نشان می‌دهد هرگاه سازندگانی آثار تلویزیونی و سینمایی به جامعه واقعی مردم نزدیک شدند، کاملا می‌توانند با آنها ارتباط برقرار کنند.
یکی از ویژگی‌های پایتخت این است داستانی که تعریف می‌کند به روز است. در فصل اول این مجموعه که سال 90 ساخته شد و به نوعی اولین آشنایی مردم با نقی معمولی بود، به مشکلات مهاجرت از شهرهای دیگر  به تهران در روایت طنز پرداخته شد.
در فصل دوم با نشان دادن فعالیت نقی در یک کارگاه گنبد و گلدسته‌سازی و ماموریت او برای بردن یک گنبد و گلدسته به روستایی در قشم به ریشه‌های مذهبی ایران توجه شده است.
در پایتخت 3 به اهمیت مسائل محیط زیست، ورزش و لزوم استقامت در کارها پرداخته شده است. در فصل 4، با توجه به فضای انتخاباتی کشور به نقش زنان در شوراها و اهمیت مشارکت آنها در فعالیت‌های اجتماعی توجه و در فصل 5، با توجه به شرایط روز و در قالبی طنز به داعش پرداخته شده است.
شیرگاه، ساری، قائمشهر، نمک‌آبرود، چالوس، ورزشگاه آزادی و ‌کمپ تمرینی باشگاه نساجی قائمشهر از جمله مکان‌هایی است که فیلمبرداری این سریال در آن انجام شده است.
سازندگان این سریال هرچند در میانه ساخت آن با بحران گسترش ویروس کرونا مواجه شدند اما با تدبیر تهیه‌کننده و مراقبت‌های بهداشتی همه تلاش خود را کردند تا این مجموعه را در 15 قسمت برای پخش در نوروز 99 آماده کنند و همان‌گونه که پرستاران و پزشکان با این ویروس مبارزه کردند، آنها در جبهه‌ای دیگر با ساخت یک مجموعه تلویزیونی جذاب خنده را بر لبان مردم از طریق رسانه ملی بیاورند تا کمی نگرانی درباره ویروس کرونا کاهش پیدا کند.



ماكان بند، تیتراژ كامیون را می‌خواند
نام سریال: كامیون
شبكه: دو
كارگردان: مسعود اطیابی
تهیه‌كننده: ابراهیم آرزو و شهرام دانشپور
بازیگران: مهدی هاشمی، لعیا زنگنه، جهانبخش سلطانی، بیتا سحرخیز، نادر سلیمانی، علی عامل هاشمی، بهنام شرفی، هادی مرتضی‌زاده، ماهان عبدی و كامیاب دانشپور
آخرین وضعیت: 90 درصد تصویربرداری تمام شده و گروه در مكان اصلی این سریال واقع در ستارخان مستقر هستند. همزمان مراحل فنی هم انجام می‌شود.
داستان: این مجموعه طنز درباره یك پیشكسوت فوتبال است كه مدتی روی كامیون باربری كار می‌كند و پس از آشنایی با سه دانشجو كه صاحبخانه به دلیل مشكلاتی اثاثیه‌شان را به خیابان ریخته است، درگیر ماجراهایی می‌شوند.
توضیحات: ماكان بند كه از گروه‌های پرطرفدار موسیقی پاپ هست، برای اولین بار تیتراژ یك سریال تلویزیونی را می‌خوانند. مهدی هاشمی نقش پیشكسوت فوتبال را بازی می‌كند. هادی مرتضی‌زاده شركت‌كننده برنامه عصر جدید یكی از بازیگران سریال نوروزی كامیون است. او در یكی از قسمت‌های برنامه عصرجدید شركت و اعلام كرد نمی‌تواند خوب صحبت كند، اما چون كسی را كه دوست دارد و خواسته آن فرد این است كه در برنامه احسان علیخانی شركت كند، به همین دلیل به برنامه آمده است و شروع به آواز خواندن كرد، در حالی كه نمی‌توانست كلمات را درست ادا كند. همین اجرای او مردم را تحت تاثیر قرار داد، اما از اوسط اجرا خیلی خوب كلمات را ادا كرد و بعد از پایان اجرا گفت كه ببینید چه بازیگر خوبی هستم و توانستم شما را تحت تاثیر قرار بدهم! البته این حركت هادی مرتضی زاده در فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا كرد و موافق و مخالف زیادی هم داشت. حال قرار است او هم در سریال نوروزی شبكه دو نقش یك دانشجو را بازی كند.




بهره بردن از گونه تخیلی -فانتزی
نام سریال: دوپینگ
شبكه: سه
كارگردان: رضا مقصودی
تهیه‌كننده: سیدامیر پروین حسینی
بازیگران: شبنم مقدمی، هادی حجازی‌فر، محمد بحرانی، الناز حبیبی، نیما شعبان‌نژاد و...
آخرین وضعیت: مراحل تصویربرداری كه همزمان تدوین هم انجام می‌شود.
داستان: قصه این سریال درباره دو نوزاد است كه از زمان تولد كه همزمان به دنیا می‌آیند با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند كه حتی آینده آنها را در بر می‌گیرد.
توضیحات: این سریال در سكوت خبری ساخته می‌شود و گونه آن فانتزی-تخیلی است. شنیده‌ها حاكی است كه گونه این سریال برای مخاطبان متفاوت خواهد بود و برای اولین بار در تلویزیون می‌بینند. همچنین مخاطبان در این سریال تركیب تخیل و رویا را می‌بینند كه برایشان جذابیت خواهد داشت. در این سریال بازیگران ایفاگر نقش‌های سختی هستند كه باید هم فانتزی بازی كنند و هم تخیلی. همین كار آنها را  در دوپنیگ دشوارتر كرده است. همچنین دست اندركاران سریال برای در آوردن تعدادی از صحنه‌ها از جلوه‌های ویژه متفاوتی بهره می‌برند كه در تلویزیون تا به حال به این میزان نبوده است. با توجه به این كه كار به موقع برای پخش برسد، در كنار گروه اصلی برای ضبط، گروه دوم هم انتخاب شده است. به همین دلیل بخش‌هایی از سریال را برزو نیك‌نژاد كارگردانی كرده است.




قصه‌های شاد نوروزی
نام سریال: میانبر
شبكه: پنج
كارگردان: یزدان فتوحی
تهیه‌كننده: محمد صالحیان
بازیگران: غلامرضا نیكخواه، محمود جعفری، شهین تسلیمی، كمند امیرسلیمانی، سیاوش چراغی‌پور، اشكان اشتیاق و امیر نوری
آخرین وضعیت: گروه مشغول تصویربرداری هستند و همزمان تدوین هم انجام می‌دهد. بازیگران جدید هم اضافه می‌شوند.
داستان: «میانبر» داستان ساكنین یك ساختمان و ماجراهایی است كه اهالی این ساختمان خلق می‌كنند. با توجه به آپارتمان نشینی در كلانشهرها و به خصوص تهران و مشكلاتی اغلب بین ساكنان ایجاد می‌شود.
توضیحات: پخش این سریال از چندی پیش آغاز شده و گروه بخش‌هایی از این سریال را برای نوروز آماده می‌كنند. این در حالی است كه در سال‌های اخیر شبكه پنج برای ایام نوروز سریال نداشته و این اتفاق خوبی است. نویسندگان سریال برای ایام نوروز قصه‌ها را شاد نوشته‌اند تا مردم از تماشای سریال لذت ببرند. همچنین گروه به مناسبت‌های تقویم هم توجه كرده و متناسب با آن قصه‌ها را نگارش كرده‌اند.
یزدان فتوحی، سومین تجربه سریال‌سازی‌اش را با میانبر تجربه می‌كند. وی در گفت‌وگو با جام‌جم با توجه به تولید همزمان با پخش این سریال بیان كرد: همین نكته باعث می‌شود تندتر و زودتر كار كنیم. با این حال ریتم تند و شتابی كه در تولید وجود دارد، باعث نمی‌شود به كیفیت كار لطمه‌ای وارد شود. چون من خیلی در كارگردانی وسواس دارم. همان طور كه دیدید ما تك دوربین كار می‌كنیم و پلان‌های حركتی داریم كه متناسب با لزوم در قصه است.
وی ادامه داد: با وجود فضای جمع و جوری كه داریم، اما زوایای مختلف خانه را به مخاطب نشان می‌دهیم تا تكراری و یكنواخت نشود. سكانس‌های مغازه و پارك و خیابان هم داریم تا جذابیت بصری برای مخاطب ایجاد كرده باشیم. كار تصویربرداری همزمان با پخش را هم دوست دارم. چون احساس می‌كنم پا به پای مخاطب جلو می‌رویم.
مردم خاطرات خوبی با سریال‌های آپارتمانی دارند. از همین رو فتوحی در این باره توضیح داد: من فكر می‌كنم تلویزیون از همان سال‌هایی كه ما كودك بودیم تا امروز حكم این را دارد كه همه خانواده را كنار هم جمع كند. به همین دلیل ساخت كارهایی از این دست جزو دغدغه‌های من بود و خیلی دوست داشتم سریالی بسازم كه خاطرات خوب گذشته را در ذهن مخاطب تداعی كند. چون من همه برنامه‌های تلویزیون را تماشا می‌كنم و حتی دیدن كارهای همكارانم هم برایم لذت بخش است.