توصیه های کوچک  برای نبرد با ویروس بزرگ

این روزها كه همه جا حرف كروناست برای ورود به منزل خرید و حضور در محل كار چه نكات ایمنی را باید رعایت کرد

توصیه های کوچک برای نبرد با ویروس بزرگ

این روزها، همه می‌پرسند، لباسم كرونایی است؟ دستم ویروسی شده است؟ آیا می‏توانم روی صندلی میز كارم بنشینم؟ آیا ویروس كرونا با من وارد خانه می‎شود؟ سوالاتی كه البته كمتر كسی، جواب روشنی برایش دارد. این روزها، خیلی‌ها كه مجبور به تردد در شهر هستند، هر روز لباس‌هایشان را می‎شویند و خیلی‌های دیگر، بی‎خیال شاخ‏ به شاخ شدن با ویروس كرونا، روی صندلی‌های مترو و اتوبوس‎ می‎نشینند و خوراكی‌هایشان را با خوشحالی باز می‎كنند و انگشتان را هم لیس می‎زنند. محمدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن علمی بهداشت محیط ایران و متخصص اپیدمیولوژی بیماری‌های واگیر در گزارش امروز به این سوالات پاسخ می‏دهد و از نكات پیشگیرانه‌ای می‌گوید كه قبل و پس از ورود به خانه، حین خرید و در محل كار باید رعایت كنید.

ورود به خانه با ایمنی تمام
 موضوع اینجاست كه فرقی ندارد، چه كرونا باشد و چه نباشد، لباس‎هایی كه بیرون از خانه می‌پوشید، همگی آلوده هستند. لباس‌های شما، با صندلی خودروی شخصی، مترو و تاكسی‌ها در تماس‌است و این یعنی آلودگی. آلودگی لباس‌‌های شما اجتناب‎ناپذیر است. حالا كه ویروس كرونا هم شایع شده‎ است،  آلودگی  لباس‌های شما ممكن است بیشتر دردسرساز شود‌. پس شك نكنید، لباستان آلوده و ممكن است یكی از آن ویروس‌ها كوچك تاجدار به آن چسبیده باشد، نباید بی‎محابا به داخل خانه وارد شوید.
   یك كمد یا یك قفسه مخصوص یا یك بقچه برای لباس‎هایی كه با آن بیرون می‎روید، در نظر بگیرید. بهترین مكان برای نگهداری لباس‌های آلوده شما، كمدها و قفسه‏های دربسته هستند.
  كاور نایلونی یا كاورهای پارچه‎ای بهترین گزینه برای پوشش لباس‌های آلوده شماست.
  لباس‎هایی را كه با كاور پوشانده‎اید، درون كمد مخصوص آویزان كنید و   دست‎هایتان را  بشویید.
  بهترین كار این است بعد از درآوردن لباس‌هایتان استحمام كنید.
  یادآوری: با لباس‌هایی كه با آن در سطح شهر ‌و محیط كار‌ حاضر می‎شوید وارد آشپزخانه نشوید و ‌روی مبل خانه ننشینید.
  رعایت اصول ایمنی ورود به منزل برای همه اعضای خانواده باید انجام شود.
  از هر كسی كه وارد منزل شما می‎شود، از دوستان و اقوام، بخواهید اصول ایمنی ورود به منزل را رعایت كنند. هرچند در شرایطی كه ابتلا به شیوع كرونا، به شدت شایع است، كمتر باید رفت‏وآمد كنید.
  درصورتی كه جزو كادر درمان هستید یا به مراكز درمانی و بیمارستانی، رفت‎وآمد دارید، از یك گندزدای متوسط، با درصد الكل 70 درصد برای شست‌وشوی لباس‎هایتان استفاده كنید. در این شرایط است كه تنها، باید هر روز لباس‎هایتان را بشویید.
هیچ‏گاه كفش‌هایتان را به داخل خانه نبرید. كفش‌ها منبع آلودگی هستند. به‌خصوص این كه بدانید، عامل انتقال ویروس كرونا، مخاط و ترشحاتی است كه در سطح شهر هم فراوانند. بهترین كار این است که كفش‌ها را در جا كفشی قرار دهید.
  هر هفته یك بار، ته كفش تان را با یك مایع ضدعفونی‎كننده متوسط بشویید. البته مراقب باشید كفش تان از جنسی نباشد كه به مواد ضدعفونی‌كننده حساس است و نتیجه شست‌وشوهای هفتگی‎تان یك كفش خراب بشود.
  قبل از ورود به منزل، قبل از این كه پایتان را روی قالی خانه بگذارید، جورابتان را دربیاورید. جورابتان مدت زمان زیادی درون كفش بوده است و این یعنی منبع آلودگی ‌.
  جوراب‌تان را در روشویی دستشویی بشویید. یك مایع شست‌وشو كه حاوی گندزدا‌ست، مانند پودر لباسشویی یا حتی مایع شست‌وشو می‏تواند برای شستن جوراب شما مناسب باشد. هر روز جورابتان را بشویید.
  بعد از ورود به منزل، سوئیچ خودرو، كیف پول و وسایل دیگرتان را ضدعفونی كنید.
  برای سوئیچ و كیف پولتان یك جای مناسب، كمد یا آویز درنظر بگیرید.
  اگر بعد از ورود به منزل به دستگیره در دست زده‏اید، آنها را ‌ضدعفونی‏ كنید.
  بعد از درآوردن لباس‎ها و قبل از شست‌وشوی دست، دستان خود را به چشم‎ها، بینی، دهان و حتی سطح پوستتان نزنید. اینها راه‎های ورود  ویروس كرونا به بدن هستند.
نه به خرید ویروس كرونا
 درست است كه شما در خانه قرنطینه شده‏اید و نباید از خانه خارج شوید، اما اگر قادر به خرید آنلاین نیستند و نیاز به حضور در فروشگاه‎ها دارید، باید نكاتی را رعایت كنید؛ زیرا فروشگاه‌ها مراكزی ‌هستند كه احتمال حضور شخص مبتلا و انتشار ویروس در ‌آنها بالاست.  رعایت اصول اولیه ایمنی و بهداشتی است كه در این مكان‎ها حرف اول را می‎زند.
 مسائلی كه با رعایت آنها، هیچ ویروسی نمی‌تواند خود را در سبد خریدتان بیندازد‌.
  از ماسك و دستكش استفاده كنید. اگر مجبور به خرید هستید، بهتر است با اصول ایمنی در مكان‌های عمومی حاضر شوید.
  از كیسه‎های پارچه‎ای یا كاغذی استفاده كنید. كیسه‎های كاغذی را می‎توانید در سطل زباله های قابل بازیافت بیندازید‌.‌ كیسه‎های پارچه‎ای هم قابل شست‌وشو هستند.
  خودتان كارت بكشید. كارت بانكی‎تان را به مسؤول صندوق ندهید. شاید یك ویروس كرونا، روی دستان او یا دستكش فروشنده نشسته و منتظر است حیاتش را روی كارت بانكی شما ‌ادامه دهد. رمز كارتتان را هم خودتان باید بزنید اما بهتر است برای این كار از دستكش یا ابزاری مانند خودكار استفاده كنید.
  اجناسی را كه خریده‎اید، درون یك كیسه مخصوص قرار دهید. یك كیسه برای نان، یك كیسه برای گوشت، یك كیسه برای سبزیجات و یك كیسه هم برای مواد خشكی كه خریده‏اید، درنظر بگیرید.
  بعد از ورود به خانه، كیسه‏های خریدتان را روی سطوح كابینت و یا سرامیك آشپزخانه نگذارید. بهترین كار این است كه كیسه‎های خرید را روی سفره‎های نایلونی یك بار مصرف یا روی یك تكه پارچه بگذارید.
  اقلامی را كه خریده‎اید، درون ظرفشویی آشپزخانه قرار دهید.
   اقلام قابل شست‌وشو را بشویید یا پس از ضدعفونی كردن درون كابینت‌ یا یخچال‎، بگذارید. مواد غیر قابل شست‌وشو را نیز باید با رعایت نكات ایمنی و در ظروف در بسته نگه داشت. ‌
  برخی اقلامی را كه امكان شست‌وشو ندارد‌، می‌توان زیر نور خورشید قرار داد.
  درصورتی كه از كیسه‎های پارچه‎ای استفاده می‎كنید، بعد از خالی كردن اقلام، سریع آنها را با مواد گندزدای متوسط، بشویید.



كار كردن با كرونا
 بهترین كار این است كه در محل كارتان حاضر نشوید و دوركاری كنید، اما اگر مجبورید كه پشت میز كارتان بنشینید و كار كنید، پس بهتر است  اصول بهداشتی را رعایت كنید. محل كارتان، خانه دوم شماست و مدت زمان زیادی را آنجا می‌گذرانید.
 پس با رعایت اصول بهداشتی، محیط كارتان را در شرایطی كه ویروس كرونا در كمین‌تان است، ایمن كنید.
بهترین كار این است كه با دستكش و ماسك به محل بروید اما زمانی كه به محل كارتان رسیدید، لازم نیست ماسك به صورت بزنید یا دستكش به دست داشته باشید.
آسانسور و دكمه‎های آن، می‎تواند محل خوبی برای رشد ویروس كرونا باشد. با یك دستمال كاغذی یا با دستكش، دكمه آسانسور را بزنید. اگر با انگشتان دكمه‎ها را لمس كردید، بعد از آن حتما دستانتان را بشویید.
قبل از این كه پشت میز كارتان بنشینید، با دستمال و مواد ضدعفونی‎كننده، كیبورد، میز كار، تلفن، خودكار و همه اجسامی را كه در طول روز، با آنها در تماس هستید، ضدعفونی كنید.
دست‎های خود را بعد از ضدعفونی‌ كردن سطوح و اجسام، با اصول بهداشتی و به مدت 20 ثانیه بشویید.
پشت میز كارتان، غذا نخورید اما اگر مجبور شدید، قبل از آن دست‎ها را بشویید و میز كارتان را دوباره ضدعفونی‎ كنید.
بهتر است یك ژل ضدعفونی كنند یا ‌اسپری الكل رقیق‌ روی میز كار خود داشته باشید، تا در صورت نیاز، دست‌هایتان را ضدعفونی كنید.
در طول روز و با فواصل مشخص دست‎های خود را با آب و صابون، بشویید. بهترین كار این است كه 25 تا 30 بار، در روز، دست‎هایتان را با آب و صابون بشویید.
در طول روز، دست‎هایتان را به چشم‎ها، بینی و دهانتان نزنید.
تلفن همراه و خودكار خود را ضدعفونی كنید. لیوان و وسایل شخصی‏تان را هم هر روز، با مواد گندزدایی متوسط، بشویید.
هر از چندگاهی، پنجره اتاق كارتان را باز كنید تا هوا در جریان باشد. این كار علاوه بر تهویه هوا و كاهش احتمال شیوع ویروس،‌ بوی مواد
 ضدعفونی كننده را نیز كاهش می‌دهد.