تماشای کیهان زیر آسمان‌های جهان

تماشای کیهان زیر آسمان‌های جهان


پیشنهاد موسیقی: اجراهای سال 98 کلهر در شهرهای مختلف دنیا
 این‌که این‌جا آثار کیهان کلهر را به عنوان نوعی از موسیقی که شاید همه اهل شنیدنش نباشند، برای شنیدن در تعطیلات معرفی می‌کنیم
از این روست که می‌بینیم هر وقت بلیت‌فروشی اجراهای این موسیقی‌دان آغاز می‌شود رکورد می‌زنید و در چند دقیقه تمامش می‌کنید و حسرت می‌نشانید بر دل خیلی‌ها که جا می‌مانند از خرید بلیت. پیش خودمان می‌گوییم با این اوصاف که استاد این‌قدر طرفدار دارد و هواداران او دیگر در اقلیت نیستند، پس پیشنهاد موسیقی‌اش برای روزهای شنیدن در روزهای تعطیل پیش رو، می‌تواند عده بسیاری از مخاطبان موسیقی را مورد خطاب قرار دهد. این را می‌گذاریم پای جادوی کمانچه‌نواز ستایش‌شده ایرانی که توانسته موسیقی نابش را تا این‌قدر در دل‌های عموم بگسترد و از هر طیفی با هر سلیقه‌ای طرفدار داشته باشد. بیش باد.
کیهان کلهر امسال آلبومی منتشر نکرد و هنوز واپسین اثر منتشرشده او در قالب آلبوم همان «هنوز پاییز است» محسوب می‌شود که سال 97 در بازار موسیقی عرضه شد. اما خب تمرکز استاد در سال 98، به‌مانند سال پیشین، بر اجراهای متعدد صحنه‌ای در ایران و جهان بود. تلاش او در توسعه ایده‌های موسیقیایی‌اش از مسیر اصرار بر اجراهای متعدد در سال 98، کاملا به چشم آمد و جای انتشار آلبوم را گرفت. ویژگی این اجراها را از دو وجه می‌توان بررسی کرد:
نخست این‌که او در گستردن سفره کنسرت «شهر خاموش» بر پهنه جغرافیایی ایران و چند کشور در جهان، خواست این اجرا را که یکی از شاهکارهای موسیقی جهان در دهه گذشته محسوب می‌شود به گوش خیلی از مردم برساند و از راه اجراهای متعدد یک کنسرت، هم مرکزیت‌زدایی را مد نظر قرار دهد و هم مخاطبان متعدد خودش را در سراسر ایران و نه تنها در تهران، سیراب کند. این‌گونه بود که در سال 98، هزاران نفر توانستند از نزدیک، یکی از خوش‌تراش‌ترین نواهای هستی را بشنوند.
ویژگی دوم، اتفاقا جدای از ویژگی اول قابل بررسی است. کلهر که بارها و بارها در طول سال گذشته و امسال، یک کنسرت یعنی «شهر خاموش» را روی صحنه برد، به عنوان هنرمندی که کارش هم‌نفسی با موسیقی ملل مختلف و یافتن قرابت با هنرمندان کشورهای گوناگون است، تنوع در اجراها را نیز فراموش نکرد و با چندین و چند هنرمند ایرانی و خارجی در کشورهای مختلف دنیا همکاری کرد و اجراهای درخشانی به یادگار گذاشت. ابتدای سال او با آهنگسازی پروژه جدید جاده ابریشم که «شهزاده غم‌ها» داشت با این گروه همکاری کرد. با اردال ارزنجان در مراسم اعطای بیستمین جایزه موسیقی وومکس که به خودش رسیده بود در فنلاند روی صحنه رفت و همکاری با هنرمندان جهان را با اجرای کنسرت با رامبرانت تریو در لندن ادامه داد و سپس در چند شهر آمریکا دوباره با جاده ابریشم کنسرت اجرا کرد. مدتی را هم با چند اجرای دونوازی با بهنام سامانی در چند شهر اروپا سپری کرد و  با کیا طبسیان و هادی حسینی هم در سوئیس روی صحنه رفت.
حالا شاید بپرسید این‌ها که گذشته و رفته و خوش به حال کسانی که بودند و از نزدیک دیدند و حالا ما چه کنیم. اما خبر خوبی برایتان داریم و آن هم این‌که جز اجرای کنسرت‌های «شهر خاموش» در ایران، بخش‌هایی از این همه اجرای متنوع را که نام بردیم، می‌توانید در کانال شخصی کیهان کلهر در تلگرام یا در چند سایت به‌اشتراک‌گذاری ویدیو پیدا کنید و به تماشا بنشینید. می‌دانید که، کلهر، دیدنی‌اش، افزونه‌ها دارد بر شنیدنی‌اش؛ زبان بدن او در نوازندگی، حاوی جزئیات دیدنی بسیاری است که شنیدن موسیقی‌اش را هم لذت‌بخش‌تر می‌کند.