ساخت استخر روی تپه چند هزار ساله اسكو

ساخت استخر روی تپه چند هزار ساله اسكو


این روزها فیلمی با عنوان وضعیت اندوهبار تپه 6000 ساله اسكو در داراب پارس در فضای مجازی منتشر شده است. در این فیلم به تپه‌ای باستانی در داراب استان فارس اشاره شده كه در وضعیت مناسبی نیست و ضمن حفاری‌های متعدد غیرمجاز در آن، رد ماشین‌‌های سنگین روی آن دیده می‌شود.
به گزارش ایلنا محمود ابراهیمی، باستان‌شناس و دوستدار میراث‌‌فرهنگی در این خصوص گفته تپه اسكو در شرایط مناسبی نیست. در بازدیدی كه اسفند ۹۸ از این تپه باستانی داشتیم شاهد رد لاستیك‌های لودر بودیم كه این ردها تازه بودند. درعین حال استخری بزرگ به ابعاد
۲۵ در ۳۵ متری روی تپه درست ساخته‌اند كه برای مصارف كشاورزی است.  بر اساس بررسی‌های باستان‌شناسی قدمت این تپه به هزاره ۴ و ۵ قبل از میلاد می‌رسد.
او با اشاره به این‌كه به احتمال زیاد برای آن‌كه بتوانند خط لوله آب را بكشند، از بیل مكانیكی استفاده شده است، افزوده: این لوله آب به منظور آبرسانی به زمین‌های كشاورزی در این تپه گذاشته شده. ضمن آن‌كه چندی است كشاورزان برای رسیدن به زمین‌های خود با ماشین از روی این تپه باستانی عبور می‌كنند و می‌توان گفت راهی برای عبور ماشین‌هایشان روی تپه باز كرده‌اند. حتی آثاری از نگهداری دام به صورت فصلی در منطقه تپه دیده می‌شود.
داوود مرادی، رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری داراب در خصوص آسیب‌هایی كه به تپه تاریخی اسكو وارد شده‌ به ایلنا گفته: با وجود تابلوهای هشدار میراث‌فرهنگی، یكی از افراد در صدد عبور لوله كشاورزی چهار اینچی در قسمتی از عرصه تپه اسكو برآمده. یك روز بعد از این اتفاق، از طریق بخش حقوقی اداره كل پیگیر موضوع شدیم و هم‌اكنون پرونده قضایی متهم در دادگاه در جریان است.