رفراندوم در فلسطین مطابق با هنجارهای بین‌المللی

رفراندوم در فلسطین مطابق با هنجارهای بین‌المللی


رهبر معظم انقلاب نخستین فردی بودند که پیشنهاد اجرای همه پرسی در فلسطین برای تعیین نظام آینده سیاسی این کشور را به عنوان یک طرح منطبق با استانداردهای بین المللی در کنار مقاومت و ایستادگی ملت فلسطین مطرح کردند. امروز و در چهل و یکمین سالگرد روز جهانی قدس، قضیه فلسطین وارد مرحله حساسی از سرنوشت خود شده است، در حالی که هر چند از چندگاهی شاهد ارایه برخی طرح‌ها از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی در مورد فلسطین و البته شکست آنها هستیم کارشناسان می گویند همانطور که رهبری فرموده اند همه پرسی راه حل مسائل فلسطین است، هر چند کارشکنی‌های موجود از سوی رژیم صهیونیستی تحقق این موضوع را نیز سخت کرده است.
 علیرضا سلطان شاهی/ مسؤول سابق مركز مطالعات فلسطین: فرایند تاسیس دولت صهیونیستی از همان ابتدا مبتنی بر توطئه اشغال و كشتار و ویران كردن خانه‌های فلسطینی بود، در همین راستا اگر بنا بود فرآیند صهیونیستی براساس مذاكرات و سازش شكل گیرد شاهد برپایی دولت صهیونیستی نبودیم. پروسه‌ای كه ظرف 130 سال توسط یهودیان صهیونیست در سراسر دنیا اجرا شده در حال حاضر با تبلیغات و فرهنگ‌سازی كه صورت می‌گیرد چهره موجه و دموكراتیك به آن بدهند در حالی كه این‌گونه نبوده است، اما جمهوری اسلامی ایران همواره راهبرد اصلی‌اش در موضوع فلسطین مقاومت است.
در حال حاضر دستگاه تبلیغاتی صهیونیست‌ها بنا را بر مذاكره و سازش گذاشته‌اند ایران هم در راستای همین موضوع بحث رفراندوم در تعیین سرنوشت مردم فلسطین را مطرح كرد تا به این ترتیب نشان دهد كه اگر واقعا غربی‌ها به‌دنبال شیوه دموكراتیك هستند رفراندوم هم قابل طرح است. البته  عملی شدن این موضوع به اراده طرف مدعی بر‌می‌گردد و این موضوع آزمونی برای مشخص شدن صداقت یا عدم صداقت آنهاست.
سلمان رضوی/ كارشناس مسائل فلسطین: بحث همه‌پرسی در فلسطین كه برای اولین بار از سوی رهبری مطرح شد بیش از آن‌كه از شرایط داخلی فلسطین و رژیم صهیونیستی نشأت گرفته باشد ناظر به قواعد و هنجارهای بین‌المللی است. این طرح از این جهت قابل اشاره است كه آمریكایی‌ها و اروپایی‌ها روی موضوع همه‌پرسی در سایر نقاط و نواحی تاكید دارند. از این رو با توجه به رویه‌های پیشین آمریكا و اروپا درباره موضوع همه‌پرسی روی همین قاعده و هنجار بین‌المللی تاكید كردند. در عین حال بحث این‌كه تا چه اندازه این طرح قابلیت اجرایی دارد به عوامل مختلفی بستگی دارد. طبعا با توجه به این‌كه اسرائیلی‌ها به یمن حمایت آمریكا و اروپا از نفوذ فوق‌العاده‌ای در سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی برخوردارند طبعا یكی از مخالفان جدی اجرایی شدن این طرح هستند. از سویی دیگر به لحاظ داخلی این طرح حتما متضمن منافع فلسطینی‌هاست، چون در صورت اجرایی شدن رفراندوم، فلسطینی‌های داخل و خارج از سرزمین‌های اشغالی امكان شركت دارند و چند میلیون اسرائیلی نمی‌توانند در این همه‌پرسی شركت كنند. طبعا نتیجه همه‌پرسی استقلال فلسطینی‌ها و تشكیل دولت فلسطین خواهد بود.
 علی علیزاده/ كارشناس سیاسی: موضوع برگزاری رفراندوم سال‌هاست كه از سوی جمهوری اسلامی مطرح می‌شود، ایران معتقد است كه اگر قرار به تشكیل كشوری با حضور همه اقوام و مذاهب باشد نیازمند انجام رفراندوم است، این در حالی است كه رژیم صهیونیستی از سال 1948 با روحیه تجاوزگری تلاش كرده بخش عمده‌ای از سرزمین فلسطینی‌ها را تصاحب كند. در مورد تحقق موضوع رفراندوم باید تاكید كنم تا زمانی كه اراده جهانی در این ارتباط ایجاد نشود رژیم صهیونیستی زیر بار این موضوع نمی‌رود چرا كه از حمایت‌های غرب برخوردار است. بنابراین كشورهای جهان اسلام باید بتوانند به اجماعی در این خصوص در قالب جهان اسلام دست یابند و در مرحله بعدی جنایات رژیم صهیونیستی را تبیین كنند تا افكار عمومی دنیا برای عملی كردن رفراندوم مجاب شود.