«میزبان شما» و استمرار جلسات ادبی

«میزبان شما» و استمرار جلسات ادبی

یادداشت: سیدهادی شریف‌زاده كارشناس رسانه


«شعر باید زنده باشد و نسبت به مسائل جاری و نیازهای كشور موضع داشته باشد»؛ این جمله فرازی از بیانات و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در دیدار شاعران با ایشان است. دیداری كه هر سال در ایام ماه مبارك رمضان برگزار می‌شد و شاعران از رهنمودها و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب درخصوص بایسته‌ها و ظرفیت‌های بی‌نظیر شعر و نقش و جایگاه آن در تبیین اولویت‌ها و راهبردهای سیاسی و اجتماعی و نیازها و اولویت‌های كشور در حوزه ملی و بین‌المللی بهره‌مند می‌شدند. نتیجه این راهنمایی‌ها، انتشار اشعار و سروده‌های متعدد به زبان‌های فارسی و عربی در ایران و كشورهای جهان اسلام بود كه ریشه‌های شعر متعهد و انقلابی و بنیان شعر مقاومت را مستحكم و عمیق‌تر كرد و روح تازه‌ای به كالبد شعر و هنر انقلابی دمید.
بر این‌اساس، جلسات نیمه رمضان شاعران با رهبر معظم انقلاب را باید از یكسو محفلی برای معرفی شاعران جوان و ارتقای شعر و ادب فارسی و از سوی دیگر، زمینه‌ای برای تشكیل حلقه و حركت جدید ادبی در كشورهای اسلامی دانست. اهمیت و ضرورت این محفل ارزشمند ادبی و تأثیری كه این نشست صمیمانه در ایجاد زنجیره‌ای قوی از ادبیات مقاومت در ایران و كشورهای جهان اسلام داشت، باعث شد در این ایام كه به‌دلیل شیوع بیماری كرونا امكان برگزاری این جلسه میسر نشده است، رسانه ملی این وظیفه را در قالب تهیه و تولید ویژه‌برنامه‌ای با همین موضوع در شبكه «شما» به انجام رساند؛ ویژه‌برنامه «میزبان شما» كه با حضور شاعران مدعو در ضیافت افطار رهبر معظم انقلاب، هر شب از شبكه «شما» پخش می‌شود و در ۳۰ گفت‌وگوی
۱۵ دقیقه‌ای، میزبان شاعران مدعو از استان‌ها و نقاط مختلف كشور در دیدار با رهبر معظم انقلاب است و با حضور آنها به حال و هوای ضیافت افطار اهالی فرهنگ و شعر و ادب با رهبری می‌پردازد. در این برنامه كه با استقبال مخاطبان و به‌ویژه اهالی شعر و ادب همراه بوده است، با شاعران مدعو استانی درباره ظرایف ادبی آثار ارائه شده در محضر رهبر معظم انقلاب نكته‌بینی‌ها و دیدگاه‌های تخصصی ایشان در باب این اشعار گفت‌وگو می‌شود و با یادآوری و توجه دوباره به توصیه‌های معظم‌له، تلاش می‌شود با بررسی و تحلیل این نكات و ظرایف و گفت‌و‌گو و تبادل نظر درخصوص آنها، این جریان فرهنگی و آموزشی، همچنان به‌شكلی مستمر و هدفمند و با مدنظر قرار دادن افق متعالی شعر و هنرانقلابی در مسیری والا و جریان‌ساز ادامه یابد. بی‌تردید، این تلاش رسانه ملی در كنار دیگر اقدامات و فعالیت‌های تولیدی ویژه ایام شیوع كرونا، راهبردی مؤثر در استمرار برنامه‌ها و جلسات ارزشمند فرهنگی و آموزشی است و باعث تشویق و ترغیب شاعران جوان و مستعد كشور در نهادینه كردن رهنمودها و توصیه‌های ارزشمند رهبری در خصوص شعر متعهد انقلابی خواهد بو.