مقاومت تنها راه ملت فلسطین است

استفان لندمن و ریچارد فالک در گفت‌وگو با جام‌جم درباره فلسطین می‌گویند

مقاومت تنها راه ملت فلسطین است

اشغال سرزمین فلسطین از سال 1948 میلادی تاکنون، مولد منازعات گسترده‌ای در منطقه غرب آسیا و جهان اسلام بوده‌است. بااین‌حال مخاطب مساله فلسطین، تنها مسلمانان نبوده‌اند. بسیاری از مردم دنیا، فارغ از هرگونه دین و نژادی، اقدامات رژیم اشغالگر قدس در کشتار و آواره‌سازی میلیون‌ها فلسطینی بی‌گناه را محکوم‌کرده و همچنان پس از هفت‌دهه، بر لزوم بازگشت آنها به موطن اصلی خود و اخراج صهیونیست‌ها تاکید دارند. طرح موضوعاتی مانند «معامله قرن» و «الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی» از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی، اهمیت صیانت از حقوق طبیعی فلسطینیان را چند برابر ساخته‌است. گفت‌وگوی جام‌جم با برخی صاحب‌نظران غیرمسلمان در حوزه روابط بین‌الملل را بخوانید.

 راهی جز مقاومت برای توقف جنایات صهیونیست‌ها وجود ندارد
استفان لندمن، تحلیلگر آمریکایی درخصوص اهمیت تحولات اخیر در فلسطین می‌گوید:«اساسا کمترین دغدغه‌ای از سوی آمریکا و اسرائیل برای دستیابی ملت فلسطین به حقوق خود وجود ندارد. در این معادله، تفاوتی میان سیاستمداران رژیم صهیونیستی نیز وجود ندارد. نتانیاهو و گانتز که اخیرا با یکدیگر دولت ائتلافی تشکیل داده‌اند، هردو از مخالفان موجودیت فلسطین محسوب می‌شوند. این دو طرفدار جنگ با فلسطینیان هستند و با ثبات در منطقه (غرب آسیا) نیز مخالف هستند. در این میان، ایالات‌متحده و اعضای ناتو نیز از نقض سیستماتیک حقوق فلسطینیان حمایت می‌کنند. آنها در طول دهه‌های گذشته، حامی مطلق تل‌آویو در تقابل با فلسطینیان بوده‌اند.»
این تحلیلگر آمریکایی تاکید دارد:
«باید توجه داشت که یکی از اصلی‌ترین اهداف ایجاد و استمرار حضور اسرائیل در منطقه غرب آسیا، سلطه بر منافع نفتی این منطقه است. بنابراین، باید روی علل و انگیزه‌های متعددی که در حمایت آمریکا از تل‌آویو وجود دارد تمرکز کرد.
در این میان، برخی کشورهای عربی نیز اختیار خود را به دست ایالات‌متحده داده و درحقیقت، رهبری واشنگتن بر خود را پذیرفته‌اند. آنها اعتقادی به مقاومت ندارند و استقلال خود را نیز مدت‌هاست از دست داده‌اند. سران این کشورهای عربی، توان و منابع خود را عملا در اختیار واشنگتن  و تل آویو قرار
داده اند.»
لندمن در خصوص اقدامات خاص دولت ترامپ در حمایت از رژیم صهیونیستی
از جمله انتقال سفارت آمریکا به قدس نیز معتقد است:
«تل‌آویو از مدت‌ها قبل به دنبال این مساله بود. اما نباید فراموش کرد که این حرکت نیز در نهایت منتهی به شکست خواهد شد. ماهیت اسرائیل بر همگان مشخص است. رژیمی که حقوق اولیه فلسطینیان را سلب کرده اساسا قادر نخواهد بود برای خود مشروعیت ایجاد کند.
تاکید می‌کنم که اصلی‌ترین حامی اسرائیل، یعنی آمریکا نیز قدرتی رو به افول دارد. در چنین شرایطی مقاومت، تنها راه ملت فلسطین برای مطالبه حقوقشان محسوب می شود.
خشونت اسرائیل علیه فلسطینیان فقط در صورت استمرار مقاومت و پیروزی نهایی آن پایان می یابد و راه دیگری مانند سازش و تفاهم در ا ین خصوص قابل تصور نیست. آزار و اذیت ملت فلسطین و کشتار آنها توسط اسرائیل در طول دهه‌‌های گذشته و اخیر متوقف نشده است.
حافظه تاریخی ما به خوبی نشان می دهد اسرائیل چه اقداماتی در قبال فلسطینیان صورت داده است. در این میان، مقاومت بلند‌مدت فلسطینیان با هدف رسیدن به اهداف بر حقشان، باید ادامه
پیدا کند. »
 مقاومت فلسطینیان، امید را در این سرزمین زنده می کند
ریچارد فالک، گزارشگر ویژه سابق حقوق بشر سازمان ملل متحد، از منظر دیگری تحولات جاری در فلسطین را مورد بررسی قرار می دهد.وی در این خصوص می گوید:
«من قصد دارم از مقاومت و نبرد  فلسطینیان در رسیدن به حقوق خود سخن بگویم.تاکید می کنم که این نبرد و مقاومت کاملا مشروع است. زمانی که بریتانیا از حمایت و استقرار صهیونیست‌ها در سرزمین فلسطین و تشکیل دولت توسط آنها حمایت کرد،یهودیان فقط 8 درصد جمعیت فلسطین را تشکیل می دادند.کسی از اکثریت مسلمانی که در این سرزمین ساکن بودند در خصوص این مساله نظرخواهی نکرد. پس از آن، اسرائیل جنایات متعددی را در قبال مردم فلسطین مرتکب شد.
ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی نیز این جنایات را کتمان کرده یا در برابر آنها سکوت می‌کردند. این روند باعث شد  اسرائیل از هرگونه مسؤولیت‌پذیری در قبال اقداماتش علیه فلسطینیان اجتناب
کند.
ملت فلسطین در طول 75 سال گذشته، مبارزات زیادی در مواجهه با اسرائیل صورت داده و کماکان به تلاش برای رسیدن به مطالبات بر‌حق خود ادامه می‌دهد. همان‌گونه که اشاره کردم، این یک نبرد مشروع و واقعی است. فلسطینیان در این نبرد، گام‌های موثری برداشته و در مسیر رسیدن به خواسته‌های خود هستند، این در حالی است که اسرائیل در این مسیر دچار تزلزل و ناتوانی  شده است.»