رابطه معنی‌دار  قدرت مشت و حافظه

رابطه معنی‌دار قدرت مشت و حافظه


نتایج مطالعه‌ای طولی در میان سالمندان آمریکایی که به‌تازگی انتشار یافته‌است، نشان می‌دهد کم شدن قدرت ماهیچه دست نشان از کاهش حافظه و توانایی‌های شناختی در این افراد دارد.
پژوهشگران دانشگاه میشیگان در دانشگاه داکوتای شمالی حدود 14هزار داوطلب بالای 50 سال را به مدت هشت سال مورد بررسی و مطالعه قرار دادند. آنها به این نتیجه رسیدند که کاهش هر پنج کیلو از توانایی قدرت ماهیچه‌ای دست با 10 درصد احتمال کاهش نقص شناختی و 18 درصد احتمال نقص شدید شناختی همراه است.
این گروه پژوهشی، قدرت ماهیچه دست داوطلبان را با دستگاه دینامومتر دستی اندازه‌گیری کردند (با فشردن و چنگ زدن دستگاه و ثبت مقدار فشار وارده به دستگاه) و از سوی دیگر برای سنجش میزان کارکرد شناختی ایشان، آزمون سنجش وضعیت ذهنی (فرم کوتاه شده) را که به‌طور گسترده در آزمون‌های افراد مسن به‌کار گرفته می‌شود و شامل سنجش آگاهی از زمان و مکان، توجه، حافظه، زبان و مهارت‌های دیداری و فضایی است، به کار گرفتند و بررسی کردند.
شرا رابینسون-لان، استادیار مدرسه پرستاری یو-ام درباره این کار پژوهشی می‌گوید: نتایج به دست آمده از این مطالعه برای درمانگران و افرادی که در جست‌وجوی راه‌هایی برای حفظ و نگهداری کارکردهای فیزیکی و ذهنی سالمندان هستند، بسیار کمک‌کننده و کلیدی است.
همکار دیگر این گروه پژوهشی، رایان مک گراث، استادیار دانشگاه داکوتای شمالی نیز افزود: یافته‌های این پژوهش طولی که در مجله بیماری آلزایمر منتشر شده‌است، نشان می‌دهد درمانگران و تولیدکنندگان وسایل مراقبتی (شناختی و جسمانی) افراد سالمند، باید در ارزیابی های شناختی خود از سالمندان، میزان قدرت و توان ماهیچه‌ای دست (قدرت چنگ‌زدن) آنها را نیز به طور پیوسته بررسی کنند. مهم‌تر آن‌که پژوهشگران معتقدند این یافته‌ها، به تعبیری نشان از کاهش قدرت ماهیچه‌های بدن دارد که این کاهش به زوال سلول‌های عصبی مرتبط است و باید برای پیشگیری از زوال سلول‌های عصبی در تمرینات بدنی و ورزش افراد مسن، لحاظ شود.
رابینسون-لاین در نهایت خاطرنشان کرد نتایج این پژوهش نشان می‌دهد چطور بدن، مغز و کارکردهای شناختی با هم در ارتباط هستند و فعالیت مناسب بدنی می‌تواند سلامت ذهنی و عمومی افراد را بهبود بخشد.
منبع: medicalexpress