یک مرد استثنــــایی

یک مرد استثنــــایی

 اول این‌که من خادم افتخاری آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) هستم، ضمن این‌که نقش ایشان را هم در مسافر ری اثر داوود میرباقری بازی کردم. بنابراین درباره بخش‌هایی از زندگی حضرت مطالعه کردم از جمله کتابی که حضرت آیت‌ا... ری‌شهری در این‌باره نوشتند. همین طور در این زمینه اطلاعاتی هم از دوستان دیگری کسب کردم که در آستان مقدس ایشان هستند.
حضرت عبدالعظیم، یک مرد استثنایی بود. هنوز بخش‌هایی از شخصیت این مرد، شناخته نشده‌است. روزی یکی به من گفت آقای ارجمند، معجزه این امامی که تو در مسافر ری بازی کردی، چه بود؟ گفتم معجزه این شخصیت همین بس که بعد از این همه وقت، مقبره‌ای دارد که مردم عاشقانه سراغ او می‌روند. اما اگر بخواهم از زندگی اش بگویم، یک پیرمرد 75 ساله از آن طرف دنیا و از عراق بلند می‌شود و با یک اسب به ایران می‌آید و به نقاط مختلفی چون آذربایجان، کردستان، تهران، شمال و ری می‌رود. او چطور به این مسافرت آمده و در این مسیر چه کرده‌است، اینها معجزه نیست؟ اگر همین الان یک بنز 500 را هم به یک مرد
75 ساله بدهند، نمی‌تواند این راه را طی کند.
و چرا به حضرت عبدالعظیم می‌گویند شاه عبدالعظیم؟ شاه در سانسکریت و در فرهنگ ما، کسی است که موردقبول همه اقوام ایرانی باشد. اتفاقی که برای حضرت در طول سفرش افتاد و تبلیغ فرهنگ تشیع می‌کرد تا رسید به ری. بالاخره هم جعفر متوکل نتوانست او را بگیرد و حضرت به مرگ طبیعی درگذشت. این آدم چند امام را درک کرده‌بود و خدمت امام‌هادی(ع) رسید و عرضِ دین کرد تا ببیند دینش درست است یا نه و امام هم او را پذیرفت. کمتر کسی را می‌شناسیم که شهامت این کار را داشته‌باشد. همچنین باید به مبارزاتش با جعفر متوکل عباسی اشاره کرد که طی آن به دفاع از تشیع و دفاع از ائمه پرداخت.
او راز بزرگ امام هادی(ع) را به شمال آورد و به پسرعمویش گفت که به شکل زیبایی در فیلم مسافر ری هم هست؛ همان طور که ادیان آسمانی به رسول گرامی اسلام ختم می‌شود که به منزله پایان نبوت است، حضرت‌مهدی صاحب‌الزمان(عج) هم پایان امامت است. چون به گفته آقای میرباقری، در آن زمان امامت در تشیع مثل گوشت قربانی شده‌بود و پدیده‌هایی چون پنج امامی و هفت امامی و ... اختلافات شدیدی میان مسلمانان ایجاد کرده‌بود. حضرت عبدالعظیم به نوعی این تفرق را تجیمع کرد و تشیع پاک و درستی را به وجود آورد.
در عظمت مقام و جایگاه ایشان همین بس که ثواب زیارت ایشان، با زیارت مرقد مطهر حضرت سیدالشهدا برابری می‌کند. او در طول مسیر پرخطر و پرماجرایی که برای تبلیغ تشیع طی کرد، آن طور که در فیلم مسافر ری دیدید، از شمشیر استفاده نکرد، چون معتقد بود آدمی به جای شمشیر باید خرد خود را به کار ببرد. به نظامی‌ها معترض می‌شود این تاج خروس‌ها چیست بر سرتان. چیزی که امروز برخی نظامی‌ها به آن افتخار می‌کنند و برای همین، سینه آنها پر از نشان و مدال و واکسیل است. شما این زرق و برق را در شهید حاج قاسم سلیمانی رحمت ا... علیه هم ندیدید، این‌ها آدم‌هایی استثنایی و سربازان دین، تشیع و امام زمان (عج) هستند.