کمک مؤمنانه به مردم، انقلابی‌گری واقعی است

رهبر انقلاب اسلامی در سخنان تلویزیونی به مناسبت عید سعید قربان:

کمک مؤمنانه به مردم، انقلابی‌گری واقعی است

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در سخنرانی زنده تلویزیونی به مناسبت عید خجسته قربان، ملت شریف ایران را به حضور پر نشاط و گسترده‌تر در مسابقه معنوی «كمك مؤمنانه به قشرهای آسیب‌دیده و یاری مجاهدان سلامت» فراخواندند و با تشریح اهداف كوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت آمریكا در جنایت تحریم ملت ایران، تأكید كردند: دشمن به موازات جریان تحریم، جریان تحریف حقایق را هم دنبال می‌كند. اما به فضل الهی و با هوشیاری، زیركی و شناخت عمیق ملت ایران از آمریكا به هیچ‌كدام از اهدافش نرسیده و نخواهد رسید و ایران عزیز با صبر و ثبات، تلاش بیشتر مسؤولان برای حل مشكلات اقتصادی و معیشتی مردم و استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت‌های داخلی به راه روشن خود ادامه خواهد داد. ایشان درباره عزاداری ماه محرم نیز تأكید كردند: همه سوگواران حسینی، هیأت‌ها و مداحان موظفند به هرچه ستاد ملی مبارزه با كرونا اعلام می‌كند، عمل كنند زیرا موضوع بسیار مهم است.

جایگاه ولایت، بالاتر از همه احكام الهی است
رهبر انقلاب با تبریك عید سعید قربان،  دهه اول ذیحجه را دهه خاطرات پرشكوه و هدایتگر و دهه تضرع و توسل خواندند و افزودند: دهه دوم این ماه پربركت، با توجه به عید سعید غدیر دهه ولایت است كه این موضوع از همه احكام الهی جایگاه برتری دارد چرا كه ولایت تضمین‌كننده اجرای همه احكام الهی است. ایشان افزودند: دهه سوم ذیحجه نیز با مناسبت‌هایی از جمله مباهله، دهه مهمی است كه امیدواریم ملت دهه اول را به مباركی و دو دهه بعد را آنچنان كه موجب رضای الهی و خوشبختی ملت است، سپری كنند.



تبعیت از تصمیمات ستاد ملی كرونا
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای دیدارهای مردمی را از دلخوشی‌ها و دلبستگی‌های پرجاذبه خود خواندند و خاطرنشان كردند: این دشمن حقیر اما بسیار خطیر یعنی كرونا این دلخوشی را نیز سلب كرده است.  ایشان در همین زمینه افزودند: قرار بود این دیدار به صورت تصویری با خدمتگزاران عرصه سلامت و كمك مؤمنانه انجام شود، اما چون ستاد ملی مبارزه با كرونا گفته اجتماع بیش از ده نفر ممنوع است، متأسفانه این دیدار تصویری هم ممكن نشد.
ضوابط ستاد ملی كرونا در عزاداری‌ها رعایت شود
رهبر انقلاب اسلامی همچنین در پایان سخنان‌شان به مساله عزاداری در محرم اشاره و تأكید كردند: در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است كه ستاد ملی كرونا اعلام می‌كند. بنده هرچه آنها لازم بدانند مراعات خواهم كرد. توصیه و تأكید من به همه عزاداران، هیئات، منبری‌ها و مداحان نیز این است كه ضوابط ستاد ملی كرونا باید رعایت شود، چرا كه اگر همین مقدار مراقبت و كنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد.




كمك مومنانه، معنای واقعی انقلابی‌گری است
ایشان ایثارگری را از خصوصیات بارز ملت ایران برشمردند و افزودند: امروز نیز كه مجموعه‌های درمانی اعم از پزشكان، پرستاران و دیگر عوامل، با تمام وجود در خدمت بیماران كرونا هستند لازم است داوطلبان در كارهای غیرتخصصی و عمومی به یاری آنان بشتابند. رهبر انقلاب با اشاره به آسیب دیدن اقتصادی اغلب مردم در دوران كرونا، افزودند: البته در این میان عده‌ای دچار آسیب‌ها و مشكلات جدی شده‌اند كه باید با گسترش نهضت كمك مؤمنانه مردمی، به كمك این قشرها شتافت. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با استناد به آیات قرآنی، مردم را به حضور پرنشاط و فعال‌تر در این مسابقه معنوی دعوت كرده و افزودند: سبقت در كار خیر از دستورات مؤكد و مكرر الهی در قرآن مجید است و موجب شوق و انگیزه دیگران به كارهای خیر نیز می‌شود. رهبر انقلاب این‌گونه كارها را معنای واقعی انقلابی‌گری خوانده و افزودند: اطعام ماه ‌محرم نیز می‌تواند با رعایت كامل دستورالعمل‌های بهداشتی به شكل كمك مؤمنانه به دست خانواده‌ها برسد. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به تلاش‌های جدی علمی در كشور برای شناخت ویروس كرونا و راه‌های مقابله و درمان آن، افزودند: این‌گونه تلاش‌ها در همه ابعاد باید گسترش یابد.




دلایل سیاسی و امنیتی در افزایش قیمت ارز
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان‌شان با اشاره به گرانی‌ها و مشكلات جدی خانوارها در تأمین معیشت، گفتند: كارهای لازم برای رفع این مشكلات را در جلسات خصوصی با مسؤولان از جمله آقای رئیس‌جمهور مطرح كرده‌ایم و باز هم به دستگاه‌های مسؤول تأكید می‌كنیم. رهبر انقلاب اسلامی مساله فوری در بخش اقتصاد را «مهار نوسان قیمت‌ها، ایجاد ثبات در بازار و حفظ ارزش پولی ملی» دانستند و افزودند: این حالتِ هر روز یك قیمت برای اجناس و افسار پاره كردن قیمت ارز برای كشور مضر است و افراد آشنا به مدیریت‌های اجرایی معتقدند كه این مساله با برخورد دستگاه‌های اجرایی و در مواردی دستگاه قضایی قابل مهار است. ایشان افزودند: در قضیه ارز، بانك مركزی تلاش‌های زیادی انجام می‌دهد كه ان‌شاءا... موفق خواهد شد البته گزارش‌های مطمئنی وجود دارد كه دلایل سیاسی، امنیتی در افزایش قیمت ارز بیش از دلایل اقتصادی مؤثر است كه در این صورت باید با كسانی كه به این آتش دامن می‌زنند، جدا مقابله شود. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای مساله «هدایت نقدینگی به سمت تولید» و همچنین «رفع موانع جهش تولید» را از دیگر اولویت‌های اقتصاد كشور خواندند و گفتند: عده‌ای از كارشناسان پیشنهاد كرده‌اند رؤسای سه قوه كارگروهی را برای شناسایی و رفع موانع تولید تعیین كنند. رهبر انقلاب اسلامی اصلاحات اساسی در اقتصاد كشور را «اصلاح ساختار بودجه»، «اصلاح نظام بانكی»، «ارتقای سرمایه‌گذاری و اشتغال» و «بهبود محیط كسب و كار» برشمردند و گفتند: این موارد دو سال قبل و همزمان با تشكیل جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی به سران قوا ابلاغ شد كه با وجود تلاش‌ها پیشرفت قابل‌توجهی نداشته است. البته مهم این است كه ما می‌دانیم چه می‌خواهیم و به دنبال چه برنامه‌ای هستیم.



صبر و ثبات، دو نیاز اساسی برای آینده كشور
ایشان، «صبر» و «ثبات» را دو نیاز اساسی برای آینده كشور دانستند و با تأكید بر این‌كه بر اثر ایمان مذهبی و اعتماد مردم به نظام، ثبات ملت خوب است، افزودند: مسؤولان هم باید با كار جهادی، صبر و ثبات خود را نشان دهند و از تردید و نگرانی‌های مضر اجتناب كنند. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، مشكلات دشمن اصلی یعنی آمریكا را بسیار بزرگ و غیرقابل مقایسه با مشكلات ایران خواندند و با برشمردن مصادیقی از مشكلات امروز آمریكا مثل فاصله طبقاتی عجیب، تبعیض نژادی، مشكلات اقتصادی و بیكاری‌های گسترده، مشكلات مدیریتی در قضیه كرونا و مدیریت اجتماعی ضعیف كه منجر به بی‌رحمی‌ و قتل و شكنجه به دست پلیس آمریكا می‌شود، گفتند: امروز آمریكا در سطح دنیا منفور و منزوی است. ایشان تأكید كردند: حوادث جاری آمریكا آتش زیر خاكستری است كه شعله‌ور شده و اگرچه آن را سركوب كنند، اما دوباره شعله‌ور می‌شود و نظام كنونی آمریكا را از بین می‌برد چرا كه فلسفه سیاسی و اقتصادی این نظام غلط و محكوم به نابودی است. رهبر انقلاب اسلامی سخنان مكرر مقام‌های آمریكایی علیه ایران را نشان‌دهنده سردرگمی آنها دانستند و افزودند: مدیریت آمریكا دچار سرگیجه و آشفتگی است. آمریكایی‌ها به دنبال پیدا كردن دشمن هستند، بنابراین گاهی از ایران اسم می‌برند و گاهی از روسیه و چین، اما امروز رژیم آمریكا دشمنی بزرگ‌تر از ملت خود ندارد و همین دشمن آن رژیم را به زانو درخواهد آورد. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تأكید مجدد بر صبر، ثبات و كار جهادی افزودند: دولت در اواخر دوران مسؤولیت خود قرار دارد البته در طول این هفت سال هرچه توانستند تلاش كردند و در برخی بخش‌هایی نیز واقعا كارهای خوبی انجام گرفت، پس از این دولت هم، دولت تازه‌نفسی خواهد آمد كه كارها را با جدیت بیشتر دنبال كند.



مردم جلوتر از خواص
 سید نظام‌الدین موسوی، نماینده تهران

نكته‌ای كه رهبر انقلاب درباره صبر و ثبات مردم ایران در سخنرانی دیروزشان بیان كردند، بسیار حائز اهمیت است. در چهار دهه گذشته بنای اصلی این انقلاب، مردم بودند و هرجا كه ما شاهد تحولی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بودیم، مبنای شكل‌گیری آن حضور مردم در صحنه بود.
مردم علاوه‌بر این‌كه در پیروزی انقلاب نقش داشتند در پیشبرد اهداف انقلاب در طول چهار دهه گذشته بر مبنای خط‌دهی امامین انقلاب هم تاثیر فراوان داشتند. توصیف رهبری از مردم ایران مبتنی بر صبر و ثبات ناشی از بصیرت جامعه است. در مقاطعی تاریخی و حساس شاهد بودیم كه مردم با بصیرت و زمان‌شناسی، جلوتر از خواص حركت كردند. مردم با این‌كه انتقاد و اعتراض نسبت به برخی سیاست‌ها، رویكردها و عملكرد مسؤولان دارند اما عموم مردم هیچ‌گاه در مقاطع حساس، نظام و انقلاب را تنها نگذاشته و نمی‌گذارند. طبعا در شرایط سخت فعلی و با توجه به مشكلات و فشارهای موجود، هیچ سیستم و حاكمیتی با هر منبع قدرتی نمی‌تواند دوام بیاورد اما شرایط در ایران فرق می‌كند و به همین خاطر است كه دشمن از تحلیل رفتار سیاسی مردم عاجز است و در شرایطی كه تصور می‌كند مردم آمادگی بریدن از انقلاب و نظام را دارند، در تلاش است براساس طرح‌های خود روی اعتراضات و انتقادات مردم موج‌سواری كند اما ملت ایران با واكنش انقلابی همه تحلیل‌ها و نقشه‌های آنها را در هم می‌ریزد. مردم ایران در شرایط عادی اعتراض و انتقاد خود را مطرح می‌كنند اما اجازه سوءاستفاده به دشمن نمی‌دهند و احساسی با مشكلات برخورد نمی‌كنند.
معتقدم توصیف رهبری از مردم درباره صبر و ثبات البته با هدف تنبه دادن به برخی از مسؤولان و دولتمردان است كه همپای مردم در خط نظام و انقلاب حركت كنند. متاسفانه در سالیان اخیر، آن تحلیل و ثبات‌قدمی كه مردم داشتند در برخی از مسؤولان و دولتمران نبوده است. در بعضی مواقع گویی كه مسؤولان از فشارهای دشمن بیم دارند و نسبت به پایداری و ثبات نظام اطمینان ندارند. از این رو، رهبری با این توصیف درباره صبر و ثبات در پی آن هستند تا آن دسته از مسؤولان را كه در مقایسه با مردم از صبر و ثبات كمتری برخوردارند به پایداری بیشتر در برابر دشمنان و اعتماد به قوت و بنیه داخلی و اطمینان نسبت به استحكام نظام فرابخوانند. در بحث هسته‌ای و برجام شاهد بودیم كه كشور به‌واسطه اعتماد به غرب چه خسارت‌هایی را متحمل شد. طبعا در چنین شرایطی همراهی مسؤولان با مردم در پاسداری از انقلاب و نظام و داشتن صبر و ثبات در بهبود شرایط كشور و افزایش مقاومت در برابر دشمنان مؤثر خواهد بود.



اهداف آمریكا از تحریم
رهبر انقلاب در بخش دوم سخنانشان، تحریم‌های آمریكا را جنایتی بزرگ علیه ملت ایران برشمردند و افزودند: دشمن خبیث از این تحریم‌ها كه همه ملت را نشانه گرفته اهداف مختلفی دارد. ایشان «خسته كردن و به ستوه آوردن ملت» را هدف كوتاه‌مدت تحریم‌ها برشمردند و گفتند: دشمن می‌خواهد مردم را آشفته كند تا در خیابان‌ها در مقابل حكومت بایستند به همین علت مدام از تابستان داغ سخن گفته و می‌گوید اما اكنون خودشان به تابستان داغ مبتلا شده‌اند. «ایجاد محدودیت و جلوگیری از پیشرفت كشور به‌خصوص در بعد علمی» هدف میان‌مدت آمریكایی‌هاست كه رهبر انقلاب با تبیین آن گفتند: دشمن در درازمدت هم دنبال به ورشكستگی كشاندن و فروپاشی اقتصادی ایران است چراكه در آن صورت، ادامه حیات برای یك كشور، امكان‌پذیر نخواهد بود. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای «قطع رابطه جمهوری اسلامی با مراكز و جریان‌های مقاومت در منطقه» را هدف جنبی آمریكایی‌ها از تحریم ایران دانستند و در جمع‌بندی این بخش از سخنان‌شان گفتند: به فضل الهی و با هوشیاری ملت، دشمن در تحقق همه این اهداف ناكام مانده و به قول ما ایرانی‌ها شتر در خواب بیند پنبه‌دانه! رهبر انقلاب افزودند: البته كشور دچار مشكلاتی است كه بخشی از آن به تحریم‌ها، بخشی به ضعف‌ها و مدیریت‌ها و بخشی هم به كرونا بازمی‌گردد. اما همان‌گونه كه شماری از اندیشمندان و فعالان غربی هم به‌صراحت اعتراف می‌كنند، دشمن با همه شدت عمل خود نتوانسته به اهداف خود در جنایت تحریم دست یابد.
تحریف حقایق
رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر این‌كه به موازات جریان تحریم، یك جریان «تحریف حقایق» و واژگون نشان دادن واقعیات هم وجود دارد، گفتند: هدف این جریان، ضربه زدن به روحیه مردم و دادن آدرس غلط درباره علاج تحریم است.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به سخنان مداوم مقام‌های آمریكایی و تبلیغات گسترده رسانه‌های وابسته به آنها برای واژگون نشان دادن واقعیات ایران افزودند: هدف دشمن، گرفتن نشاط و امید از ملت به‌ویژه جوانان است تا این‌گونه القا كنند كه كشور به بن‌بست رسیده و امكان حل مشكلات وجود ندارد. ایشان تحریف واقعیات را خط ثابت تبلیغاتی رسانه‌های غربی در طول 41 سال گذشته خواندند و خاطرنشان كردند: در این خط تبلیغاتی، نقاط قوت به‌طور كلی انكار و یا در مورد آن سكوت می‌شود. اما اگر نقطه‌ضعفی باشد، ده‌ها و حتی صدها برابر بزرگنمایی می‌شود. رهبر انقلاب اسلامی درخصوص آدرس غلط دادن برای رفع تحریم‌ها نیز گفتند: در این خط تبلیغاتی گفته می‌شود اگر می‌خواهید تحریم‌ها برطرف شود، كوتاه بیایید و ایستادگی نكنید و متأسفانه برخی در داخل هم این آدرس غلط را تكرار می‌كنند، اما این خط روی اكثریت ملت ایران با شناختی كه از دشمن و غرض‌ورزی او دارند، مؤثر نیست. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تأكید بر این‌كه جریان تحریف واقعیات به مقاصد خود نرسیده است، خاطرنشان كردند: اگر جریان تحریف شكست بخورد، قطعا جریان تحریم هم شكست خواهد خورد، زیرا عرصه كنونی، میدان جنگ اراده‌هاست و اگر اراده ملت ایران مستحكم باقی بماند، بر اراده دشمن غلبه خواهد كرد.
بركات تحریم
نكته دیگری كه رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره كردند، استفاده ملت زیرك ایران از تحریم برای شكوفایی علمی كشور بود. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای گفتند: با این‌كه تحریم یك جنایت بزرگ است اما مردم به‌ویژه جوانان، مسؤولان، دانشمندان و فعالان سیاسی از این موضوع برای افزایش اتكا به نفس ملی استفاده كردند. رهبر انقلاب اسلامی در همین زمینه افزودند: تولید جت آموزشی و قطعات حساس و ظریف، راه‌اندازی چند هزار شركت دانش‌بنیان، ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به دست سپاه، اقدامات بزرگ در پارس جنوبی، طرح‌های وزارت نیرو در زمینه آب و برق، طرح‌های وزارت راه و تولیدات شگفت‌انگیز دفاعی، همه در دوران تحریم انجام شده است. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای یكی دیگر از آثار دوران تحریم را تمرین جداسازی اقتصاد كشور از نفت برشمردند و گفتند: به علت آن‌كه نفت كشور كمتر فروش می‌رود، جداسازی اقتصاد از نفت خام به‌طور طبیعی در حال روی دادن است كه این موضوع باید با پیگیری دولت و مجلس به سرانجام برسد.
راه علاج تحریم چیست
رهبر انقلاب اسلامی در پاسخ به این سؤال مهم كه «آیا تحریم‌ها قابل علاج است؟» گفتند: تحریم‌ها قطعا قابل علاج است اما علاج آن، عقب‌نشینی و كوتاه آمدن در مقابل آمریكا نیست زیرا عقب‌نشینی موجب پیشروی متجاوز می‌شود. ایشان افزودند: خواسته امروز آمریكا از ایران، كنار گذاشتن كامل صنعت هسته‌ای، كاهش بسیار شدید توان دفاعی و رها كردن اقتدار منطقه‌ای است اما پذیرفتن این خواسته‌ها قطعا موجب عقب‌نشینی آمریكا نخواهد شد و هیچ عقلی نیز حكم نمی‌كند كه برای توقف متجاوز، خواسته‌های او را اجابت كنیم. رهبر انقلاب اسلامی با اظهار تأسف از تكرار حرف‌های دشمن مبنی بر فایده نداشتن صنعت هسته‌ای از زبان عده‌ای در داخل گفتند: صنعت هسته‌ای نیاز قطعی فردای كشور برای تولید برق است و امروز باید به فكر فردا باشیم. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تأكید بر این‌كه با وجود خسارات فراوان برجام، اصل صنعت هسته‌ای حفظ شده است، درخصوص ادعای آمریكایی‌ها برای مذاكره با ایران، خاطرنشان كردند: من علت مذاكره نكردن با آمریكایی‌ها را بارها گفته‌ام اما برخی یا متوجه نمی‌شوند یا وانمود می‌كنند كه متوجه نشده‌اند. ایشان تأكید كردند: هدف اصلی آمریكایی‌ها از ادعای مذاكره، گرفتن توانایی‌های حیاتی ملت ایران است. البته رئیس‌جمهور فعلی آمریكا هم به‌دنبال برخی منافع شخصی و انتخاباتی است همچون استفاده تبلیغاتی از مذاكره با كره‌شمالی. ایشان با تأكید بر این‌كه جمهوری اسلامی ایران با همه كشورها به جز آمریكا و رژیم جعلی صهیونیستی مذاكره می‌كند، افزودند: علاج تحریم‌ها، عقب‌نشینی و مذاكره با دشمن نیست بلكه علاج واقعی آن، تكیه بر توانایی‌های ملی، وارد كردن جوانان به میدان و احیای ظرفیت‌های فراوان كشور، و در یك كلام عمل به اركان اقتصاد مقاومتی یعنی درون‌زایی و برون‌گرایی است. رهبر انقلاب اسلامی تاكید كردند: ما امكانات و توانایی‌های داخلی و ظرفیت‌های بین‌المللی فراوان داریم كه باید با مدیریت جهادی و تدبیر واقعی، به فعلیت در بیایند.
دوستان موثری در دنیا داریم اما تكیه ما به خدا و مردم است
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تأكید بر این‌كه جمهوری اسلامی ایران دوستان مؤثری در دنیا دارد، اما تكیه واقعی نظام اسلامی به خدا و مردم است، گفتند: تكیه بر امكانات و استقلال داخلی، هم دشمنان خارجی و هم بدخواهان داخلی دارد. آن كسی كه برای منافع خودش حاضر است كالایی را كه در داخل تولید می‌شود، از خارج وارد كند، در واقع خیانت می‌كند و با وجود تأكیدهای مكرری كه شده است اما همچنان واردات كالاهایی كه در داخل تولید می‌شوند، ادامه دارد. آخرین نكته‌ای كه رهبر انقلاب اسلامی درخصوص تحریم‌ها گفتند «دل نبستن به وعده‌های توخالی دیگران» بود. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای گفتند: در سال ۹۷ و بعد از خروج آمریكا از برجام، متاسفانه كشور ماه‌ها معطل وعده‌های اروپایی‌ها باقی ماند و اقتصاد كشور شرطی شد در حالی‌كه معطل كردن اقتصاد به وعده‌های دیگران، بسیار مضر است. ایشان افزودند: اروپایی‌ها هیچ كاری برای مقابله با تحریم‌های آمریكا نكردند و آنچه كه به نام اینستكس نیز مطرح كردند، بازیچه‌ای بود كه محقق نشد. رهبر انقلاب اسلامی در جمع‌بندی این بخش از سخنان خود تاكید كردند: علاج تحریم‌ها فعال كردن ظرفیت‌های داخلی است كه نیازمند مجاهدت است.