رزمایش  معنویت و سلامت

برگزاری مراسم دعای عرفه نشان داد در محرم هم می‌توان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ، عزاداری‌ها را انجام داد

رزمایش معنویت و سلامت

روز عرفه امسال به‌نوعی مانور و آماده‌باش هیاتی‌ها برای محرم بود. تجربه بسیار خوب رعایت پروتكل‌های بهداشتی در روز عرفه و برگزاری مراسم روح‌بخش دعای عرفه در فضای باز، سبب شد كه دل مردم از محرم امسال قرص باشد و عزم همه بخصوص متولیان هیأت‌ها جزم‌تر شود که از هم‌اکنون به‌صورت جدی به‌دنبال فراهم آوردن مقدمات برپایی خیمه‌های امن عزاداری با رعایت کامل جوانب بهداشتی باشند. از طرفی، صحبت‌های دیروز رهبر معظم انقلاب درباره عزاداری محرم و صفر امسال یك بار دیگر چراغ راه مداحان و برگزاركنندگان مراسم مذهبی قرار گرفته‌است. رهبر معظم انقلاب با تاكید بر رعایت پروتكل‌های بهداشتی همه عشاق و عزاداران حسینی را به پیروی از دستورات وزارت بهداشت ملزم كردند. در این شرایط عاشقان اباعبدا...‌الحسین(ع) كه این ایام در تدارك جلسات عزاداری محرم هستند، بار دیگر دستور موكد رهبر انقلاب را به‌عنوان فصل‌الخطاب اظهارنظرها در آستانه محرم قرار داده‌اند. آنچه مسلم است این كه حفظ جان عزاداران اباعبدا...‌الحسین(ع) در اولویت همه هیات‌های كشور قرار دارد و برای این مهم، تمهیدات بسیاری توسط برگزاركنندگان هیئات اتخاذ شده‌است. سراغ وعاظ شهیر، مداحان برجسته، شاعران شناخته‌شده و مسؤولین هیات‌های بزرگ شهر تهران رفته‌ایم تا بدانیم آنها برای اجرایی‌شدن منویات رهبر معظم انقلاب و صیانت از جان عزاداران در محرم چه تمهیداتی اندیشیده‌اند. برخی به لزوم برپایی جلسات در محرم امسال تاكید كردند، برخی حال این روزهای خود را تعریف نمودند و برخی برنامه هیات و حسینیه خود را برای محرم امسال تشریح كردند.

تمام همت خود را صرف ایجاد فضای ایمن كنید
استاد غلامرضا سازگار، ذاكر و شاعر اهل بیت(ع)

بنا به شرایط موجود، امسال محرم و حال‌وهوای عزاداری سالار شهیدان نباید تحت‌الشعاع قرار گیرد و ان‌شاءا... هیئات مذهبی كمافی‌السابق بلكه پرشورتر از قبل به اقامه عزای حسینی كه از شعائر ماست بپردازند.
همان‌گونه كه برای حفظ شعائر تا پای جان باید ایستاد. لذا به یاری خداوند ان‌شاءا... با رعایت تمام جوانب بهداشتی جلسات برگزار خواهد شد و همان‌گونه كه حفظ جان عزاداران حضرت سیدالشهدا(ع) نیز واجب است هیئات تمام همت خود را صرف ایجاد فضای ایمن نمایند.


سال امتحان حسینی‌ها
علی آیینه‌چی، ذاکر اهل بیت(ع):

امسال سال امتحان برای حسینی‌هاست و باید پرشورتر از سال‌های گذشته به این مهم (عزاداری سید الشهدا سلام‌ا... علیه) بپردازیم.  به مدد خداوند متعال با رعایت تمام نکات بهداشتی مجالس روضه‌خوانی را پرشورتر و پرشعورتر از سال‌های گذشته همراه و زیر سایه امام زمان سلام‌ا... علیه برقرار کنیم.
از شب اول محرم با زدن یک پرچم سیاه سر در منازل‌مان یاعلی مدد بگوییم و شروع کنیم. بنا به فرمایش‌های رهبر عزیزمان باید تابع تصمیمات وزارت محترم بهداشت باشیم و کاری نکنیم که خدای ناکرده جان عزاداران امام حسین (ع) به خطر بیفتد.
باید نشان داد هیات‌های عزاداری منظم‌ترین و قانونمندترین اجتماعات دوران کرونا بوده‌اند و می‌توان بدون ایجاد خطر برای مردم، پای پرچم سیدالشهدا (ع) ماند و حسین حسین گفت.



تمهیدات ویژه برای خدام و عزاداران
علی فرشیدفر، خادم هیات‌الزهرا (س):

به واسطه شیوع ویروس کرونا، تمهیداتی را درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نظر گرفته‌ایم برای مثال بحث فاصله‌گذاری اجتماعی چه در داخل حسینیه و چه در خارج آن رعایت خواهدشد. همچنین فرآیند ضدعفونی‌ چه به صورت فردی و چه محیطی نیز قبل و بعد از هر جلسه انجام می‌شود.  در هیات‌الزهرا (س) قبل و بعد از هر جلسه در ایام محرم محیط حسینیه ضدعفونی خواهدشد، همچنین افراد قبل از ورود به حسینیه تب‌سنجی خواهند شد سپس هم خود عزاداران و هم وسایل همراه آنها به ‌ویژه گوشی‌های تلفن همراه‌شان مورد ضدعفونی قرار خواهد گرفت.  برای هر فرد در محیط حسینیه تجهیزات بهداشتی مجزایی از قبیل دستمال کاغذی و کیسه زباله تعبیه شده‌است تا زباله‌های عفونی نیز از سطح حسینیه جمع‌آوری شود.  نکته دوم در خصوص کارکنان و خدام هیات است که تست ویروس کرونا از تمام این خدام در آغاز دهه محرم گرفته خواهد شد و با طیب خاطر و اطمینان کامل از حضور آنها در هیات استفاده خواهدشد. همچنین تلاش ما بر این است که خدام هیات در دهه اول محرم در فضای حسینیه قرنطینه باشند. 




هر خانه یك حسینیه
حجت‌الاسلام‌والمسلمین احسان بی‌آزار تهرانی ،واعظ:

یكی از نكاتی كه رهبر معظم انقلاب به آن تاكید داشتند تشكیل كارگروهی با حضور افراد خبره و اثرگذار در خصوص برپایی مراسمات محرم امسال بوده‌است. در همین راستا جناب نمكی كه خودشان را در بحث تبعیت از امر ولایت در این ایام به‌خوبی ثابت كرده‌اند، جلسه‌ای با حضور زبدگان و موثرین فضای هیئات مذهبی تشكیل دادند و من در این جلسه چند پیشنهاد خدمت ایشان و سایر دوستان تقدیم كردم: نخست رعایت اصل «سكون و قرار» در هیئات مذهبی در محرم پیش روست. یعنی می‌بایست هیئات از راه‌اندازی دسته عزاداری و انتقال هیات از محلی به محل دیگر خودداری كنند، چون با این روش شرایط قابل كنترل نخواهد بود و بندآمدن راه‌ها نیز به انتقال ویروس دامن‌خواهد زد. همچنین می‌بایست عزاداری‌ها در فضای باز و زیر آسمان انجام شود یا نهایتا در زیر سقف‌هایی استثنایی كه دارای پنجره هستند. حیاط حسینیه‌ها و امامزاده‌ها برای تحقق این امر می‌توانند بسیار موثر باشند. مساله دیگر این است كه اصل عزاداری بایست در خانه‌ها صورت گیرد و امسال هر خانه یك حسینیه باشد.



عزاداری در فضای باز
محسن مبارکی، خادم هیات عبدا...‌بن حسن (ع):

تجربه برگزاری مراسم روز عرفه در فضای باز برای خادمان هیات عبدا...‌بن‌حسن (ع) اگرچه اولین تجربه برگزاری روضه در چنین شکل و شمایلی بود اما برای ما بسیار مفید واقع شد. فضایی که ما در روز عرفه برای مراسم اختصاص دادیم حدود 7000 متر بود و این فضا در دهه اول محرم به 10هزار متر خواهد رسید. به گونه‌ای که برای هر نفر یک متر مربع فضا اختصاص داده‌خواهدشد و جلسه به طور کامل در فضای باز برگزار می‌گردد. باتوجه به این‌که در ماه محرم سال گذشته جمعیتی بالغ بر 4000 الی 5000 نفر را هر شب پذیرا بودیم، امسال برای بیش از دو برابر جمعیت سال گذشته تمهیدات بهداشتی اندیشیده‌ایم تا خانواده‌ها با آرامش خاطر در روضه امام‌حسین (ع) حضور پیدا کنند. همچنین ما بعد از ماه مبارک رمضان در یکی از خیریه‌ها اقدام به تولید ماسک کردیم و در حال حاضر بیش از 20هزار عدد ماسک برای شب‌های محرم تولید کرده‌ایم تا در بین عزاداران توزیع شود. همچنین برای پذیرایی آب‌معدنی یک بار مصرف و قرنطینه آشپزخانه هیات را خواهیم‌داشت و بسته اطعام نیز به صورت استریل بسته‌بندی خواهدشد.



امسال شرایط متفاوت خواهد بود
حسام عباسی، خادم هیات ریحانه‌النبی (س):

در آستانه ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، با عرض خاکساری به درگاه ایزد منان و لحظه شماری برای به تن کردن رخت عزای حسین (ع)، هیات ریحانه‌النبی (س) مفتخر است همچون سنوات گذشته، خدمتگزار عزاداران دردانه خلقت باشد. مراسم دهه اول محرم سال ۱۴۴۲ در شرایطی برگزار می‌شود که بلای عالمگیر کرونا، بر تمامی تعاملات روزانه سایه انداخته و رفتارهای اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده‌است. به همین دلیل، هیات ریحانه‌النبی (س) با الگو قرار دادن تجربه موفق لیالی قدر، اقداماتی را در خصوص تامین سلامت و امنیت بهداشتی عزاداران عزیز به انجام خواهد رساند. فلذا ظرفیت پذیرایی داخل صحن و شبستان مسجد گیاهی، بسیار محدودتر و با حفظ موازین فاصله‌گذاری اجتماعی، صرفا مختص برادران بوده و مراسم سینه‌زنی داخل مسجد با آنچه در سالیان اخیر شاهد بوده‌ایم، متفاوت خواهدبود. ضمنا با هماهنگی‌های انجام شده با نیروی محترم انتظامی، خانواده‌های عزیز به منظور بهره‌مندی از فیض مراسم، در محیط غیر سرپوشیده (خیابان شهیدملکی) مستقر خواهندشد.



استفاده از میادین با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی
حجت الاسلام و المسلمین جواد محمدزمانی ، واعظ:

این‌که اعلام کردند محافل باید در فضا‌های غیر مسقف و روباز برگزار شود، ظرفیت بسیار مهمی است که امسال ایجاد شده برای این‌که بتوانیم جنبه شعائری عزاداری را پررنگ کنیم و بتوانیم عزاداری را در سطح کشور و شهرهای مختلف نشان بدهیم. برای همین استفاده از خیابان‌ها و میادین و بر پایه اجتماعات بزرگ و پرشور با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی می‌تواند یک عزاداری نمونه و به یاد ماندنی امسال برای ما رقم بزند. فرض کنید محافلی که قبلا در حسینیه‌ها و زیرزمین‌ها برگزار می‌شد امسال در اجتماعات خیابانی و فضاهای روباز باشد و می‌تواند پرشور بودن محرم و اهتمام مردم ما به مسأله عزاداری را بیشتر نشان بدهد. درواقع کسانی که شاید کمتر در عزاداری‌ها شرکت می‌کنند هم به شرکت در این محافل تشویق شوند.




هیاتی‌ها، پیشقدم در رعایت دستورالعمل‌ها
حنیف طاهری ، ذاکر اهل بیت(ع):

عجب چراغ فروزنده‌ای است بزم حسین / که هرچه باد وزد، می‌شود فروزان‌تر
الحمدلله ورود رهبر معظم انقلاب به این بحث، پیش از شب‌های قدر و تاکید ایشان بر برپایی مجالس دعا و ذکر مصیبت و همچنین تاکید ایشان در سخنرانی دیروز برای همه محرز شد که برپایی این مجالس ولو با شرایط سخت و ویژه تا چه اندازه حائر اهمیت است.
در همه اتفاقاتی که طی چند سال اخیر در کشور ما از جمله سیل، زلزله و سایر بلایای طبیعی افتاد، هیاتی‌ها پیشقدم بوده‌اند و بیشترین کمک‌ها و همکاری‌ها را انجام داده‌اند. در برگزاری مجالس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز هیاتی‌ها ثابت کرده‌اند از همه مکان‌های دیگری که باید دستورالعمل‌ها در آنها رعایت شود (نظیر بازارها، پاساژها، سینماها و...)، همکاری بیشتری را انجام می‌دهند و دقت نظر بیشتری دارند.  حیات شیعه با برگزاری مراسم عزای سیدالشهدا در محرم و صفر گره خورده‌است.
وما با حفظ کامل جوانب بهداشتی اجازه نخواهیم داد عواملی با تشویش اذهان عمومی مردم را نسبت به محرم و عزاداری دچار نگرانی کنند .



آرامش خاطر عزاداران
مسعود کندلویی ،خادم هیات مکتب‌الرضا (ع):

امسال بنای هیات مکتب‌الرضا (ع) بر این است که ان‌شاءا... دهه اول محرم را پرشورتر از سال‌های قبل  اما با رعایت پروتکل‌هابرگزار کند. شیوع ویروس کرونا باعث شده بعضی از هیأت‌ها در برگزاری جلسات تضعیف شوند به همین علت ما تصمیم گرفتیم امسال را باشکوه تر و بهتر از سال‌های پیش برگزار کنیم. امسال سفارش‌های زیادی شده‌است که در جلسات محرم پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و ما هم در هیات مکتب‌الرضا (ع) تمام دستورالعمل‌های بهداشتی را در نظر گرفته‌ایم و تا جایی که در توان‌مان باشد آنها را رعایت خواهیم‌کرد. برای مثال هرشب ماسک در جلسه توزیع خواهدشد و در ورودی جلسه دستگاه تب‌سنج تعبیه شده‌است. همچنین دسته‌های عزاداران پیش از ورود به جلسه با مواد لازم ضدعفونی خواهند شد.